کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، شمار آوارگان کنونی در جهان را ۱۱۰ میلیون نفر اعلام کرد و افزود: طی ۱۰ سال گذشته این آمار دو برابر شده است. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از روزنامه «فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ»، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در گزارش تازه خود سه […]

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، شمار آوارگان کنونی در جهان را ۱۱۰ میلیون نفر اعلام کرد و افزود: طی ۱۰ سال گذشته این آمار دو برابر شده است.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از روزنامه «فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ»، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در گزارش تازه خود سه رویداد مهم بحران اوکراین، اوضاع افغانستانِ بعد طالبان و درگیری‌های سودان را عامل بالا رفتن بی سابقه آمار آوارگان در جهان اعلام کرد. این آمار شامل آوارگان داخلی، پناهندگان و پناهجویان نیز می‌شود.

بر اساس این گزارش، تا پایان سال ۲۰۲۱، شمار آوارگان ۸۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بود اما در پایان سال ۲۰۲۲، با افزایش این آمار (۱۹ میلیون و یک صد هزار نفر)، تعداد آوارگان به ۱۰۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسید.

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، در حال حاضر شمار آوارگان در سراسر جهان را ۱۱۰ میلیون نفر اعلام کرد.

«فیلیپو گراندی» کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در این باره می‌گوید: افزایش سریع آمار نشان از این دارد که در یافتن راه حل برای این معضل بسیار کند عمل کردیم که نتیجه آن رنج و آوارگی میلون ها نفری است که به اجبار از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند.

گراندی مهمان نوازی کشورهای پذیرای آوارگان را ستود و خطاب به سیاستمداران گفت: برای پایان دادن به درگیری‌ها و حل این بحران باید بیشتر و به گونه‌ای رفتار کنیم تا پناهجویان و پناهندگان با میل و رغبت و داوطلبانه به وطن خود بازگردند.

نگاهی به آمارهای گذشته نشان می‌دهد آوارگان در سراسر جهان در سال ۲۰۱۳ بیش از دو برابر شده‌اند و ۷۰ درصد آنها در مجاورت منطقه درگیری و در یک کشور همسایه اقامت کرده‌اند.

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان حاکی است که ترکیه، ایران، کلمبیا و آلمان چهار کشور اول پذیرنده آوارگان تا پایان سال ۲۰۲۲ بوده‌اند.

در گزارش سالانه کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان دو رقم مثبت نیز ذکر شده است. از یک سو ۱۱۴ هزار و ۳۰۰ پناهنده توسط کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل از طریق برنامه‌های اسکان مجدد در کشورهای دیگر مستقر شدند. که این عدد دو برابر سال قبل بود.

اکثر این پناهندگان آخرین بار توسط کانادا و پس از آن ایالات متحده و استرالیا پذیرفته شدند. استرالیا حتی تعداد پناهندگان پذیرفته شده را چهار برابر کرده است اما این کشور به عنوان یک عامل بازدارنده، به پناهجویانی که با قایق می آیند، اجازه ورود به کشور را نمی‌دهد.

رقم مثبت دیگر که در این گزارش آمده این است که ۳۳۹ هزار و ۳۰۰ پناهنده به وطن خود بازگشتند. با این حال، درگیری‌هایی که در بهار امسال در سودان آغاز شد نشان می‌دهد که تعداد آوارگان احتمالاً در سال ۲۰۲۳ افزایش خواهد یافت. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) شمار آوارگان تا پایان ماه می سال جاری را ۱۱۰ میلیون نفر اعلام کرد.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا اخیراً در مورد یک سیاست جدید پناهندگی به توافق رسیدند. بر این اساس، روند اداری درخواست پناهندگی در کشورهایی که دروازه ورود مهاجران هستند، کوتاه خواهد شد. تعداد مهاجران اخیراً بسیاری از کشورهای میزبان را بر آن داشته که سیاست‌های پناهندگی خود را دوباره تنظیم کنند.