احتمال جاری‌شدن سیل در سقز مردم از اسکان و تردد در مسیر رودخانه‌ها خودداری کنند به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان، از سقز، جعفر توان پیش از ظهر امروز در جلسه ستاد بحران شهرستان سقز با اشاره به هشدارهای هواشناسی، بر آمادگی تمام مدیران به ویژه شهرداران و دهیاران، برای پیشگیری از […]

احتمال جاری‌شدن سیل در سقز

مردم از اسکان و تردد در مسیر رودخانه‌ها خودداری کنند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان، از سقز، جعفر توان پیش از ظهر امروز در جلسه ستاد بحران شهرستان سقز با اشاره به هشدارهای هواشناسی، بر آمادگی تمام مدیران به ویژه شهرداران و دهیاران، برای پیشگیری از وقوع بحران‌های ناشی از بارش‌های همرفتی، نقطه‌ای، مقطعی و برق‌آسا تاکید کرد.

وی با اشاره به تجربه تلخ سقز در سال‌های گذشته، از ادارات عضو ستاد بحران خواست تا به نحو شایسته به مردم اطلاع‌رسانی شود تا از خطرات سیل احتمالی متضرر نشوند.

فرماندار ویژه سقز اجتناب مردم از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها، عدم صعود به ارتفاعات، تسریع در جمع‌آوری محصولات زراعی و عدم دپوی آن در جایگاه‌های روباز را مورد تاکید قرار داد.

وی ادامه داد: جاری‌شدن سیلاب ناشی از بارش باران‌های تند و رگباری، آبگرفتگی معابر، سیلابی‌شدن رودخانه‌های فصلی، صاعقه، خسارت در اثر باد شدید، کاهش شعاع دید و اختلال در ناوگان حمل و نقل برای شهرستان سقز پیش‌بینی شده است.

فرماندار سقز همچنین بر اقدامات اضطراری عملیات در سیلاب تابستانی تاکید کرد و گفت: جلوگیری از استقرار کمپ‌های گردشگری در محل‌های در معرض خطر و حاشیه رودخانه‌ها و اطلاع رسانی و نظارت و پایش، عدم استقرار ابزارآلات و ماشین آلات کشاورزی در مسیر رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها، لایروبی و پاکسازی معابر، نهرها و کانال.های هدایت آب‌های سطحی در شهرها و روستاها توسط تیم‌های عملیاتی دستگاه‌های مربوطه، پاکسازی پل‌های مستقر در محورهای مواصلاتی اصلی و فرعی، آماده بکار بودن تجهیزات عملیاتی و امدادی مربوطه از قبیل پمپ‌ها و کفکش‌ها و انواع ماشین آلات از قبیل لودر، بیل مکانیکی و کمپرسی، آماده.باش تیم‌های عملیاتی، امدادی، پشتیبانی و لجستیک ضروری است.

وی استقرار تیم‌های عملیاتی و امدادی و تجهیزات مربوطه از جمله آتش نشانی، خدمات شهری، هلال احمر، راهداری، پلیس راه و پلیس راهور و نیروی انتظامی در برقراری گشت میدانی و نظارت و پایش وضعیت باید انجام شود.

فرماندار سقز جلب مشارکت همگانی از جمله روستاییان و کشاورزان و مسولان اماکن تفریحی و گردشگری، اتخاذ تدابیر و هماهنگی لازم جهت جلب همکاری شرکت ها، تعاونی ها، پیمانکاران و تشکل‌های مردمی در صورت نیاز به استفاده از تجهیزات و ماشین آلات و نیروی انسانی و در صورت ضرورت و احتمال بروز شرایط اضطراری و ارزیابی میدانی و بازدید از زیرساخت‌های تحت مدیریت دستگاه‌های اجرایی از جمله شبکه‌های انتقال انرژی، تاسیسات شهری، تاسیسات آب و فاضلاب و پیش بینی و تعیین محل‌های اسکان اضطراری در نواحی مستعد سیل در صورت بروز شرایط اضطراری مدنظر باشد.

مدیر امور منابع آب سقز هم از شهروندان درخواست کرد از نزدیک شدن و اتراق در حریم و بستر رودخانه.ها و مخازن سدها بویژه سد چراغ ویس خودداری کنند.

عباس جاوید همچنین به دلیل نزدیکی روستاییان “تموته” و “میرده” به سد چراغ ویس، خواستار انجام اقدامات احتیاطی توسط اهالی این روستاها شد.

کویستان عبدالحکیمی /کردستان