معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها گفت:‌ یکی از مهمترین دستاوردهای عرصه ساخت راه آهن بعد از انقلاب اسلامی در کشور خودکفایی در تولید ریل و سوزن است، به نحوی که در ۴ سال گذشته تمام ریل مورد نیاز احداث شبکه ریلی از داخل کشور تامین شده است.

به نقل از وزارت راه و شهرسازی، عباس خطیبی ضمن تبریک و تهنیت دهه مبارک فجر گفت: با توجه به موقعیت ژئواستراتژیک ایران یکی از مهمترین اهداف چند سال اخیر در توسعه شبکه ریلی کشور، تکمیل کریدورهای ترانزیتی شمال- جنوب و شرق به غرب و است که با این رویکرد در حال حاضر ۷۷۰ کیلومتر مسیر ریلی در این کریدورها در قالب ۵ طرح ریلی در دست ساخت قرار دارد.

وی ادامه داد: هدف دوم اتصال شبکه ریلی به مراکز عمده بار و مراکز ورودی و خروجی کشور و بنادر هدف سوم اتصال مراکز استان‌ها به شبکه ریلی کشور است که با همین رویکرد تاکنون ۲۲ مرکز استان به شبکه ریلی متصل شده است که ۱۰ مورد آن بعد از انقلاب اسلامی صورت گرفته است.

وی از افتتاح ۴۰۶ کیلومتر مسیر ریلی تا سال آینده خبر داد و گفت: ۱۵۵ کیلومتر از مسیر ریلی چابهار-زاهدان حدفاصل زاهدان تا خاش در سالجاری به بهره برداری رسید و تا بهار سال ۱۴۰۲ راه آهن رشت- کاسپین به طول ۳۵ کیلومتر، راه آهن همدان- سنندج به طول ۱۵۱ کیلومتر و راه آهن میانه- اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر تا سال آینده به شبکه ریلی کشور افزوده می شوند.

خطیبی ادامه داد: در تلاش هستیم تا راه آهن بستان آباد-خاوران را نیز تا پایان سالجاری به بهره برداری برسانیم و بدین ترتیب طول زمان سفر از پایتخت به تبریز نسبت به مسیر ریلی موجود ۵ ساعت کوتاه تر می شود.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها خودکفایی در تامین ریل و سوزن مورد نیاز ساخت محورهای ریلی در کشور را مهمترین دستاورد در این حوزه بعد از انقلاب اسلامی اعلام کرد و گفت: موضوعی که اهمیت بسیار بالاتری نسبت به افزایش طول مسیرهای ریلی کشور دارد، تولید ریل ملی بعد از ۸۰ سال در کشور است به نحوی که طی ۴ سال گذشته بیش از ۷۰ هزار تن ریل مورد نیاز تمام طرح های راه آهن کشور در داخل تولید شده است.

خطیبی خودکفایی در عرصه طراحی، ساخت، اجرا و نظارت بر پروژه های ریلی از سوی مهندسین ایرانی را از دیگر افتخارات این صنعت بعد از انقلاب اسلامی دانست و ادامه داد: در حال حاضرساخت وتولید تجهیزات، ادوات و اقلام مورد نیاز ساخت راه آهن توسط بخش های مهندسی و دولتی داخل کشور انجام می شود.

به گزارش شرکت مادر تخصصی ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور وی از توان اجرایی و مهندسی کشور در ساخت سالانه هزار کیلومتر ریل خبر داد و افزود: در گذشته متوسط سالانه احداث ریل در کشور بین ۷۰ تا ۸۰ کیلومتر بوده است در حالی که متوسط سالانه ساخت ریل در حال حاضر ۲۰۰ کیلومتر است و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز این رقم تا هزار کیلومتر هم خواهد رسید.