اولین مرکز و کلینیک توانبخشی آموزشی و پژوهشی رباتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در بیمارستان قائم (عج) راه اندازی شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، علی مرادی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: امروزه مراکز فیزیوتراپی از فیزیوتراپ‌ها به عنوان درمانگر استفاده می‌کنند و فیزیوتراپ […]

اولین مرکز و کلینیک توانبخشی آموزشی و پژوهشی رباتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در بیمارستان قائم (عج) راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، علی مرادی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: امروزه مراکز فیزیوتراپی از فیزیوتراپ‌ها به عنوان درمانگر استفاده می‌کنند و فیزیوتراپ به کمک دست و نیروی بدنی خودش به درمان بیمار می‌پردازد که این امر در طولانی مدت باعث فرسوده شدن و آسیب درمانگر می‌شود.

او راه حل این مشکل را استفاده از فیزیوتراپی رباتیک دانست و افزود: چون ربات‌ها خستگی ناپذیرند و در توانبخشی رباتیک، آن‌ها به عنوان مکمل و نه جایگزین فیزیوتراپ، حتی در محیط منزل می‌توانند درمان را بدون خستگی و در دفعات زیاد انجام و ارزیابی دقیقی از میزان پیشرفت و بهبود بیمار به درمانگر بدهند و دیگر نیاز به صرف زمان و انرژی فیزیکی زیاد توسط درمانگران نیست.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در فیزیوتراپی، درمانی مبتنی بر شواهد و داده‌های دقیق وجود ندارد و فیزیوتراپ میزان بهبودی و درمان بیمار را نمی‌تواند دقیق اندازه گیری کند؛ اما ربات‌ها با برنامه ریزی‌های دقیقی که دارند، در پایان هر جلسه می‌توانند به فیزیوتراپ اعلام کنند که میزان بهبودی و تغییر وضعیت بیمار چقدر بوده و فیزیوتراپ براساس این پیشرفت، درمان را ادامه می‌دهد.

مرادی بیان کرد: مرکز رباتیک دانشگاه فردوسی مشهد، یکی از پیشرفته‌ترین مراکز رباتیک است که به صورت اختصاصی از پنج سال قبل بر روی ربات‌های فیزیوتراپ بویژه در اندام تحتانی کار می‌کند و از چندی قبل نیز تحقیق و پژوهش بر روی دست‌های مصنوعی که بتوانند با اراده فرد حرکت کنند، را در دستور کار خود قرار داده است.

او تصریح کرد: با توافقی که بین مرکز رباتیک دانشگاه فردوسی با مرکز تحقیقات ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بعنوان همکار اصلی و معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه صورت گرفته، مقرر شده است تا اولین مرکز توانبخشی رباتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بیمارستان قائم (عج) راه اندازی شود.