معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، از تخصیص اعتبارات ویژه برای اجرای طرح جامع زیرساخت‌های منابع آب و خاک در استان‌های شمالی کشور خبر داد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ولت /وزارت جهاد کشاورزی، فریبرز عباسی در نشست بررسی اجرای طرح جامع احداث و ساماندهی زیرساخت‌های منابع آب […]

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، از تخصیص اعتبارات ویژه برای اجرای طرح جامع زیرساخت‌های منابع آب و خاک در استان‌های شمالی کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ولت /وزارت جهاد کشاورزی، فریبرز عباسی در نشست بررسی اجرای طرح جامع احداث و ساماندهی زیرساخت‌های منابع آب و خاک کشور در استان‌های شمالی که در رشت برگزار شد، گفت: ۳۴۰۰ میلیارد تومان اعتبارات سالانه منابع آب و خاکی در کشور است که بخشی از این اعتبارات، به طور ویژه برای استان‌های شمالی در نظر گرفته شده است.
وی افزود: مقرر شده است اقداماتی همچون تجهیز، نوسازی و احداث آب‌بندان را انجام دهیم در ضمن برای بخش زیادی از پروژه‌های زهکشی برای استان‌های شمالی مانند گیلان و گلستان نیز اعتبارات خاص را پیگیری می‌کنیم.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که افزایش تولید، بهره‌وری و اشتغالزایی از اهداف طرح جامع زیرساختی آب و خاک در کشور است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر طرح جامع ساماندهی زیرساخت‌های منابع آبی و خاکی با اعتبارات سنواتی در حال انجام است.
به گفته وی، برای مطالعات و شناخت منابع آبی و خاک حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار اراضی در سه استان شمالی، پیگیر تامین منابع هستیم و به موفقیت‌های خوبی نیز دست یافته‌ایم.
عباسی بیان کرد: استان گیلان با کمتر از یک درصد مساحت کشور سالانه حدود ۳.۵ میلیون تولیدات کشاورزی دارد که ۷۰ نوع محصول کشاورزی تولید می‌کند، به همین دلیل از لحاظ تولیدات کشاورزی از استان‌های قطب کشور محسوب می‌شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک، با بیان اینکه برای ساماندهی زیرساخت‌های منابع آبی و خاکی در حوزه تجهیز و نوسازی، احیا و مرمت آب‌بندان، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در استان گیلان کارهایی انجام شده است، افزود: در حال حاضر طرح جامع احداث و ساماندهی زیرساخت‌های منابع آب و خاک یکی از طرح های بزرگ کشاورزی را در گیلان پیگیری می‌کنیم و هدف از سفر به این استان، نظارت بر اجرای این طرح با سرعت بیشتر است.
وی ادامه داد: در گیلان طرح عملیاتی آبی و خاکی با اعتبارات کمی اجرا می‌شد و بنا داریم از سال‌های آتی اعتبارات بیشتری در این بخش اختصاص یابد.
عباسی تصریح کرد: در بسیاری از استان‌ها با منابع شدید کمبود آب مواجه هستیم اما خوشبختانه این ظرفیت در گیلان وجود دارد که با استفاده از آب‌های سبز و روان‌آب‌ها بهره‌وری را در بخش کشاورزی ارتقا دهیم.
به گفته وی، همچنین می‌توان با استفاده از روان‌آب‌ها و آب‌های سبز گیلان میزان اشتغالزایی را افزایش داده و شاهد توسعه تولیدات کشاورزی باشیم.