به گفته مقامات دادگاه، آرژانتین به پنج خدمه باقیمانده هواپیمای باری ونزوئلایی که از ماه ژوئن در این کشور در توقیف غیرقانونی است، اجازه خروج داد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران ، مقامات دادگاه جمعه (۱۴ اکتبر) به رسانه‌های محلی گفتند به پنج خدمه باقیمانده هواپیمای باری ونزوئلایی که از ماه ژوئن در […]

به گفته مقامات دادگاه، آرژانتین به پنج خدمه باقیمانده هواپیمای باری ونزوئلایی که از ماه ژوئن در این کشور در توقیف غیرقانونی است، اجازه خروج داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران ، مقامات دادگاه جمعه (۱۴ اکتبر) به رسانه‌های محلی گفتند به پنج خدمه باقیمانده هواپیمای باری ونزوئلایی که از ماه ژوئن در آرژانتین توقیف شده، اجازه خروج از این کشور داده شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از آزادی ۱۴ خدمه از ۱۹ خدمه این هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ متعلق به شرکت ونزوئلایی «امتراسور» که به صورت غیرقانونی توقیف شده بود، قاضی فدرال «فدریکو ویلنا» جمعه اعلام کرد که طبق حکم منتشر شده در رسانه‌های محلی، هیچ مبنایی برای پیگرد قانونی پنج نفر باقیمانده وجود ندارد. طبق این گزارش، با این حال، تحقیقات قضایی در این خصوص همچنان باز خواهد ماند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، پنج خدمه که اجازه خروج یافتند شامل سه ایرانی و دو ونزوئلایی می‌شوند. غلامرضا قاسمی خلبان ایرانی هواپیمای ونزوئلایی توقیف شده در آرژانتین از جمله کسانی است که جمعه به وی اجازه خروج داده شد.

هواپیمای مذکور در تاریخ شش ژوئن (۱۶ خرداد) از مکزیک وارد آرژانتین شد و ۱۴ سرنشین آن ونزوئلایی و پنج خدمه آن ایرانی بودند و دو روز بعد قصد داشت به سمت اروگوئه پرواز کند اما اجازه ورود پیدا نکرد. هواپیمای مذکور سپس به آرژانتین بازگشت و از آن زمان در آنجاست.

یک قاضی آرژانتینی با درخواست آمریکا برای توقیف این هواپیما با این ادعا که قوانین زمانی که ایران این هواپیما را به ونزوئلا فروخت، نقض شد، موافقت کرد.

هواپیمای مذکور متعلق به شرکت امتراسور وابسته به شرکت هوایی ونزوئلا است که تحت تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا است. این هواپیما یک سال قبل از شرکت هواپیمایی ماهان خریداری شده بود که ایالات متحده اتهاماتی را علیه این شرکت مطرح می‌کند.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از آزادی خدمه ایرانی، از نماینده دیپلماتیک آرژانتین در تهران درخواست لغو فوری ممنوعیت خروج آن‌ها را مطرح کرده بود.

همچنین در پی اعمال محدودیت برای خروج پنج نفر از اتباع ایرانی خدمه هواپیمای باری ونزوئلا در آرژانتین، کاردار موقت سفارت آرژانتین در تهران ۲۸ تیرماه از سوی رئیس اداره دوم وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید دولت جمهوری اسلامی ایران به دولت آرژانتین، به وی ابلاغ شده بود.