روزنامه فایننشال تایمز در مطلبی، آسمان اقتصاد ایتالیا را به ویژه در میانه افزایش بهای انرژی به شدت طوفان زده و ابری خواند و شرایط را برای جورجیا ملونی نخست‌وزیر جدید این کشور چالش برانگیز و دشوار ارزیابی کرد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از تارنمای روزنامه “فایننشال تایمز”، تا اواسط تابستان، […]

روزنامه فایننشال تایمز در مطلبی، آسمان اقتصاد ایتالیا را به ویژه در میانه افزایش بهای انرژی به شدت طوفان زده و ابری خواند و شرایط را برای جورجیا ملونی نخست‌وزیر جدید این کشور چالش برانگیز و دشوار ارزیابی کرد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از تارنمای روزنامه “فایننشال تایمز”، تا اواسط تابستان، شرکت سرامیک ایتالیایی “ساکسا گرس” در اوج بود. این غول سرامیک ایتالیا با افزایش تقاضا برای سنگفرش در پی بهبود وضعیت اقتصادی کشورها پس از همه گیری ویروس کرونا، رکورد فروش ۵۰ میلیون یورویی را در نیمه اول سال به ثبت رساند و این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۴۳ میلیون یورو فروش داشت.

اما در ماه ژوئیه (تیرماه)، «فرانچسکو بورگومئو» رئیس این شرکت سه کوره خود را تعطیل کرد و ۵۰۰ کارمند را نیز کنار گذاشت، زیرا افزایش قیمت گاز، تولید را از نظر اقتصادی غیرقابل توجیه کرده بود. وی در این باره توضیح داد: «من چاره دیگری نداشتم. باید از شرکت محافظت می کردم. تولید به این شیوه غیرممکن است. منتظرم طوفان بگذرد و دوباره تولید را از سر بگیریم».

به گفته ناظران، مشکلات ساکسا گرس نشانه تشدید ناراحتی میان تولیدکنندگان ایتالیایی در صنایعی همچون سرامیک، کاغذ، شیشه و فلز است که بسیاری از آنها تولید را کند کرده یا به حالت تعلیق درآورده است.

مشکلات تولید کنندگان همچنین حاکی از آن است که «جورجیا ملونی» نخست‌وزیر جدید ایتالیا در حالی که برای رهبری راست‌گراترین دولت این کشور از زمان جنگ جهانی دوم آماده می‌شود، کار بسیار دشواری در پیش دارد.

این نئوفاشیست سابق که پس از پیروزی در انتخابات ماه گذشته، قرار است جایگزین «ماریو دراگی» نخست وزیر کنونی گردد باید با چالش های بسیاری دست و پنجه نرم کند.

به گفته ناظران، ملونی و هر کسی که به عنوان وزیر دارایی روی کار آید، با چالش حفظ ثبات مالی عمومی ایتالیا و حفظ بدهی عمومی روبرو است که در حال حاضر ۱۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد که بالاترین رقم میان اقتصادهای بزرگ منطقه یورو بشمار می رود.

«لوکرزیا رایکلین» استاد اقتصاد مدرسه بازرگانی لندن در این باره گفت: «دولت جدید در زمان بدی وارد می‌شود. آسمان اقتصاد ایتالیا به شدت ابری است و هیچ جایی برای خوش بینی وجود ندارد».

صندوق بین المللی پول نیز هفته گذشته هشدار داد که ایتالیا به سمت رکود پیش می رود و پیش بینی کرد که اقتصاد این کشور در سال آینده ۰.۲ درصد کاهش می یابد. این در حالی است که برخی بانک‌ها رکورد بیشتری را برای ایتالیا پیش‌بینی کرده اند و دلیل این امر را وابستگی ۵۰ درصد از تولید این کشور به برق عنوان کرده اند.

«لورنزو کودوگنو» مدیر کل پیشین دپارتمان خزانه داری ایتالیا نیز وضعیت را برای نخست وزیر جدید ایتالیا بسیار دشوار ارزیابی کرد و گفت: «کشور در حال گذر از یک رکود چشمگیر است و بحران معیشتی شدیدی به دلیل کاهش درآمدها پیش رو قرار دارد».

نگرانی ها از وضعیت اقتصادی ایتالیا در حالی است که ماونی به عنوان نخست وزیر جدید ایتالیا از زمان پیروزی در انتخابات، همواره بر ضرورت ارائه کمک به خانوارها و شرکت‌هایی که با افزایش قیمت‌ها روبرو شده اند تاکید کرده است.

لذا به نظر می رسد با توجه به شرایط، تمدید اقدامات حمایتی برای کاهش اثرات افزایش انرژی بر اقتصاد مورد استقبال قرار گیرد هرچند بعید است این کشور بتواند بسته های کمک مالی همانند آنچه که انگلیس و آلمان ارائه دادند، فراهم کند.

«لودوویکر ساپیو» اقتصاددان اروپایی بر این باور است که افزایش پول نقد برای هرگونه کمک مالی قابل توجه برای خانوارها و بنگاه‌های اقتصادی کار دشواری است، مگر این که اتحادیه اروپا آماده تامین مالی چنین اقداماتی با استقراض گسترده باشد، درست مانند زمانی که در پی همه گیری کووید-۱۹ به کمک ایتالیا رسید و این کشور را به بزرگ ترین بدهکار کشورهای اقتصادی حوزه یورو بدل کرد.