سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان سهمیه امسال کود شیمیایی ازته، فسفاته و پتاسه استان را ۱۹۲ هزار و ۳۰۰ تن اعلام کرد و گفت: تاکنون ۸۲ هزار تن از این سهمیه تامین شده است. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از وزارت جهاد کشاورزی/ایرنا،سید صمد ضیائی روز سه‌شنبه در گفت و گو […]

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان سهمیه امسال کود شیمیایی ازته، فسفاته و پتاسه استان را ۱۹۲ هزار و ۳۰۰ تن اعلام کرد و گفت: تاکنون ۸۲ هزار تن از این سهمیه تامین شده است.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از وزارت جهاد کشاورزی/ایرنا،
سید صمد ضیائی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: تاکنون ۴۳ درصد از سهمیه کود شامل گلستان بیش از ۶۰ هزار و ۶۰۰ تن ازته، ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن فسفاته و هشت هزار و ۹۰۰ تن پتاسه تامین شده و بقیه آن نیز به مرور تامین خواهد شد.
آقای ضیایی! استفاده از کود در کشاورزی چه ضرورتی دارد؟
با توجه به محدودیت‌های اقلیمی و منابع آب و خاک و همچنین تنش‌های ناشی از شوری و خشکی، افزایش سطح زیر کشت مقدور نیست لذا باید توان تولید در سطح افزایش یابد که لزوم تحقق این مهم نیازمند استفاده از کودهای کشاورزی مناسب است.
 مصرف کودهای کشاورزی باعث بهبود کیفیت و افزایش تولید محصولات کشاورزی می‌شود و یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است و به همان اندازه که مصرف بیش از حد آن ضرر دارد، مصرف کمتر از حد استاندارد هم به شدت به تولید آسیب می‌زند.
مهمترین وظیفه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی چیست؟
شرکت خدمات حمایتی کشاورزی وظیفه تهیه و تدارک، توزیع، حمل و نقل و فروش انواع نهاده‌های مورد نیاز کشاورزی به خصوص کود شیمیایی را بر عهده دارد.
 ۱۲۷ کارگزار فعال در ۱۴ شهرستان استان، کود شیمیایی بخش کشاورزی را بر اساس سهمیه بندی سازمان جهاد کشاورزی از طریق سامانه پایش مواد کودی در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد.
 در ۲ سال اخیر مصرف کودهای فسفاته و پتاسه در کشور کاهش معناداری داشت و میزان مصرف از نصف میانگین جهانی و پیشنهاد موسسه آب و خاک به کمترین میزان مصرف رسید که خسارت بزرگی در زمینه کمیت و کیفیت تولیدات زراعی و امنیت غذایی متوجه کشور و این استان شد.
با توجه به کاهش ۴۵ درصدی قیمت کودهای فسفاته و پتاسه در کنار بازدیدهای نظارتی و ترویج مزایای مصرف آنها، امسال میزان مصرف این کودها به مصرف استاندارد در جهان و میزان پیشنهادی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور نزدیکتر شود.
مصرف کود چه تاثیری در افزایش تولید بخش کشاورزی دارد؟ 
در چند سال اخیر کمبود تولید در محصول گندم و بخش زیادی از افت تولید بخش کشاورزی ناشی از کاهش مصرف کودهای فسفانه و پتاسه بود. بین عملکرد و پتانسیل تولید گندم در گلستان فاصله زیادی وجود دارد چرا که با سطح زیر کشت ۳۸۸ هزار هکتار باید بیش از ۲ میلیون تن گندم تولید شود اما هم اکنون حدود یک میلیون تن تولید می‌شود.
برای تحقق این هدف مهم بازسازی خاک کشاورزی باید در دستور کار قرار گیرد و خاک گلستان نیاز به یک کود شیمیایی کامل ازته، فسفاته و پتاسه به همراه کودهای آلی و زیستی دارد تا برای زنده ماندن دچار چالش نشود. 
سهمیه امسال کود شیمیایی ازته، فسفاته و پتاسه گلستان ۱۹۲ هزار و ۳۰۰ تن اعلام شده که تاکنون بیش از ۸۲ هزار تن از این سهمیه تامین شده است.
