معاونت فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی از برگزاری جشن مهر سینما بعد از ایام عزاداری در استان‌های کشور خبر داد که در آن از هنرمندان استان‌ها تجلیل به‌عمل می‌آید و تلاش می‌شود تا معاونت سینمایی در ادارت کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها تشکیل شود. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از خبرنگار […]

معاونت فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی از برگزاری جشن مهر سینما بعد از ایام عزاداری در استان‌های کشور خبر داد که در آن از هنرمندان استان‌ها تجلیل به‌عمل می‌آید و تلاش می‌شود تا معاونت سینمایی در ادارت کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها تشکیل شود.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری برنامه «هفته مهر سینمای ایران» در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
در این نشست قادر آشنا معاونت فناوری اطلاعات و مطالعات سینمایی، یزدان عشیری مدیر کل روابط عمومی سازمان سینمایی و محمدرضا فرجی مدیرکل دفتر توسعه فناوری سینمایی و سمعی بصری حضور داشتند.
قادر آشنا درباره این برنامه و ضرورت تشکیل آن گفت: باتوجه به رویکرد سازمان سینمایی در دوره جدید فعالیت‌های خود یعنی قانون‌گرایی، عدالت محوری و استانداردسازی، تلاش داریم تا عدالت فرهنگی را در استان‌های کشور برقرار کنیم.
وی در این خصوص توضیح داد: همانطور که می‌دانید استان‌های کشور ادارات کل فرهنگی دارند اما هیچ‌کدام از آنها دارای معاونت سینمایی نیستند. تنها دو استان معاونت هنری-سینمایی دارد. برای همین آنچه که برای توسعه سینمایی لازم است ایجاد معاونت‌های سینمایی در این ادارات کل است اما باتوجه به فقدان این معاونت‌ها در حال حاضر شورایی با حضور مدیران کل استان‌ها، استانداری و شهرداری مراکز استان برقرار می‌شود که برای ویژه‌برنامه مورد نظر ما همکاری صورت پذیرد. اما تلاش داریم تا بخش کارشناسی سینمایی استان‌ها به معاونت تبدیل شود.
آشنا در خصوص برنامه هفته مهر سینما گفت: ما در نظر داریم که در مهر ماه و بعد از ایام عزاداری برنامه تجلیل از هنرمندان، سینماداران، مدرسین و پژوهشگران حوزه سینمای استان‌ها را برگزار کنیم.

وی ادامه داد: برای تجلیل از مجموعه‌ هنرمندان سینما، خانه سینما جشن برگزار می‌کرده که صرفا در حوزه صنف بود ولی این هفته مهر، مطالبه هنرمندان استانی بوده و وسیع‌تر است.  آیین‌نامه این برنامه به استان‌ها ابلاغ شده و کار در آنجا با مسئولیت کل استان‌ها و مدیریت دفاتر انجمن‌های سینمای جوان پیش می‌رود.
این مدیر فرهنگی در خصوص میزان اعتبار و بودجه بیان کرد که از سوی سازمان سینمایی برای هر استان ۷۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است اما این همه بودجه نیست زیرا قرار بر این است که ادارات کل استان‌ها با کمک استانداری نیز مساعدت‌های لازم را انجام دهند.
او در پاسخ به این سؤال که ضرورت این برنامه چیست بیان کرد: در جریان سفرهای استانی آقای خزاعی به استان‌ها در جریان مشکلات و نیازهای هنرمندان استانی قرار گرفتیم. این برنامه از این رو برگزار می‌شود که بسیاری از هنرمندان عزیز استانی از تمرکزگرایی تهران به‌حق ناراحتند و حتی می‌گفتند که در روز ملی سینما هیچ خبری از ما نمی‌گیرند. برای همین در نظر گرفتیم که در ۱۴ رشته هنری اعم از کارگردانی، تهیه‌کنندگی، بازیگری، نویسندگی و حتی پژوهشگری تقدیر کنیم. همچنین از مدیران برتر انجمن سینمای جوانان در سه استان و مدیران دولتی که در گسرتش زیرساخت‌های دولتی کمک کردند نیز تجلیل به‌عمل خواهد آمد.
وی بیان کرد که البته امسال سال اول کار ما است و حتما مشکلاتی خواهیم داشت که در سال‌های بعد آنها را برطرف می‌کنیم.
در ادامه این جلسه برخی از خبرنگاران نسبت به بودجه بسیار کم سازمان سینمایی برای این برنامه انتقاد کردند که در نهایت آشنا گفت که بودجه سازمان سینمایی برای استان‌ها صد میلیارد تومان است و همانطور که گفتیم قرار نیست تا تنها ما اعتبار صرف کنیم بلکه ادارات کل استانی نیز وارد عمل خواهند شد.
در بخش دیگری از این نشست یکی دیگر از خبرنگاران درباره ادامه سینماسازی در استان‌ها باتوجه به برنامه‌های استانی خزاعی و برنامه مهر سینما که قرار است به سینماها توجه شود، پرسید. آشنا درباره این سوال تصریح کرد: همان‌طور که شخص رئیس سازمان سینمایی اعلام کرده است، ۲۲۰ شهر در کشور فاقد سینما است. ما در سفرهای استانی این موضوع را پیگیری کردیم و حتماً تعداد سالن‌های سینمایی در شهرستان‌ها و استان‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. ما تعهد کرده‌ایم که در استان‌ها حداقل سه سینما را تجهیز کنیم و بودجه اینها ابتدا تامین شد و بعد سفرهای استانی شروع شد.
آشنا در پاسخ به این سؤال که آیا شاهد حمایت‌های جدی در امور سینمایی استان‌ها خواهیم بود گفت تا پایان سال شاهد خواهید بود که دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران تجهیز خواهد شد و قولی که در این خصوص داده شده اجرا می‌شود.
همچنین عشیری درباره تولیدات سینمایی درباره شخصیت‌های ملی هر استان گفت که دو فیلم درباره شهید همدانی و شهید طیب در حال ساخت است. همچنین استان سیستان بلوچستان در حال تحقیق و بررسی برای ساخت فیلمی با موضوع لیث صفاری است که بعد از انجام مراحل اولیه وارد ساخت و تولید خواهد شد.
در ادامه این نشست برخی خبرنگاران در خصوص مسائل دیگر سازمان سینمایی مانند پروانه‌های ساخت و نمایش سؤالاتی داشتند که روابط عمومی سازمان اعلام کرد که در مهرماه نشست خبری سازمان سینمایی با اصحاب رسانه برگزار خواهد شد.
یکی از سؤالات اصحاب رسانه درباره برگزاری جلسه شواری عالی سینما در روز گذشته بود که عشیری پاسخ داد این جلسه دیروز به‌خاطر مشغله‌های معاون اول رئیس جمهور برای تردد زائرین اربعین از مرزهای کشور، برگزار نشد اما حتماً قول برگزاری این جلسه را در هفته‌‌های بعد خواهیم داد.