دولت سیزدهم با انجام ۳۱ سفر استانی در یکسال اول نشان داد مسأله ارتباط با مردم نه یک شعار، بلکه صفت بارز و مشخصه اصلی دولت سیزدهم است و به این ترتیب به صورت عملی نشان داد که این دولت، براستی دولت در میدان است.

یکی از موضوعاتی که در جلسات و یا محافل مختلف برخی دوستان انقلابی و علاقه‌مندان به دولت از آن به عنوان یک نقطه ضعف یاد می‌کنند و به عنوان یک حرف رایج در هر جمعی حتی در دیدار برخی جوانان با رئیس جمهور نیز به آن اشاره می‌شود، شبهه نبود گفتمان روشن در دولت سیزدهم است. آنچه که بتواند به عنوان پیشران، دولت را به دنبال خود به حرکت درآورد.

برای اثبات این موضوع نیز دلیل می‌آورند که دولت‌های قبل با گفتمان «توسعه اقتصادی»، «توسعه سیاسی»، «عدالت» و «مذاکره و روابط خارجی» به قدرت رسیدند و همه اجزای دولت را حول آن گفتمان بسیج کردند و با تکرار مداوم آن عنوان در تریبون‌ها، محافل و رسانه‌ها گفتمان مورد نظر را به صورت برجسته به عنوان پیشران دولت خود جلو بردند. با این رویکرد مسیرها به سمت دستیابی به اهداف گفتمانی هموار و دولت‌ها با شتاب بیشتری برای رسیدن به اهداف مورد نظر حرکت کردند. این دسته از منتقدان معتقدند دولت سیزدهم فاقد گفتمان روشن بوده و این نقیصه باعث کندی حرکت و ابهام کارگزاران برای حرکت به سمت شعارهای دولت شده است.

برای توضیح پیرامون این شبهه قدری به عقب برگردیم؛ یعنی قبل از تشکیل دولت سیزدهم و در ایامی که آیت‌الله رئیسی هنوز رئیس قوه قضائیه بود. آیت‌الله رئیسی در آن دوره با درک درست از شرایط کشور و نقاط آسیب‌زا در مسیر انقلاب و نیاز ضروری برای حرکت رو به جلوی کشور، پرچم مبارزه با فساد را که سال‌ها دغدغه رهبر معظم انقلاب و مردم بود، برافراشت و همه کنش‌ها و رویکردهای دستگاه قضایی را حول آن تنظیم کرد. به صورتی که بعد از مدت‌ها همه علاقه‌مندان به ایران اسلامی احساس کردند نور امیدی برای تحقق یکی از آرزوهای دیرینه نظام، مردم و جریان اصیل انقلاب تابیدن گرفته است. به مرور و تا اواخر دوره ریاست بر قوه قضائیه نیز این شعار به عمل تبدیل شد و همه شاهد گشودن افق‌های جدیدی در این زمینه بودند.

در کنار شعار فسادستیزی همزمان سایر مؤلفه‌های مرتبط با این گفتمان، از جمله عدالت‌خواهی، مردم‌گرایی و کارآمدی هم دنبال شد. مؤلفه‌هایی که هر کدام به صورت طولی در عِداد همان شعار اصلی یعنی فسادستیزی قرار داشتند. آیا شعار «فسادستیزی، عدالت‌طلبی، مردم‌گرایی» مسأله جدیدی بود؟ نه؛ این شعار در واقع احیای گفتمان امامین انقلاب بود که به مرور در اثر غفلت دولت‌ها به حاشیه رفته یا دچار انحراف شده بود. این شعار احیای گفتمان اصیل انقلاب و در واقع همان رویکرد کلی بیانیه گام دوم انقلاب بود که فصل جدید گام رو به جلوی انقلاب بر پایه آن استوار شده است. خب، ممکن است سؤال شود حالا که شعارها و رویکرد دولت سیزدهم مشخص شد، این دولت برای تحقق شعار خود چه تدابیری را اتخاذ کرد و چگونه خواهد توانست این گفتمان را به یک پیشران برای تحقق برنامه‌ها بدل کند؟

برای توضیح این ابهام نیز به چند مثال اشاره می‌کنم. در یکسال گذشته با پیگیری دولت اعلام صورت‌های مالی حدود ۴۰۰ شرکت دولتی غیر بورسی برای اولین بار صورت گرفت و علاوه بر آن حذف امضاهای طلایی و صدور مجوزهای کسب و کار، شناسایی گلوگاه‌های فرارهای بزرگ مالیاتی و از جمله افزایش پایه مالیاتی و مالیات بر عایدی سرمایه و راه‌اندازی گشت ارشاد مدیران در بازرسی ریاست جمهوری و ده‌ها طرح دیگر به ثمر رسید که عقبه همه این اتفاقات گفتمان مرکزی دولت برای مبارزه با فساد و مسدودسازی گلوگاه‌های آن بود. همان مسأله‌ای که دلیل اصلی حضور آیت‌الله رئیسی از قوه قضائیه در دولت بود. او پیش‌تر گفته بود با درک این واقعیت که گلوگاه‌های دولت محل تولید پرونده برای دستگاه قضایی است با حضور در دولت تلاش خواهد کرد این گلوگاه‌ها را مسدود کند.

البته کار به همین‌جا ختم نشد بلکه ۳۱ سفر استانی در یکسال اول دولت سیزدهم و ارتباط نزدیک با بدنه مردم و آغاز دور دوم سفرها به منظور حل مشکلات که با استقبال پرشور مردم از خدمتگزاران خود نیز مواجه بوده است گام دیگری در مسیر تحقق گفته‌ها و عمل به وعده تداوم ارتباط با مردم بود. دولت نشان داد مسأله ارتباط با مردم نه یک شعار، بلکه صفت بارز و مشخصه اصلی دولت سیزدهم است و به این ترتیب به صورت عملی نشان داد که این دولت، براستی دولت در میدان است.

در عین حال در پیگیری جهت‌گیری‌های عدالتخواهانه تلاش شد با اجرای قانون بر زمین مانده رتبه‌بندی معلمان، افزایش دریافتی بازنشستگان، حذف ارز ترجیحی و توزیع هدفمند آن در جامعه، افزایش ظرفیت پزشکی، آزادسازی سواحل و خارج کردن آن از شرایط اختصاصی، تمرکز بر اتمام پروژه‌های بر زمین مانده در مناطق محروم، حل مشکلات حیاتی نقاط آسیب دیده مثل آب کردستان، آب همدان، آب یزد و ده‌ها طرح دیگر گام روشنی برای تحقق عدالت در برخورداری از امکانات کشور نیز محقق شود که در مجموع همه اضلاع سه محور فساد ستیزی، عدالت محوری و مردم‌گرایی با هدف ارتقای کارآمدی دنبال شد. مرور دقیق اقدامات و رویکردهای دولت در یکسال گذشته نشان می‌دهد دولت سیزدهم در مسیر گفتمانی توفیقات بی‌نظیری کسب کرده و با سر دست گرفتن شعار «فسادستیزی»، «عدالت طلبی»، «مردم‌گرایی» در مسیر عمل به وعده‌ها همچنان عازم و صادق الوعد است.