مصرف کودهای فسفانه و پتاسه چه اهمیتی دارد؟
مصرف کودهای فسفانه و پتاسه نقش زیادی در کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی و ارتقای سطح سلامت جامعه دارد. در ۲ سال اخیر کم‌مصرفی در کودهای فسفاته و پتاسه به یکی از دغدغه‌های مهم کارشناسان و مدیران بخش کشاورزی تبدیل شده بود.
مصرف کودهای شیمیایی فسفاته و پتاسه به ترتیب چهار و ۲ برابر نسبت به مدت مشابه سال گذشته در این استان افزایش پیدا کرد که به استانداردهای جهانی نزدیک و تأثیر خود را بر عملکرد تولید نشان داد.
 این کودها به ازای هر کیسه شامل سوپرفسفات تریپل ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال، دی آمونیوم فسفات سه میلیون و ۵۰۰ هزار ریال، فسفات ۱۳ درصد یک میلیون ریال و فسفات آلی گرانوله ۱۶ درصد یک میلیون و ۲۳۰ هزار ریال، سولفات پتاسیم ۲ میلیون ۹۹۰ هزار ریال و کلرور پتاسیم ۲ میلیون و ۷۴۷ هزار ریال توزیع شده است.
وضعیت کشور در تولید کودهای کشاورزی چگونه است؟
با برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات صورت گرفته در چهارچوب طرح خودکفایی کودهای کشاورزی، در شرایط کنونی فقط کمتر از ۱۵ درصد از کل کودهای شیمیایی توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از محل واردات تامین شده است.
در چهارچوب این طرح، بدون استثنا از تمام تولیدکنندگان کودهای فسفات کشور، دعوت به مذاکره شد و متناسب با ظرفیت و توان تولید آنها، قرارداد منعقد شد تا طبق برنامه مشخصی در ازای تحویل خاک فسفات، نسبت به تولید کودهای فسفاته و تحویل آن به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اقدام کنند.
ورود کودهای غیرشیمیایی از جمله کودهای آلی فسفاته و فسفات میکروبی به سبد کودهای یارانه‌ای از اقدامات بی‌سابقه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی در سالجاری است که توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به انجام رسیده است.
چه مقدار کود کشاورزی در استان گلستان ذخیره شده است؟
بیش از ۲۴ هزار تن انواع کودهای شیمیایی یارانه دار ازته، فسفاته و پتاسه در انبارهای تحت پوشش این شرکت برای کشت محصولات پاییزه و برنامه کشاورزی قراردادی در گلستان ذخیره شده و روند حمل و تخلیه کود شیمیایی در انبارهای سازمانی شرکت و همچنین انبارهای کارگزاران در شهرستان‌های استان ادامه دارد.
شرکت خدمات حمایتی کشاورزی علاوه بر تامین کودهای شیمیایی یارانه دار، به منظور حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، تولیدات کودهای شیمیایی و کشاورزی آنها را که استانداردهای لازم را کسب و با شرکت تفاهم نامه منعقد کرده باشند نیز در سبد کودی خود دارد و متقاضیان این کودها می‌توانند کود مورد نیاز خود را از کارگزاری‌های شرکت دریافت کنند.
محتوی اطلاعات تمام محصولات کودی در کتابچه نسخه الکترونیکی در وب سایت این شرکت به آدرس http/assc.ir/upload/assc-fertilizer.pdf  نیز قابل دسترس است.
گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا در همسایگی سه استان مازندران، خراسان شمالی و سمنان و کشور ترکمنستان قرار دارد و در تولید محصولات کشاورزی از جایگاه ممتازی در کشور برخوردار است به طوری که بخش کشاورزی این استان با ۲۲۰ هزار خانوار بهره بردار معادل ۳۸ درصد اشتغال خالص را به خود اختصاص داده است.
استان گلستان با این جمعیت بهره برداران کشاورزی، در تولید ۱۵ محصول راهبردی کشور شامل دانه‌های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک(برنج)، پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد.