وقوع بیشتر تصادفات محورهای برون شهری در ۳۰ کیلومتری شهرها/اجرای طرح (اتوبوس آموزش سیار) در راه‌های روستایی رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: نزدیک به ۵۸ درصد از تصادفات در محور های برون شهری در ۳۰ کیلومتری شهرها اتفاق می افتد که دلایل مختلفی در وقوع آن موثر هستند و لازم است رانندگان […]

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: نزدیک به ۵۸ درصد از تصادفات در محور های برون شهری در ۳۰ کیلومتری شهرها اتفاق می افتد که دلایل مختلفی در وقوع آن موثر هستند و لازم است رانندگان دقت و تمرکز بیشتری در این محدوده و در نزدیکی به شهرها داشته باشند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، سرهنگ علی مولوی رئیس پلیس راه استان اصفهان در نشست خبری اظهار کرد: استان اصفهان یکی از استان های تاثیرگذار در زمینه حمل و نقل جاده ای در کشور است که از نظر وجود مسیرهای آزاد راهی، رتبه اول و در مجموع راه ها و مسیرهای مواصلاتی نیز رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: ۲۵ درصد تصادفات جرحی و فوتی بر اثر واژگونی خودروها در سطح محورهای مواصلاتی برون شهری استان است. واژگونی وسایل نقلیه که معمولا بر اثر سرعت و سبقت های غیر مجاز رخ می دهد، یکی از بدترین حالت های تصادف است که اکثر خودروها در جلوگیری از آسیب به راننده در این مدل تصادف خوب عمل نمی کنند و حتی ایمن ترین خودروها نیز ممکن است براثر واژگونی با سرعت زیاد و غیر مجاز، سرنشینان خودرو را به کام مرگ بکشانند.

رئیس پلیس راه استان اصفهان بیان کرد: ۵۸ درصد از تصادفات برون شهری درست در زمانی که راننده گمان می کند به مقصد رسیده است، اتفاق می افتد. در ۳۰ کیلومتری ورودی شهرها و مقصد، خستگی و عجله راننده برای رسیدن به مقصد مورد نظر، تردد انواع وسایل نقلیه سبک و سنگین، وجود صنوف مختلف و حتی افزایش تعداد دسترسی ها به مسیر اصلی در طول این محورها از عوامل مؤثر در بروز تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها هستند.

وی با اشاره به اینکه برخورد ماموران پلیس راه با رانندگان دارای تخلفات حادثه ساز قاطع خواهد بود، تاکید کرد: امنیت جانی شهروندان و سایر کاربران ترافیکی در محورهای برون شهری از اولویت های اصلی ماموریتی پلیس است و با توجه به هماهنگی انجام شده با مرجع قضائی، برخورد با آن دست از رانندگانی که قانون گریز هستند و مرتکب تخلفات حادثه ساز می شوند قاطع و قانونی خواهد بود.

مولوی، در خصوص اعمال قانون رانندگان حادثه ساز و دارای سرعت های غیر مجاز و بحرانی اعلام کرد: ضمن اجرای طرح توقیف ساعتی خودرو و اعمال قانون این افراد در همان محل، خودروی رانندگانی که با رانندگی و رفتارهای پرخطر در سطح محورهای برون شهری امنیت جانی خود و سایر شهروندان را به مخاطره می اندازند و دارای تخلفات حادثه ساز هستند، از ۳ روز تا یک ماه در پارکینگ توقیف خواهد شد و سپس برای انجام اقدامات قانونی بعدی به مرجع قضائی معرفی و در سوابق گواهینامه آنان نیز نمره منفی ثبت خواهد شد.

وی تصریح کرد: در ۹ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۳ درصدی ترددها در سطح محورهای برون شهری استان ثبت شده است. در این میان متاسفانه میزان وقوع تصادفات نیز در این محورها با افزایش روبه رو بوده که با شناسایی نقاط مؤثر در بروز این تصادفات و با برنامه ریزی صورت گرفته، اقدامات مناسبی با همکاری سازمان های دخیل در مناسب سازی محیطی سطح جاده ها و رفع نقاط حادثه ساز در دست اجرا است.

رئیس پلیس راه استان اصفهان، اصلاح هندسی و رفع نواقص جاده ای در محدوده ۳۰ کیلومتری شهرها، استفاده از ظرفیت شورای راهبردی استان و اجرای طرح توقیف سیستمی و فیزیکی خودروهای دارای سرعت های بحرانی، ساماندهی سرویس های شهرک های صنعتی استان که در مسیرهای برون شهری تردد دارند، اجرای طرح توقف و حرکت در راستای پیشگیری از خستگی و خواب آلودگی رانندگان در محورهای مواصلاتی استان و راه اندازی اتوبوس آموزشی برای آموزش کاربران ترافیک به ویژه در روستاها را از جمله برنامه های پلیس راه در راستای مهار و کاهش حوادث ترافیکی معرفی کرد.

وی با اشاره به اجرای طرح (اتوبوس آموزش) در مناطق روستایی استان، گفت: امروز یکی از مؤلفه‌های ارتقای ایمنی در سطح کشور، آموزش و فرهنگ سازی است که این مهم با طرح اتوبوس آموزش سیار در دستور کار راه‌های روستایی استان قرار گرفته است.

مولوی افزود: اتوبوس آموزش تمامی مطالب در بحث آموزش راهنمایی و رانندگی را در اختیار کاربران آسیب پذیر قرار می‌دهد چرا که بر اساس آمارهای موجود، عامل ۲۰ درصد از حوادث رانندگی در راه‌های روستایی، موتور سیکلت سواران و وانت بارها هستند و این طرح هم در مدارس و با همکاری سازمان راهداری در حاشیه راه‌ها اجرا می‌شود.

گفتنی است، اصحاب رسانه در پایان نشست خبری از اتوبوس آموزش سیار و مجهز پلیس راه استان اصفهان بازدید کردند.