جلال رشیدی‌کوچی گفت: این مسئله که فعلاً واردات خودرو در اختیار خودروساز‌ها قرار دارد، انتقاد ما هم است و از همان ابتدا که این موضوع مطرح شد، انتقاد جدی نسبت به آن داشتیم، اما نگاه موافق معتقد است با توجه به اینکه قرار است واردات انجام شود، در مرحله اول ریسک‌پذیری را پایین بیاوریم تا […]

جلال رشیدی‌کوچی گفت: این مسئله که فعلاً واردات خودرو در اختیار خودروساز‌ها قرار دارد، انتقاد ما هم است و از همان ابتدا که این موضوع مطرح شد، انتقاد جدی نسبت به آن داشتیم، اما نگاه موافق معتقد است با توجه به اینکه قرار است واردات انجام شود، در مرحله اول ریسک‌پذیری را پایین بیاوریم تا اگر ایراداتی به این واردات وجود دارد و در عمل خود را نشان می‌دهد، بتوانیم با ریسک‌پذیری پایین، آن‌ها را برطرف کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از اقتصاد۲۴- زهرا ظهروند: چند روز گذشته بود که رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران گفته بود رکود بازار خودرو عمیق‌تر شده و قیمت‌ها در نبود خریدار، افزایش پیدا کرده است. کارشناسان اقتصادی عرضه کم خودرو از طرف خودروسازان و بالا رفتن نرخ ارز را از عوامل افزایش قیمت خودرو می‌دانند. همچنین معتقد هستند افزایش قیمت خودرو‌های خارجی، عدم‌واردات خودرو طی سال‌های اخیر و سوق دادن سرمایه‌دار‌ها از بورس به سمت بازار خودرو از دیگر عوامل این آشفته بازار است. واردات خودرو چندماهی است که در مجلس به تصویب رسیده و ابلاغ شده است، اما مردم همچنان بلاتکلیف هستند و منتظر ورود خودرو‌های خارجی هستند.

جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مرودشت در همین خصوص به اقتصاد۲۴ گفت: آیین نامه واردات خودرو با تمام ایراداتی که برخی نماینده‌ها و من نسبت به آن داشتیم، الان عملیاتی شده و ثبت سفارش انجام می‌شود.

وی افزود: خبر خوب این است که با توجه به صحبت انجام شده با برخی نمایندگان مجلس به ویژه رییس کمیسیون صنایع و معادن و همچنین نگاهی که در دولت بعد از صحبت‌ها و انتقادات به وجود آمده، به نظر می‌رسد ما هر سال قرار است اصلاحات خوبی در حوزه واردات خودرو داشته باشیم.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس با بیان اینکه این گام‌ها قدم به قدم برداشته شده است، تصریح کرد: آنچه امسال قرار است انجام شود، واردات خودرو‌های اقتصادی است، هرچند باید گفت متاسفانه قاطبه آن در اختیار خودروساز‌ها قرار گرفته است، اما همین موضوع نیز گام اول در این مسیر است و باید آن را به فال نیک بگیریم.

رشیدی‌کوچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قرار نبود واردات خودرو در انحصار عده‌ای یا انحصار خودروساز‌ها نباشد، گفت: قرار بر این بود که واردات خودرو در اختیار خودروساز‌ها هم، قرار بگیرد، اما در حال حاضر فعلاً در اختیار خودروساز‌ها قرار دارد که همین موضوع می‌تواند انحصار ایجاد کند، اما اگر این مسئله در سال‌های بعد اصلاح شود که قرار بر اصلاح نیز است، به نظر می‌رسد این ایراد برطرف شود.

وی اظهار داشت: این مسئله که فعلاً واردات خودرو در اختیار خودروساز‌ها قرار دارد، انتقاد ما هم است و از همان ابتدا که این موضوع مطرح شد، انتقاد جدی نسبت به آن داشتیم، اما نگاه موافق معتقد است با توجه به اینکه قرار است واردات انجام شود، در مرحله اول ریسک‌پذیری را پایین بیاوریم تا اگر ایراداتی به این واردات وجود دارد و در عمل خود را نشان می‌دهد، بتوانیم با ریسک‌پذیری پایین، آن‌ها را برطرف کنیم.

عضو مجمع نمایندگان استان فارس افزود: این‌نگاه، نگاه معقولی است، اما این نگاه نباید باعث شود که تمام انحصار واردات خودرو را به دست خودروساز‌ها بدهیم. به هر روی باید نظارت روی واردات خودرو وجود داشته باشد و مجلس و نمایندگان خود را متعهد می‌دانند روی این قضیه نظارت داشته باشند، به ویژه کمیسیون صنایع و معادن باید این نظارت را به صورت قطعی و محکم دنبال کند تا خودروساز‌ها خودرو‌هایی که وارد می‌کنند، با هر قیمتی که خواستند به مردم نفروشند که ساز و کار این مسئله نیز اندیشیده شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنده تا زمانی که باشم، این نظارت را حتماً موشکافانه و دقیق انجام خواهم داد.