آیین آغاز به کار اولین رویداد فناورانه حمل و نقل دانش‌بنیان و سی‌ودومین نشست معاونان حمل و نقل کلانشهرهای کشورصبح امروز در دانشگاه صنعتی اصفهان با حضور مدیران ملی،استانی و شهری برگزار شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران،مدیرکل دفتر حمل‌ونقل و ترافیک و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در این برنامه […]

آیین آغاز به کار اولین رویداد فناورانه حمل و نقل دانش‌بنیان و سی‌ودومین نشست معاونان حمل و نقل کلانشهرهای کشورصبح امروز در دانشگاه صنعتی اصفهان با حضور مدیران ملی،استانی و شهری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران،مدیرکل دفتر حمل‌ونقل و ترافیک و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در این برنامه از رویکرد ویژه دولت سیزدهم توسعه حمل‌ونقل عمومی خبر داد و اظهار داشت: در این راستا قرارگاه ناوگان حمل‌ونقل عمومی در وزارت کشور تشکیل و با راه‌اندازی این قرارگاه چندین قرارداد بزرگ پس از ۱۰ سال برای نوسازی حمل‌ونقل عمومی در بخش‌های مختلف منعقد شده است.
محمدیان یزدی رویکرد گذشته شهرها را خودرو محور بیان کرد وافزود: رویکرد جدید انسان‌محور است و در آن به دنبال توسعه پیاده‌راه‌ها و محدودیت تردد خودرو شخصی به هسته مرکزی شهرها هستیم.
وی تبدیل چهارباغ به پیاده‌راه را اقدامی شاخص در این زمینه دانست و گفت: در این راستا شهر اصفهان را برای دیگر شهرها الگو قرار دادیم، زیرا انسان‌محوری شاخص مهم این اقدام بوده است.
مدیرکل دفتر حمل‌ونقل و ترافیک و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور از بازنگری و اصلاح قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و قانون رسیدگی به تخلفات در شورای عالی ترافیک خبر داد و اضافه کرد:تشکیل کمیته ثبت تخلفات و هوشمندسازی دوربین‌ها، تشکیل کمیته ناوگان برقی و واگذاری مدیریت ترافیک شهرهای بیش از یک میلیون نفر به شهردارها از دیگر اقدات انجام شده در سطح ملی است.

همچنین در این مراسم مهران زینلیان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان نیز اصفهان را آلوده‌ترین کلانشهر کشور و رکورددار مصرف گازوییل و فرآورده‌های نفتی پس از شهر تهران معرفی کرد و اذعان کرد: توسعه ناپایدار طی دهه‌های گذشته باعث شده روزهای ناپاک در اصفهان در سال ۱۴۰۱ رشد ۲۳۸درصدی داشته باشد و ۱۳۹۳ نفر در سال گذشته به‌واسطه بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند.

زینلیان در ادامه اظهار امیدواری کرد در این جلسات تمهیدات و راهکارهای مشخصی برای حل معضلات زیست محیطی اصفهان ارائه و پروژه‌هایی که در این زمینه در دستور کار قرار گرفته، هرچه سریع‌تر اجرایی شود.
حسین حق‌شناس معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان نیز در این مراسم نیازهای فناورانه حمل و نقل شهر اصفهان را به پنج دسته و در محور های تجهیزات هوای پاک، وسایل نقلیه برقی، هوشمندسازی، مدیریت ترافیک، ایمنی و کاهش تصادفات از طریق حمل و نقل هوشمند، مدیریت اقتصادی و سرمایه‌گذاری، تجهیزات ترافیکی و ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله مترو و اتوبوس‌رانی تقسیم کرد که به شرکت‌های دانش‌بنیان سطح کشور عرضه شده است.
حمیدرضا صفوی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان در این آیین نیز اظهار کرد: توسعه شهرها مسائل زیادی را به‌دنبال دارد که ترافیک از مهم‌ترین آنهاست.

وی گفت: حمل ونقل و ترافیک مساله‌ای چندبعدی است که عواملی چون مسائل اقتصادی و هزینه‌بر بودن زیرساخت‌ها، آن را به موضوعی پیچیده بدل کرده است.

صفوی بیان کرد: امیدواریم این رویداد بستری را برای ایجاد تعامل میان جامعه دانشگاهی و سایر بخش‌ها و ارگان‌های شهر در جهت حل معضلات حمل‌ونقل و ترافیک فراهم کند.
سرهنگ محمدرضا محمدی، رییس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان اصفهان نیز در این آیین، مدیریت ترافیک را با استفاده و بهره‌مندی از ابزارها و نرم‌افزارهای هوشمند دانست و تصریح کرد: دولت‌ها باید برای تامین تجهیزات هوشمند ترافیکی سرمایه‌گذاری کنند و در کنار آن محدودیت‌های منطقی برای رفت‌وآمد برخی از خودروها در شهر ایجاد شود.
احسان متولیان، دبیر کل مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران نیز با بیان اینکه سالانه بیش از دو میلیارد دلار صرف درمان بیمارانی می‌شود که بیماری آن‌ها ناشی از آلودگی هواست، اظهار داشت: این در حال است که این بودجه می‌تواند صرف تامین و توسعه تجهیزات حمل‌ونقل پاک شود.
وی اجرای قانون هوای پاک را از برنامه‌های مهم دولت در سال جاری بیان کرد و افزود: شهرداری‌ها می‌توانند از این موقعیت نیز بهره‌مند شوند.
خبرنگار: الهام خانی