پرونده سیاه مداخله آمریکا در آمریکای لاتین سبب شده تا ارسال خودروهای زرهی و تجهیزات نظامی از کانادا و ایالات متحده به هائیتی، زنگ خطرها از سناریوی جدیدی از وقوع اشغال نظامی خارجی در این کشور همزمان با بحران اقتصادی و اجتماعی را به صدا درآورد و با اعتراض‌های مردمی مواجه شود. به گزارش پایگاه […]

پرونده سیاه مداخله آمریکا در آمریکای لاتین سبب شده تا ارسال خودروهای زرهی و تجهیزات نظامی از کانادا و ایالات متحده به هائیتی، زنگ خطرها از سناریوی جدیدی از وقوع اشغال نظامی خارجی در این کشور همزمان با بحران اقتصادی و اجتماعی را به صدا درآورد و با اعتراض‌های مردمی مواجه شود.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از تارنمای شبکه تلویزیونی تله‌سور، هائیتی به منظور حمایت از پلیس در مبارزه با باندهای مسلح و گروه‌های تبهکار که در کنار فهرست طولانی معضل‌های اقتصادی و اجتماعی حاکم، به خشونت افسارگسیخته در این کشور دامن می‌زند، مجموعه‌ای از خودروهای زرهی را از کانادا و آمریکا دریافت کرد.

رسانه‌های بین‌المللی تاکید کردند ارسال این خودورهای زرهی، راهکاری برای مقابله با باندهای تبهکاری است که حدود یک ماه پیش، مهم‌ترین پایانه سوخت هائیتی را تحت کنترل درآوردند و در میانه خشونت فزاینده و شیوع وبا، اقتصاد کشور را مختل کرده و انتقال آب آشامیدنی به شهرها را با مشکلات مواجه کرده‌اند.

واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت متخصصان بر این باورند که ارسال خودروهای نظامی به معنی پیشروی نظامی است که از سوی برخی بخش‌های دولت هائیتی درخواست شده است. پیشروی نظامی که برخلاف نظر دولت، با انتقاد برخی دیگر از بخش‌های دولتی در هائیتی مواجه شده و صدای اعتراض گروه‌هایی از جامعه در محکوم کردن هر گونه مداخله خارجی را بلند کرده است.

واشنگتن پست تصریح می‌کند که فرماندهان ارتش آمریکا که به دلیل حساسیت شرایط ترجیح داده‌اند نامشان فاش نشود، احتمال فرود نیروها را رد کرده و معتقدند که تنها نیروهای ویژه برای پیشگیری از بلایا، پرسنل لجستیک و پشتیبانی از امور بشردوستانه وجود خواهند داشت.

کاخ سفید و دولت هائیتی تاکنون از اظهار نظر رسمی در این مورد خودداری کرده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای بدون ذکر جزئیات دقیق از تجهیزاتی که با یک پرواز نظامی به پایتخت هائیتی ارسال شده، اعلام کرد: این تجهیزات برای کمک به دولت هائیتی در مبارزه با گروه‌های جنایتکاری ارسال شده که خشونت گسترده‌ای را در این کشور مرتکب شده و باعث شده هائیتی نیازمند کمک‌های بشردوستانه فوری باشد و مانع تلاش‌ها برای متوقف کردن گسترش وبا در این کشور شده‌اند.

این درحالی است که برخی از بخش‌های دولتی در هائیتی و اعتراض‌های اخیر مردمی، با اشاره به ضرورت یک راه‌حل داخلی در دفاع از حاکمیت و خودمختاری، بار دیگر بر رد مداخله خارجی تاکید کرده‌اند.

مداخله، کودتا و چپاول منابع کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب توسط دولت‌های آمریکا در ادوار مختلف آنچنان تلخ و تاریک در حافظه تاریخی مردم این منطقه حک شده است که نفی و رد و هشدار و محکوم کردن هر گونه اقدام و حتی اظهار نظر مقام‌های آمریکایی که رد پایی از مداخله داشته باشد را به طور دائم از سوی مردمان آمریکای لاتین می‌شنویم.

بر اساس گزارش های منتشر شده، هائیتی یکی از فقیرترین و خشن ترین کشورهای جهان است و علاوه بر بحران اقتصادی، ویرانی و مرگ و میرِ ناشی از طوفان های سهمگین استوایی، سال‌هاست که درگیر اختلافات شدید سیاسی است. این کشور با حدود ۲۸ هزار کیلومتر مربع وسعت و ۱۲ میلیون نفر جمعیت، بخشی از جزیره هیسپانیولا در دریای کارائیب در آمریکای لاتین را تشکیل می دهد و پایتخت آن، شهر بندری «پورتوپرنس» است.