تعدادی از خدمات پرمراجعه وزارت نفت به پنجره ملی دولت هوشمند متصل هستند، اما هنوز اتصال خدماتی مثل کارت سوخت هوشمند به این پنجره محقق نشده است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند سامانه‌ای است که به منظور دسترسی راحت و سریع‌تر عموم مردم به خدمات دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها […]

تعدادی از خدمات پرمراجعه وزارت نفت به پنجره ملی دولت هوشمند متصل هستند، اما هنوز اتصال خدماتی مثل کارت سوخت هوشمند به این پنجره محقق نشده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند سامانه‌ای است که به منظور دسترسی راحت و سریع‌تر عموم مردم به خدمات دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها ایجاد شده و اکنون در مسیر آماده سازی و بهره برداری قرار دارد. در قانون بودجه امسال، تمامی دستگاه‌های اجرایی و وزارت خانه‌ها موظف شدند که پنجره واحد خدمات خود را راه اندازی کنند تا از رجوع دریافت کنندگان خدمات به سامانه‌های مختلف و متعدد جلوگیری شود.

دستگاه‌ها مکلف بودند پنجره خدمات خود را تا پایان شهریور ماه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل کنند. طبق آخرین آمار، مجموع دستگاه‌های اجرایی که خدمات آن‌ها شناسنامه دار شده، ۱۷۰ دستگاه است که تاکنون ۱۳۷ دستگاه مصداق داشتن پنجره واحد را دارند. از این تعداد ۶۸ دستگاه پنجره واحدِ متصل به پنجره ملی خدمات هوشمند دارند. همچنین حدود ۶۹ دستگاه یا پنجره واحد ندارند و یا متصل نشده اند.

my.gov.ir آدرس پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است که کاربران می‌توانند با مراجعه به آن نسبت به ثبت نام و احراز هویت اقدام کنند. پس از اولین ورود، برای دفعات بعدی یک رمز یکبار مصرف کافی است تا به این سامانه دسترسی داشته باشید. با ورود به بخش سامانه‌های ملی و استانی می‌توانید دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌های مختلف را مشاهده کنید و سپس وزارت‌خانه مربوطه را انتخاب کنید.

در این گزارش به سراغ وزارت نفت و عملکرد این وزارت خانه در اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند رفته ایم.

در درگاه اطلاع رسانی خدمات الکترونیکی دولت، ۸۸ خدمت برای این وزارت خانه تعریف شده که در تصویر فوق، به تفکیک سازمان‌های زیرمجموعه و دستگاه‌های تابعه قابل مشاهده است. شرکت ملی گاز ایران، خود وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی با ۲۳، ۱۹ و ۶ خدمت، بیشترین خدمات را دارند.

با مراجعه به پنجره ملی دولت هوشمند، و انتخاب گزینه مربوط به وزارت نفت می‌توان هر سه دستگاه ذکر شده را پیدا کرد. علاوه بر این نام دستگاه‌های دیگری مثل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هم قابل دسترسی است.

در پنجره واحد وزارت نفت امکان دسترسی به خدماتی مثل صدور مجوز اولیه واردات کالای مرتبط نفتی و پتروشیمی، خدمات عمومی وزارت نفت، راهبری معاملات دستگاه‌های صنعت نفت و همینطور ثبت و پیگیری شکایت قابل انجام است. در بخش پژوهشگاه صنعت نفت هم خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی گنجانده شده و در دسترس است.


اما شاید یکی از مهمترین خدمات مربوط به شرکت ملی گاز ایران است که بیشتر خدمات دولت به مردم آن به چشم می‌آید. در پنجره واحد خدمات شرکت ملی گاز، خدماتی مثل مشاهده صورت حساب، محاسبه قبض گاز و همینطور ثبت و پیگری شکایت وجود دارد. البته هنوز نبود خدمات جزئی‌تر مثل رفع اشکال قبض گاز، نصب و جابجایی علمک و تعویض کنتور گاز دیده نمی‌شود. این خدمات در درگاه اطلاع رسانی خدمات الکترونیکی دولت ثبت شده اند. در خدمات شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران سامانه برای درخواست تبدیل خودرو به دوگانه سوز وجود دارد، اما اگرچه خدماتی مثل خدمات مرتبط با کارت هوشمند سوخت درگاه اینترنتی دارند، اما هنوز به این سامانه متصل نشده اند.

مجموعا به وزارت نفت در اتصال به پنجره خدمات می‌توان نمره قبولی داد. در آخرین ارزیابی‌ها هم این وزارت خانه و دستگاه‌های زیر مجموعه امتیاز کمی و کیفی مناسبی داشتند.