یک مقام ایالات متحده آمریکا چهارشنبه شب اذعان کرد که کشورش در راستای سیاست تضعیف اقتصاد روسیه به دنبال فاصله انداختن بین بخش اقتصادی آسیای مرکزی با مسکو است. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از ایرنا به نقل از تارنمای اینترنتی “روسیا الیوم”، آنجالی کاور معاون آژانس توسعه بین المللی وابسته به […]

یک مقام ایالات متحده آمریکا چهارشنبه شب اذعان کرد که کشورش در راستای سیاست تضعیف اقتصاد روسیه به دنبال فاصله انداختن بین بخش اقتصادی آسیای مرکزی با مسکو است.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از ایرنا به نقل از تارنمای اینترنتی “روسیا الیوم”، آنجالی کاور معاون آژانس توسعه بین المللی وابسته به وزارت امورخارجه آمریکا در این باره گفت که کشورش به صورت خیلی جدی در تلاش است که اقتصاد آسیای مرکزی را از روسیه جدا کند.

وی مدعی شد که آمریکا این تصمیم را برای تقویت پایه‌های همکاری اقتصادی میان این کشورها از طریق تقویت رشد اقتصادی و اقدام مشترک این کشورها در مبارزه با تغییرات آب و هوایی گرفته است.

کاور اظهار کرد: این اقدامات از اولویت سیاست‌های آمریکا برای تضعیف اقتصاد روسیه صورت می‌گیرد.

در همین راستا، وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز ۱۹ شهریورماه با بیان اینکه تحریم واردات نفت از روسیه پس از اجرای سازوکار تعیین سقف قیمت ادامه خواهد داشت، شرکت‌هایی را که نفت مسکو را با قیمت بالا می‌خرند، تهدید به تحریم کرد.

وزرای اقتصاد هفت کشور صنعتی شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و کانادا به توافقی در جهت تعیین سقف قیمتی برای نفت صادراتی روسیه دست یافتند.

این در حالی است که کرملین تاکید کرد که روسیه به هر کشوری که این سقف قیمتی را رعایت کند، دیگر نفت نخواهد فروخت.

از روز پنجم اسفندماه ۱۴۰۰ که روسیه «عملیات ویژه» خود را علیه اوکراین آغاز کرده است، کشورهای غربی به رهبری آمریکا تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال کرده‌اند. این موضوع باعث جهش قیمت‌های انرژی و بسیاری از کالاهای اساسی شده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو – کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد.