آیین امضا و مبادله قرارداد خرید برق از منابع انرژی تجدیدپذیر و پاک با استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی با حضور معاون وزیر نیرو برای امضای بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق (ساتبا) برگزار شد. به گزارش خبرنگار پایگاه […]

آیین امضا و مبادله قرارداد خرید برق از منابع انرژی تجدیدپذیر و پاک با استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی با حضور معاون وزیر نیرو برای امضای بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق (ساتبا) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، در راستای برنامه‌های این وزارتخانه و مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر ساخت چهار هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی، ساتبا، چهار مناقصه عمومی برای سرمایه‌گذاران حوزه تجدیدپذیر برگزار کرد که با استقبال زیادی رو به رو شد، به‌طوری‌که در مناقصه چهارم یک‌هزار و ۱۷۲ مگاوات برنده اعلام شد و ظرفیت برندگان را به سه‌هزار و ۵۷ مگاوات افزایش داد.

در پی برگزاری این مناقصات، روز سه‌شنبه (۲۱ شهریور) مدیران عامل ۱۰ شرکت برای تبادل قرارداد ساخت نیروگاه خورشیدی از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور در ساتبا حضور یافته و قرارداد خود را با «محمود کمانی» معاون وزیر نیرو و رئیس ساتبا امضا کردند.

شایان ذکر است؛ در مجموع افزون بر یک‌هزار و ۵۰۰ مگاوات قرارداد امضا شد که بیشترین سهم آن به شرکت پالایش نفت اصفهان به ظرفیت یک‌هزار مگاوات اختصاص داشت. این شرکت در مناقصه چهارم در سه ساختگاه به ظرفیت ۲۱۵مگاوات، ۳۰۰ مگاوات و ۴۸۵ مگاوات برنده مناقصه شده بود.

همچنین نخستین شهرداری شرکت کننده در طول چهار مناقصه گذشته قرارداد خود را به ظرفیت ۲ مگاوات امضا کرد که این موضوع بی سابقه بوده است.

کمانی گفت: با توجه به ناترازی برق و آلودگی‌های زیست محیطی بهترین راه برای تامین برق، ساخت نیروگاه تجدیدپذیر است که دولت سیزدهم نیز به همین منظور برنامه احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر را به سازمان ساتبا ابلاغ کرد.

وی افزود: در نگاه اول این عدد بزرگ به نظر می‌رسید اما با گذشت زمان و افزایش تقاضا، نشان داده شد حتی عدد بسیار کمی است. تاکنون از برنامه چهار هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی، ظرفیت سه هزار و ۵۷ مگاوات برنده در مناقصات داشته‌ایم.

کمانی در خصوص امضای قرارداد با ظرفیت بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر از محل ماده ۱۲، بیان‌داشت: شرکت‌ها حضور یافته اتفاق بزرگی را رقم زدند و از آنها می‌خواهم این کار را جدی بگیرند تا بتوانیم هرچه سریعتر ناترازی برق را در کشور کاهش دهیم.