معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: شرایطی مهیا شده که بتوانیم برای صادرات لوازم خانگی با برخی از کشور‌های همسایه به خصوص با روسیه تبادلاتی داشته باشیم. به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مهدی برادران، معاون  صنایع عمومی وزیر صنعت و معدن و تجارت، با حضور […]

معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: شرایطی مهیا شده که بتوانیم برای صادرات لوازم خانگی با برخی از کشور‌های همسایه به خصوص با روسیه تبادلاتی داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مهدی برادران، معاون  صنایع عمومی وزیر صنعت و معدن و تجارت، با حضور در برنامه رادیو اقتصاد پنجشنبه، ۱۸ شهریور، درباره صادرات لوازم خانگی به سوالات پاسخ دادند.

مجری: مسئله توسعه صادرات مورد توجه قرار گرفته آیا کشور‌های همسایه به عنوان بازار هدف شناسایی شده اند؟ آیا روسیه تا آن اندازه که لازم باشد پذیرای لوازم خانگی ما است؟
برادران: در یک سال گذشته تمرکزمان بر این بوده که نیاز‌های داخلی کشورمان را در تولید لوازم خانگی در حد مفید تامین کنیم. در حال حاضر نیز شرایطی مهیا شده که بتوانیم با برخی از کشور‌های همسایه به خصوص با روسیه تبادلاتی داشته باشیم. هیات‌هایی از ایران در حوزه لوازم خانگی به صورت خاص به روسیه سفر کرده اند. با عراق و عمان هم تعاملاتی برای صادرات لوازم خانگی داشته ایم.

صادرات لوازم خانگی در ۵ ماهه سال ۱۴۰۱ به ۱۶۸ میلیون رسیده، در حالیکه در مدت مشابه سال ۱۴۰۰ این رقم  ۱۳۵ میلیون بوده است. بیشترین رشد صادرات مان در حوزه یخچال و فریزر بوده است. صادرات یخچال و فریزر در ۵ ماهه نخست ۱۴۰۰، هشت و نیم میلیون بوده، در حالیکه در مدت مشابه امسال به ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار مجموع رسیده، که نشان از رشد ۱۰۰ درصدی است. در تجهیزات حرارتی هم ۵۸ درصد افزایش صادرات داشتیم. در بحث کولر آبی صادرات مان از ۴۱ میلیون دلار در ۵ ماهه ۱۴۰۰ به ۵۵ میلیون دلار در ۱۴۰۱ رسیده است.

مجری: مزیت لوازم خانگی ایرانی در مقابل رقبای خارجی چیست؟

معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت: در بحث لوازم خانگی در محصولاتی که حجیم هستند بحث هزینه حمل و نقل مهم هست، که می تواند یکی از ظرفیت‌های صادراتی از کشورمان به روسیه باشد. الان این بستر برای کشور ما مهیا شده که از ظرفیت حمل و نقل به روسیه استفاده کند.

مجری: آیا این صادرات خدای ناکرده تاثیری در بازار داخلی نمی‌گذارد؟
برادران: آن چیزی که مبنای کار وزارت صمت است روند رشد تولید و صادرات است. حجم تولید بالا رفته و بازار ما چه در داخل و چه در حوزه صادرات رقابتی‌تر شده و ما تدابیری داریم که از این فرصت استفاده کنیم.