قانون‌شکنی “کانون وکلا” به‌دلیل عدم برگزاری برگزاری آزمون وکلا ویژه ۴۰۱ آزمون وکالت ویژه ۱۴۰۱ گفت: کانون وکلا به قانون احترام نمی‌گذارد؛ این افرادی که باید مدافع قانون باشند و به برکت قانون، نان درمی‌آورند، متاسفانه خودشان به قانون احترام نمی‌گذارند. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ، با توجه به مواد”قانون تسهیل صدور مجوزهای […]

قانون‌شکنی “کانون وکلا” به‌دلیل عدم برگزاری برگزاری آزمون وکلا ویژه ۴۰۱

آزمون وکالت ویژه ۱۴۰۱ گفت: کانون وکلا به قانون احترام نمی‌گذارد؛ این افرادی که باید مدافع قانون باشند و به برکت قانون، نان درمی‌آورند، متاسفانه خودشان به قانون احترام نمی‌گذارند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ، با توجه به مواد”قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار” نهادهای مسئول در جذب وکیل همچون کانون‌های وکلا موظفند هر سال با برگزاری آزمون و با مکانیسم جدید به جذب وکیل بپردازند.

امسال کانون وکلا یک آزمون برگزار کرد که در حقیقت جبران آزمون برگزار نشده سال قبل بود و آزمون امسال با عنوان آزمون وکالت ۱۴۰۰ برگزار شد؛ از طرفی به دلیل تعویق یک‌ ساله برگزاری آزمون وکالت، کانون وکلا موظف است آزمون دیگری را در سال جاری برگزار کند، اما ظاهراً این نهاد برنامه‌ای برای برگزاری آزمون جذب وکیل برای امسال ندارند.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس در واکنش به برگزار نشدن آزمون وکالت ۱۴۰۱ به خبرنگار تسنیم گفت: کانون وکلا در مجموع به قانون احترام نمی‌گذارد؛ این افرادی که باید مدافع قانون باشند و به برکت قانون، نان درمی‌آورند، متاسفانه خودشان به قانون احترام نمی‌گذارند.

“انحصار در بازار وکالت” چگونه شکسته شد؟

وی افزود: کانون وکلا همیشه به دنبال این است که فقط خودشان حفظ شوند و دیگرانی به جمع‌شان اضافه نشود.

عضو هیئت رئیسه مجلس در پاسخ به این پرسش که بنا به اظهارات مسئولان اسکودا، اختیار برگزاری آزمون بنابر قانون تسهیل منوط به تشخیص قوه قضائیه است و آیا قوه قضائیه این امکان را دارد که آزمون وکالت ۱۴۰۱ را برگزار نکند، گفت: قانون‌گذار پیش‌بینی کرده که اگر مسئولان مربوطه آزمون را برگزار نکردند، مرجع برگزاری آزمون کجاست و روند برگزاری و رسیدگی آزمون را دنبال کند.

وی تصریح کرد: ما از بُعد نظارتی کار استیفای حقوق این داوطلبان را دنبال کرده‌ایم و همچنان هم پیگیری می‌کنیم و نمی‌گذاریم افرادی که این انحصار را به وجود آوردند، به آن استمرار دهند.

حاجی‌دلیگانی همچنین در واکنش به اظهار‌نظر اخیر مسئولان کانون سردفتران مبنی بر اینکه رعایت صِرف شروط قانون تسهیل برای جذب سردفتر کافی نبوده و باید نیازسنجی منطقه‌ای توسط مسئولان این کانون برای جذب سردفتر اعمال شود! گفت: آنها نمی‌توانند حرف خلاف قانون بزنند، چون توجیه هستند؛ واقعاً اگر چنین حرف‌هایی را بزنند، خیلی از صلاحیت‌هایشان زیر سوال می‌رود؛ کانون سردفتران باید کار خود را مطابق قانون دنبال کند البته اگر پیشنهاداتی دارند، می‌توانند نظرات خود را به مجلس اعلام کنند.