مدیرکل انتقال خون فارس از نیاز مبرم بیمارستان‌های استان به برخی گروه‌های خونی خبر داد و گفت: با ورود به فصول پاییز و زمستان مراجعات مردم به مراکز اهدای خون کاهش می‌یابد؛ لذا با توجه با کاهش ذخایر خونی از مردم درخواست داریم تا برای نجات جان هم‌نوعان خود به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند. […]


مدیرکل انتقال خون فارس از نیاز مبرم بیمارستان‌های استان به برخی گروه‌های خونی خبر داد و گفت: با ورود به فصول پاییز و زمستان مراجعات مردم به مراکز اهدای خون کاهش می‌یابد؛ لذا با توجه با کاهش ذخایر خونی از مردم درخواست داریم تا برای نجات جان هم‌نوعان خود به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، مجید اکبرزاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز گفت: با توجه به شروع فصل پاییز و کاهش مراجعات هم استانی ها به مراکز اهدای خون از هفته گذشته شاهد کاهش ذخایر خونی استان هستیم.

وی افزود: نیاز بیماران به تزریق خون و فرآورده های خونی تقریبا ثابت است و زمانی که مردم جهت اهدای خون مراجعه کمتری داشته باشند، ذخایر ما هم نیز کاهش پیدا می کند.

مدیرکل انتقال خون فارس اظهار داشت: با توجه به تبلیغاتی که در این خصوص صورت گرفت خوشبختانه در روزهای اخیر شاهد مراجعات بیشتر مردم بوده ایم.

وی گفت: در گروهای خونی O منفی و مثبت و A منفی و مثبت نیاز فوری داریم و سایر گروه‌های خونی AB و B طبق برنامه روتین خود برای اهدای خون مراجعه کنند.

او ادامه داد: آقایان در سال چهار بار و بانوان در سال سه بار می‌توانند برای اهدای خون مراجعه داشته باشند تا نیاز بیماران رفع شود.

اکبرزاده در ادامه افزود: استان فارس به دلیل وجود پنج دانشگاه و دانشکده پزشکی به عنوان قطب درمانی جنوب کشور است و همچنین اعمال خاص جراحی و پیوندهای خاص ، پیوندهای مغز استخوان ، پیوند کلیه ، کبد و پیوند قلب و ریه و همچنین اعمال جراحی قلب باز در شیراز صورت می‌گیرد پس از انجا که این اعمال نیاز به تزریق خون بیشتری نسبت به سایر اعمال جراحی دارند، باید به اهدای خون توجه ویژه داشت.

وی افزود: با توجه به اینکه استان فارس همواره میزبان بیماران ۶ تا ۷ استان دیگر است به همین دلیل نیاز بیمارستان های شیراز به خون و فرآورده‌های خونی هم بیشتر است.

اکبرزاده افزود: سال جاری را سال افزایش خون بانوان نامگذاری کرده‌ایم و با توجه به اینکه بانوان کیفیت خون قابل قبول و خوبی را دارند ما توصیه می کنیم که حتی برای حفظ سلامتی خودشان هم سه بار در سال اهدای خون را در برنامه زندگیشان داشته باشند.

وی تاکید کرد: بانوان از قدیم به دلیل یک سری باورهای اشتباه همچون کمخونی ژنتیکی استقبال خوبی جهت اهدای خون نداشتند اما اینها تفکرات درستی نیست و با مصرف مکمل های خونی بانوان می توانند خونی کاملا نرمال داشته و خون اهدا کنند.

این مسئول افزود: باتوجه به اینکه اهدای خون باعث سلامتی قلب و عروق ، کاهش فشار خون و کاهش بعضی از بیمارهای سرطانی از جمله سرطان سینه می شود و برای سلامتی بانوان قطعا اهدای خون بسیار مفید خواهد بود پس ضروری است بانوان اهدای خون را در برنامه خود داشته باشند.

وی بیان کرد: پایگاه های خونگیری ثابتی در سطح استان وجود دارد که در شهرستان‌های جهرم و لار دو پایگاه ، در آباده ، داراب ، کازرون ، مرودشت و فسا یک پایگاه فعالیت می کنند، در شیراز نیز پایگاه قوامی و نمازی به صورت مستمر فعالیت دارند.

مدیرکل انتقال خون فارس تاکید کرد: در ۹ مرداد ماه هم به مناسب روز اهدای خون پایگاه ثابت خونگیری از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۵ تا ۱۹ در ورودی شهرک استقلال به صورت کانکس جهت دسترسی آسان تر مردم شهرک صدرا، گلستان، بوستان و شمال غرب شیراز فعال است.

اکبرزاده گفت: در قالب شبکه خون رسانی ملی نیز هر استانی که دچار کمبود خون شود ما موظف به کمک هستیم.

وی با اشاره به اینکه استان فارس دومین پایگاه کشور در تولید خون و فرآورده های خونی است، افزود: استان فارس استانی است که می‌تواند به استان های دیگر خون ارسال کند و لذا امکان اینکه اگر ذخایر خونی بماند و فاسد شود وجود ندارد زیرا در قالب شبکه خون رسانی ملی به استان هایی که دچار کمبود خون هستند ارسال خون صورت می گیرد.