استفاده از فضیلت ماه رمضان در روزهای آخر روزه‌داری کارشناس مسائل دینی گفت: ماه رمضان ماه خودسازی است و ما چند روز دیگر بیشتر مهمان خدا نیستیم، در همه عمرمان در هرسال یک ماه مهمان ویژه خدا هستیم، باید حداکثر استفاده را داشته باشیم. حجت‌الاسلام اسماعیل دست افکن در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگ و […]

کارشناس مسائل دینی گفت: ماه رمضان ماه خودسازی است و ما چند روز دیگر بیشتر مهمان خدا نیستیم، در همه عمرمان در هرسال یک ماه مهمان ویژه خدا هستیم، باید حداکثر استفاده را داشته باشیم.

حجت‌الاسلام اسماعیل دست افکن در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگ و اندیشه پایگاه خبری شهید یاران ؛ با بیان اینکه بزرگان ما مقید بودند که کارهای متفرقه، کارهایی که غفلت‌زا هستند و آنها را در ماه رمضان کم می‌کردند، اظهار کرد: امام (ره) ملاقات‌های عمومی را در ماه رمضان تعطیل می‌کردند.

کارشناس مسائل دینی افزود: امیرالمؤمنین (ع) می‌فرماید: «خیرالناس للناس خیره لنفسه» کسی که می‌تواند خیر بیشتر به مردم برساند، اول خیر خودش را بسازد. اول رابطه خودش را درست کند.

حجت‌الاسلام دست افکن در ادامه به جمله‌ای که پشت یک ماشین نوشته بود اشاره کرد و گفت: روی ماشینی نوشته بود «من یکی اگر خوب بشوم خیلی خوب می‌شود» این حرف مفاد چند تا روایت و حدیث است.

وی ادامه داد: مشکل بزرگ ما این است که همیشه به دیگران امر می‌کنیم و به همه می‌گوییم خوب باش؛ اما خودمان چگونه‌ایم؟ به بزرگی گفتند: چرا شما سخنرانی نمی‌کنید؟ فرمود: دوتا آیه در قرآن هست که زبان من را بسته است.

وی در تصریح این دو آیه اظهار کرد: آیه اول خدای متعال می‌فرماید: «اتامرون الناس بالبر وتنسون انفسکم» یعنی دیگران را امر به‌خوبی می‌کنید، ولی خودتان را فراموش می‌کنید؟ و در آیه‌ای دیگر می‌فرماید: «یاایها الذین آمنوا لم تقولون مالا تفعلون» ای کسانی که ایمان آوردید چرا چیزی را که عمل نمی‌کنید به دیگران می‌گویید؟» یا وعده‌هایی که می‌دهیم؛ ولی عمل نمی‌کنیم.

کارشناس حوزوی اضافه کرد: متأسفانه در جامعه خلف وعده برایمان خیلی آسان است و یکی از گناهان کبیره خلف وعده است اگر یک نفر خداگونه بشود، خدا با اصلاح او بچه‌ها و خانواده و همسایه‌ها و دوستانش را اصلاح می‌کند.

وی با بیان بیت شعر «ذات نایافته از هستی‌بخش کی تواند بشود هستی‌بخش» تشریح کرد: اول خودت را دریاب، اول خودت عمل کن چرا که اگر خودت مجسمه گناه وبی عدالتی باشی، چگونه می‌توانی مردم را هدایت کنی؟

حجت‌الاسلام دست افکن با اشاره به آیه «یاایها الذین آمنوا علیکم انفسکم» اذعان کرد: اول خود را دریابید؛ ما به بچه می‌گوییم بچه دروغ نگو؛ اما اگر کسی آمد در خانه می‌گوییم بگو بابام نیست.
یا فرد خود، سیگار می‌کشد. ولی به بچه می‌گوید سیگار نکش.

حجت‌الاسلام در ادامه یکی دیگر از ویژگی‌ها و اوصاف ماه مبارک رمضان را کسب فضیلت نزول قرآن بیان کرد و گفت: در فضیلت و شرافت ماه مبارک رمضان همین بس که در میان ماه‌های قمری تنها ماهی است که خدای متعال نام آن را در کتاب شریف خود ذکر کرده و آن را ظرف زمانی نزول دفعی قرآن که جز بهترین هدایای الهی به جامعه بشریت این است معرفی فرموده است.

وی افزود: در قران کریم راجع به این ماه عظیم چنین آمده است: «شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن هدی للناس و بینات من الهدی و الفرقان» ویژگی دیگر توفیق روزه‌داری و همچنین غل‌وزنجیر شدن شیطان در این ماه است.

وی در زمینه عبادات و برکت ماه مبارک رمضان عنوان کرد: پیامبر ما حضرت محمد مصطفی (ص) می‌فرماید: اگر مردم می‌دانستند که ماه رمضان چه خبر است آرزو می‌کردند که کاش کل دوازده ماه سال رمضان بود. ما نمی‌بینیم؛ اما پیامبر و اولیاالله می‌دانند که چه سفره رحمتی در این ماه باز شده است که نفس‌کشیدن هم در این سفره تسبیح است .

کارشناس حوزوی تصریح کرد: اگر ما روزه‌دار واقعی بشویم، نفس ما تسبیح الهی می‌شود؛ یعنی هر نفس ما سبحان‌الله می‌شود خواب ما عبادت می‌شود و در این ماه اگر یک آیه قرآن را بخوانی ثواب ختم کامل قرآن را می‌دهند.

وی با بیان اینکه سفارش شده که قرآن را با تأمل بخوانید به روایتی از پیامبر اشاره کرد و گفت: پیامبر دیدند یکی از بندگان خدا نماز می‌خواند، سرش به سجده می‌خورد برمی‌دارد مثل مرغی که دانه می‌خورد فرمودند: این شخص اگر به همین حالت از دنیا برود به دین من از دنیا نرفته است، نماز فقط یک خم و راست شدن نیست نماز یعنی اینکه با این نماز باخدا ارتباط پیدا کنی نمازت خالص، باشد، حضور قلب داشته باشید.

وی ادامه داد: امام صادق (ع) فرمودند: کسی دو رکعت نماز حقیقی بخواند، خدا قطعاً او را وارد بهشت می‌کند.

خبرنگار:الهام خانی