۲۷ هزار میلیارد تومان در مصرف آرد یارانه‌ای با اجرای هوشمندسازی صرفه جویی شد به گفته وزیر اقتصاد، با اجرای طرح هوشمندسازی آرد و نان، مصرف آرد حدود ۱٫۵ میلیون تن کاهش یافت که معادل صرفه جویی ۲۷ هزار میلیارد تومان در هزینه‌های ملی است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران ، سید احسان […]

۲۷ هزار میلیارد تومان در مصرف آرد یارانه‌ای با اجرای هوشمندسازی صرفه جویی شد

به گفته وزیر اقتصاد، با اجرای طرح هوشمندسازی آرد و نان، مصرف آرد حدود ۱٫۵ میلیون تن کاهش یافت که معادل صرفه جویی ۲۷ هزار میلیارد تومان در هزینه‌های ملی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران ، سید احسان خاندوزی در آیین ارایه دستاوردهای طرح ملی هوشمندسازی یارانه نان اظهار داشت: تمام تلاش ما در اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان این بود که نشان دهیم امکان اصلاحات اقتصادی با لحاظ محدودیت‌های اجتماعی و تنوع فرهنگی امکان پذیر است‌.

وی با اشاره به در هم تنیدگی مسائل اقتصادی و اجتماعی در کشور گفت: در سال ۱۴۰۱ زمانی که مقرر شد اصلاحات یارانه‌ای نان انجام شود با توجه به اینکه پنج سال از زمان اصلاح قیمت نان گذشته بود، کار دشواری بود.

خاندوزی اظهار داشت: در اجرای هوشمندسازی یارانه نان سه گام برداشته شد، نخست شفاف شدن داده‌ها در این زمینه بود تا اشراف کامل صورت گیرد و در گام دوم هوشمندسازی نحوه تخصیص بود که بر اساس داده ها انجام شد و گام سوم مسأله مردمی سازی در طرح است تا چند میلیون نفر این امکان را داشته باشند که بتوانند بر جزییات و اصلاحات انجام شده نظارت کنند.

وزیر اقتصاد گفت: نخبگان تلاش کردند گام مردمی شدن طرح را اضافه کنند و البته هنوز گام‌هایی وجود دارد که زنجیره اصلاح شود.

وی در توضیح دستاورد اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان گفت: اگر روال گذشته در مصرف آرد دنبال می‌شد امسال میزان مصرف آرد به بیش از ٩ میلیون تن می‌رسید و همچنین با توجه به حذف ارز ترجیحی در سال ١۴٠١ و افزایش قیمت اقلام مصرفی مردم، این احتمال وجود داشت که با جایگزین شدن اقلام مصرفی، میزان مصرف نان افزایش یابد.

خاندوزی ادامه داد: اما در نهایت امسال میزان مصرف آرد یارانه‌ای به ٨.١ میلیون تن رسید و مصرف آراد یارانه‌ای به میزان به سال ١٣٩٨ برگشت و این دستاورد خوبی محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: برآیند این اصلاح روش این بود که حدود ٢٧ هزار میلیارد تومان مصرف آرد یارانه‌ای در سال کاهش پیدا کرد. البته همچنان رانت ٢٠ برابری بین آرد یارانه‌ای و آرد آزاد وجود دارد