تقاضا سنگین خانواده‌های چینی برای خرید طلا ادامه دارد بانک مرکزی چین‌ خرید و نگه‌داری طلا را افزایش داد، مصرف طلا در چین طی ماه مارس نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۷.۴% افزایش پیدا کرد و حالا رویترز از تقاضای سنگین خانواده‌های چینی برای خرید طلا خبر می‌دهد. داده‌های اقتصاد چین نشان می‌دهد تمایل […]

تقاضا سنگین خانواده‌های چینی برای خرید طلا ادامه دارد

بانک مرکزی چین‌ خرید و نگه‌داری طلا را افزایش داد، مصرف طلا در چین طی ماه مارس نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۷.۴% افزایش پیدا کرد و حالا رویترز از تقاضای سنگین خانواده‌های چینی برای خرید طلا خبر می‌دهد. داده‌های اقتصاد چین نشان می‌دهد تمایل مردم برای پس انداز افزایش یافته‌ است. از طرفی تقاضا برای طلا در بازار ایران نیز باعث شده تا با وجود عرضه‌های گسترده‌ بانک مرکزی، حباب انواع سکه افزایشی باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، انس جهانی طلا طی ماه‌های گذشته نزدیک به سقف تاریخی خود نوسان می‌کند، با این حال تقاضای چینی‌ها برای خرید طلا نه تنها کاهشی نیست بلکه رو به افزایش است. بانک‌ مرکزی چین خرید و نگهداری طلا را افزایش داده‌ است و تازه‌ترین داده‌های اقتصادی چین نشان می‌دهد خریدطلا در سال جاری بیشتر از سال قبل شده‌ است.

براساس آمار رسمی چین خرید طلا و فلزات گرانبها در طول مارس ۲۰۲۳ نسبت به مارس ۲۰۲۲ حدود ۳۷.۴% افزایش یافته‌ است، از طرفی تقاضا برای خرید طلا توسط خانواده‌های چینی نیز روندی صعودی دارد. این آمار نشان می‌دهد پس‌انداز چینی‌ها از ژانویه تا مارس ۹.۹ تریلیون دلار افزایش یافته‌ است. پس از بحران بانکی ده سال قبل جهان، علاقه چینی‌ها به خرید طلا افزایش پیدا کرد و حالا رویترز در گزارشی مدعی شد ورشکستگی ماه قبل بانک سیلیکون‌ولی در آمریکا توجهات به بازار فلز زرد را بیشتر کرده است. به دنبال آن حتی کسب و کارهای غیر مرتبط نیز خرید و نگهداری طلا را آغاز کرده‌اند.

ویولت ژو، صادرکننده قطعات الکتریکی مستقر در شانگهای که طی ماه‌های گذشته طلا و جواهرآلات بسیاری خریداری کرده‌است، در این‌باره می‌گوید: من مغز سرمایه‌گذاری در سهام را ندارم، در این بین به طور مداوم جواهرات می‌خرم. پنگ شیچان مدیر تحقیقات شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری شرکت ریسک‌پذیر نانجینگ در مورد افزایش تقاضا برای خرید طلا به خصوص از سوی سرمایه‌گذاران بزرگ به رویترز می‌گوید: مبانی اقتصادی، ریسک‌گریزی و بهبود مصرف داخلی همگی باعث افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری برای جواهرات و فلزات گرانبها می‌شود.

افزایش تقاضا برای خرید طلا اگرچه احتمالا به نفع قیمت جهانی طلا تمام خواهد شد ولی به تعبیر کارشناسان این اتفاق یک شاخص نگران‌کننده برای اقتصاد است.

طلا از شانگهای تا تهران

نوسانات ارزی اخیر با افزایش قیمت طلا و سکه در بازارهای داخلی همراه بود تا در ایران نیز مانند چین تقاضا برای طلا اوج بگیرد. بانک مرکزی پس از سال‌ها اقدام به فروش ربع سکه کرد ولی تقاضای زیاد باعث رشد روزافزون حباب قیمت انواع سکه شده‌است. اکنون در بازار تهران قیمت هر سکه تمام بهار آزادی بیشتر از ۳۱ میلیون تومان است که نزدیک به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حباب دارد. درحالی که حباب نیم‌سکه و ربع سکه به ترتیب ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. تقاضای زیاد برای سکه از مهمترین عوامل رشد حباب قیمتی آنها بیان می‌شود و در حالی که روسای اتحادیه طلا و جواهر بارها به مردم توصیه کرده‌اند در بازار سکه سرمایه‌گذاری نکنند ولی تقاضا در این بازار همواره تقویت شده‌ است.