مسئول دبیرخانه کمیته یادمان ها و نمادها گفت: آیه شریفه “وَ جَاهِدُوا فِی سَبِیلِ اَللَّهِ ” مصداق واقعی نهاد انقلابی و خدمتگزار بنیاد مسکن است که همواره رویکرد توسعه پایدار روستایی را در راس امور خود قرار داده است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران،در دیدار مدیر اجرایی و مسئول دبیرخانه کمیته یادمان ها […]

مسئول دبیرخانه کمیته یادمان ها و نمادها گفت: آیه شریفه “وَ جَاهِدُوا فِی سَبِیلِ اَللَّهِ ” مصداق واقعی نهاد انقلابی و خدمتگزار بنیاد مسکن است که همواره رویکرد توسعه پایدار روستایی را در راس امور خود قرار داده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران،در دیدار مدیر اجرایی و مسئول دبیرخانه کمیته یادمان ها و نمادها کنگره ملی شهدای استان با مدیرکل و معاونان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان، نادر گیویان پور با بیان این مطلب افزود: به دلیل دربرگیری تعداد قابل توجهی از خانواده شهدا و ایثارگران در مناطق روستایی و نیز برخورداری از توان بالای مدیریتی این نهاد انقلابی، در حال حاضر می‌توان با استفاده از ظرفیت های مشارکتی مردم در شهرها و روستاهای استان در راستای هم افزایی جهت آبادانی اقتصادی و اجتماعی، گام های موثری برداشت.

وی با ابراز خرسندی از وجود مدیران خردمند و دارای روحیه تعاملی بالا در این نهاد، تصریح کرد: پویاسازی فضاهای روستایی از جمله موارد مهمی است که می بایست مد نظر قرار گیرد و به طور یقین با خدمتگذاری هرچه بهتر و هدفمندتر در جهت ادامه راه شهدا می‌توان به آن جامه عمل پوشاند.

مسئول دبیرخانه کمیته یادمان ها و نمادها با تشریح ابعاد کنگره ملی شهدای استان اصفهان، در خصوص زیباسازی محوطه روستاها در شهرستان های استان و مزین نمودن گلزارهای شهدا، معابر، میادین، ورودی و دیگر اجزای کالبدی روستا به تصاویر ویادمان های حرفه ای متناسب با بوم و معماری آن اقلیم، پیشنهاداتی را بیان نمود.

گیویان پور یادآور شد: طراحی و ساخت تابلوهای جدید برای کلیه روستاها، حرکتی نمادین و سراسری جهت ارج نهادن به مقام شهدای روستایی به شمار می رود.

وی با اشاره به سخنان ریاست کمیته یادمان ها و نمادها مبنی بر لزوم توجه به برنامه های راهبردی اعم از ایجاد زیرساخت های ورزشی، فرهنگی و تفریحی به یاد شهدای جهادگر و سنگر ساز دفاع مقدس، اظهار کرد: ایجاد بسترهای اشتغال و تولید روستایی به صورت شبکه ای و منظومه های روستایی با همکاری نهادهای مردمی و خلاق امری ضروری است، چراکه از نتایج عملی این کنگره ملی به شمار می‌رود و به نوعی انتقال دهنده پیام شهدا است.
مجید جوهری مدیرکل دفتر روستایی و شوراهای استانداری که در این نشست به همراه همکاران و معاونین حوزه عمرانی استانداری حضور داشتند؛ مسئله تهیه بانک اطلاعات روستاها را یکی از نیاز های اصلی در برنامه ریزی های بنیادمسکن و مدیریت استان دانست و در همین راستا به چگونگی تهیه طرح های هادی روستایی اشاره نمود و بروز سازی آنها و مولد سازی فضای روستاها را از اولویت های استان بیان کرد. وی هدفگذاری برای ایجاد فضاهای خدماتی، پارکهای روستایی و زیرساخت های لازم با استفاده از ظرفیت طرح هادی در سراسر استان با رویکرد معین را خواستار شد.
همچنین با توجه به امکان ایجاد خدمات مبتنی بر تولید و نیز طرح‌های اوقات فراغت فرصت پرداختن به مسئله مهاجرت معکوس و پیوند شهرها و روستاها را دیدگاه کاربردی بیان نمود.
اصفهان از منظر شمار روستاها، استانی غنی است و باید سیاست‌های راهبردی این حوزه در راستای بهبود وضعیت
ایشان با بیان اینکه ایجاد اشتغال پایدار در سطح روستاهای استان یک چالش در مسیر مهاجرت معکوس به روستاهاست، این در حالی است که اگر اعتبار خوبی در زمینه پایدار سازی اشتغال در روستاها و تکمیل و آماده سازی طرح‌های هادی روستاها اختصاص یابد نه‌ تنها انگیزه ماندگاری در روستاها افزایش می‌یابد همچنین آمار حاشیه‌نشینی در شهرها نیز کاهش  پیدا می نماید.
جوهری مقابله با پرکنده کاری و نابسامانی در تصمیم‌گیری های اجرایی را شایسته استان شهید پرور ندانست و در این خصوص به مواردی همچون روند و سامانه های صدور پروانه در روستاها اشاره کرد که نیازمند برگزاری جلسات کارشناسی با نگاه پژوهش کاربردی و تاکید بر تمرکز سیاست گذاری ادارات استان است.
فاطمی معاون دفتر روستایی و شوراهای استانداری اصفهان نیز به موارد کلیدی در هماهنگی رده ها و دستگاه های دولتی پرداخت ، وی برگزاری جلسه با بخشداران استان و تشریح برنامه و ماموریت های منظم را به عنوان حرکت موثر بر همکاری هرچه بهتر دهیاری ها و ادارات بنیاد مسکن در شهرستان ها بیان نمود.
اسماعیلی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان با ارائه گزارش تفصیلی از اقدامات این نهاد طی سال گذشته به مسائل قانونی جهت تسریع فرآیند خدماتی عمرانی و زیرساختی پرداخت و ساماندهی مباحث کاربری و واگذاری اراضی را به شکل کارآمد در مسیر توسعه محیط روستا از دغدغه های بنیاد مسکن معرفی کرد.