مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پژوهش ها می‌گویند باید ارتباط عاطفی بین مادر و کودک برقرار باشد، برهمین اساس لازم دیدیم موضوع مراکز نگهداری فرزندان مادران شاغل را بازنگری کنیم.

هادی بهداد، مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار رفاه اجتماعی خبرگزاری فارس با اشاره به ماده ۷۸ قانون کار درباره توجه به مادران دارای فرزند، اظهار کرد: این ماده قانونی تأکید می‌کند که کارفرمایان مکلفند به مادران شیرده تا پایان ۲سالگی پس از هر ۳ ساعت نیم ساعت فرصت شیر دادن بدهند. 

وی افزود: براساس این ماده قانونی کارفرمایان همچنین مکلف هستند تا با توجه به تعداد فرزندان کارگرها و گروه سنی آن‌ها، مراکزی مانند شیرخوارگاه و یا مهد کودک را در محل نزدیکی محل کار تأسیس و ایجاد کنند.

دولت‌های قبل چندان به سیاست‌های جمعیتی توجه نکردند

بهداد با انتقاد از عدم پیاده سازی سیاست‌های جمعیتی در سال‌های گذشته، ابراز کرد: در سال‌های گذشته با توجه به آن که سیاست‌های جمعیتی در کشور به خوبی پیگیری نمی‌شد، شاهد این بودیم که تعداد مراکز نگهداری کودکان در مجاورت بنگاه‌های اقتصادی کاهش پیدا کرده و بسیاری از این موضوعات به صورت تشریفاتی برقرار و هزینه مختصری به بانوان اعطاء شود.

وی ادامه داد: پژوهش های علمی اثبات کرده اند که باید ارتباط عاطفی بین مادر و کودک برقرار باشد، برهمین اساس لازم دیدیم با توجه به آیین نامه مصوب هیئت دولت  در دهه  ۷۰ موضوع مراکز نگهداری در ماده ۷۸ را بازنگری کنیم.

بازنگری قوانین مادران شیرده در بنگاه‌های اقتصادی

مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره بازنگری مراکز نگهداری کودکان، عنوان کرد: در هماهنگی‌های انجام شده با برخی سازمان‌ها، این آیین نامه را بازنگری و پیش نویس اولیه آن را در اواخر سال گذشته آماده کردیم، به زودی این طرح را برای طی مراحل تصویب در هیأت دولت ارائه خواهیم داد.

وی یادآور شد: اگر بتوانیم این مراکز نگهداری کودکان را گسترش دهیم از آنجایی که تعداد فرزندان کارگران ما در بنگاه‌های اقتصادی هم بسیار زیاد هستند می توانند از خدمات آموزشی مطلوبی بهره مند و ارتباط عاطفی بین مادر و فرزند برقرار شود.

 وی درباره مشوق‌های افزایش جمعیت نیز گفت: این اطمینان را به جامعه کارگری می‌دهیم اگر در حوزه جمعیت پای پیش بگذارند دولت می‌تواند از آن‌ها در قالب طرح‌های مختلف حمایت کند.