مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، گفت: «احیای بافت تاریخی شهر موچش با هدف هم‌افزایی گردشگری پایدار شهری در دستور کار این اداره‌کل قرار می‌گیرد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان، یعقوب گویلیان روز یک‌شنبه ۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در این‌باره، اظهار کرد: براساس بررسی میدانی گروه تخصصی بافت و بناهای معاونت میراث‌فرهنگی […]

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، گفت: «احیای بافت تاریخی شهر موچش با هدف هم‌افزایی گردشگری پایدار شهری در دستور کار این اداره‌کل قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان، یعقوب گویلیان روز یک‌شنبه ۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در این‌باره، اظهار کرد: براساس بررسی میدانی گروه تخصصی بافت و بناهای معاونت میراث‌فرهنگی استان، بافت تاریخی موچش دربرگیرنده بناهای متعددی از قرون میانه اسلامی تا دوره قاجار است که در نوع خود کم‌نظیر می‌باشد

مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، افزود:اولین اقدام عملی انجام شده در این بافت تاریخی، برداشت و تهیه طرح مرمت بقایای مسجد تاریخی این شهر بود.

او عنوان کرد: این مسجد دارای قدمتی بسیار کهن است و جدای از الحاقیات جدید طبقه دوم آن در دوره قاجار، بخش اصلی آن در بررسی اولیه قدمتی مابین دوره ایلخانی تا دوره صفوی را نشان می‌دهد.

گویلیان یادآورز شد: ارائه طرح و نظارت بر اجرای عملیات مرمت و احیای این مسجد- مدرسه با کاربری مسجد و موزه اسناد، به‌منظور معرفی فرهنگ و تاریخ شهر موچش بر عهده این اداره‌کل و اجرای آن توسط مردم و مدیریت شهری موچش خواهد بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، با بیان اینکه طبق کاوش‌های انجام شده، تپه تاریخی این شهر نیز دارای سابقه چند هزار ساله است، بیان کرد: «احیای بافت با ارزش تاریخی موچش می‌تواند در جذب توریسم و رونق گردشگری این منطقه نقش به‌سزایی داشته باشد.

کویستان عبدالحکیمی/ کردستان