سرپرست وزارت آموزش و پرورش از طراحی نقشه راه به منظور تهیه سند تحول بنیادین خبر داد و بر توجه به بیانات رهبری تاکید کرد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، رضامراد صحرایی؛ سرپرست وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: مهم‌ترین موضوع در دستور کار آموزش و پرورش، طراحی نقشه راه برای سند تحول […]

سرپرست وزارت آموزش و پرورش از طراحی نقشه راه به منظور تهیه سند تحول بنیادین خبر داد و بر توجه به بیانات رهبری تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، رضامراد صحرایی؛ سرپرست وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: مهم‌ترین موضوع در دستور کار آموزش و پرورش، طراحی نقشه راه برای سند تحول بنیادین است؛ البته توجه به بیانات رهبر انقلاب از جمله لزوم یاد گرفتن مهارت در کنار تحصیل برای دانش‌آموزان، مد نظر قرار دارد.

وی افزود: موضوع اصلاح برنامه درسی، کاهش زمان در بخش آموزش و دانش محض و افزایش زمان در بخش مهارتی و عملی مورد توجه است و دستوری به دبیر قرارگاه تحول و اجرایی‌شدن سند تحول بنیادین داده شده که کارگروه طراحی نقشه و تبیین شاخص‌ها را انجام دهند؛ همچنین دستوری صادر شده که سازوکار بازنگری سند تحول بنیادین را پیگیری کنند.

لزوم توجه به برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران
حسین معافی؛ مدرس دانشگاه فرهنگیان نیز در خصوص لزوم اصلاح برنامه درسی، اظهار کرد: منظور از بازنگری، اصلاح، تکمیل و بازنویسی برنامه درسی بر اساس ارزشیابی‌ها، تغییر نیازها و داده‌های نو، تغییر روش‌ها، محتوا و الزامات قانونی، تغییر مسیر، ضرورت زمان و مکان و نگرش نو به دانش، مهارت و یادگیری است.

وی افزود: هر یک از جوامع با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی مختلف خود، سیاست‌های خاصی را در آماده‌سازی معلمان برای ورود به عرصه تدریس و عمل اعمال می‌کنند و شیوه برنامه‌ریزی درسی و پیشینه تاریخی برنامه درسی در نظام آموزشی هر کشور، متأثر از رخدادها و نیروهای اجتماعی مؤثر در آن کشور است.

این مدرس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: برنامه درسی، واسط میان مربیان و زمینه‌های اجتماعی است؛ همچنین با تدوین و تصویب اسناد تحولی شامل «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش»، «مبانی نظری تحول در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران» و «برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران» انتظار می‌رود که برنامه‌های درسی مطابق با آنها بازنگری و اصلاح شوند