توصیه های بهداشتی در خرید و نگهداری ماهی قرمز در خانه به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از الماس خبر،کارشناس مسئول آبزیان و زنبورعسل اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در مورد خرید و نگهداری ماهی قرمز توضیحاتی داد.مصطفی کردآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار الماس در مورد نکات بهداشتی در خرید و نگهداری […]

توصیه های بهداشتی در خرید و نگهداری ماهی قرمز در خانه

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از الماس خبر،کارشناس مسئول آبزیان و زنبورعسل اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در مورد خرید و نگهداری ماهی قرمز توضیحاتی داد.
مصطفی کردآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار الماس در مورد نکات بهداشتی در خرید و نگهداری ماهی قرمز، با تأکید بر اینکه ماهی قرمز از مراکز عرضه مجاز تهیه شود، اظهار کرد: مراکز عرضه مجاز شامل واحدهای صنفی عرضه ماهیان زینتی و اماکن تعیین شده توسط شهرداری‌ها است.

کارشناس مسئول آبزیان و زنبورعسل اداره کل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: از خرید ماهیان بیمار و بی‌حال با علائم شنای غیرفعال، فاقد رنگ شفاف و پولک‌های ناسالم و دارای لکه بر روی پوست بدن خودداری شود، چون بیماری‌های پوستی مشترکی بین ماهی و انسان وجود دارد بخصوص برای افرادی که حساسیت پوستی و یا ضعف ایمنی دارند می‌تواند مشکل‌زا شوند.

وی با بیان اینکه حتی‌الامکان از ظروف یک‌بار مصرف جهت حمل و جابجایی ماهی به منزل استفاده شود، گفت: با توجه به لزوم تعویض آب ماهیان خریداری شده، حداقل ۲۴ ساعت قبل از خرید، ظرف نگهداری ماهی آماده شود و پس از انتقال به منزل، بلافاصله نسبت به تعویض آب اقدام کرده و ماهی‌ها به ظروف از قبل آماده شده در منزل منتقل شوند.

کردآبادی عنوان کرد: ظروف حمل یک‌بار مصرف در کیسه‌زباله قرار گیرد، آب حمل ماهی مستقیماً در شبکه فاضلاب تخلیه شود و از ریختن آن در معابر عمومی خودداری شود و در صورت استفاده از آب شهری، باید قبل از استفاده ماهی، آب را چند ساعت به منظور کلرزدایی در تنگ ماهی آماده کرد.

کارشناس مسئول آبزیان و زنبورعسل اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: ظرف نگهداری ماهی یک ظرف با دهانه باز (دهان گشاد) جهت تبادل اکسیژن با محیط باشد؛ میزان آب مورد نیاز برای هر قطعه ماهی حداقل یک لیتر است.

وی با بیان اینکه درصورت نیاز غذای ماهی قرمز از فروشگاه‌های عرضه ماهی زینتی تهیه شود، گفت: به منظور تعویض آب هر بار ۲۵ % کل آب ظرف تعویض و از تعویض یک‌باره کل آب خودداری شود؛ تعویض کل آب و شستشوی ظرف حاوی ماهی در صورتی که به شدت آلوده شود ویا هر یک ماه مناسب است، در هنگام تعویض آب و … نیازی به دست‌کاری ماهی نبوده اما در صورت لزوم و بخصوص در افرادی با سابقه بیماری و یا حساسیت‌های پوستی، از دستکش استفاده شود.

مصطفی کردآبادی خاطرنشان کرد: در پایان نوروز ماهی‌ها را در رودخانه‌ها و یا نهرها رها نکرده و در محل‌های تعیین شده توسط شهرداری رهاسازی شود؛ با توجه به اینکه جانورانی نظیر خزندگان، دوزیستان و حلزون‌ها می‌توانند به‌عنوان ناقل یا واسط بالقوه بعضی از عوامل بیماری‌زا برای انسان باشند، از خرید این‌گونه ها خودداری کنند.