اسکناس ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ تومانی جدید در حالی از ماه‌های گذشته وارد بازار شده است که صفرهای آن مانند اسکناس‌های ۵۰۰۰ تومانی حذف شده است. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ، اسکناس ۱۰۰۰ تومانی (سومین سری از اسکناس های ۱۰۰۰ تومانی در جریان) و اسکناس‌ ۲۰۰۰ تومانی (چهارمین سری از اسکناس‌های ۲۰۰۰ تومانی رایج) […]

اسکناس ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ تومانی جدید در حالی از ماه‌های گذشته وارد بازار شده است که صفرهای آن مانند اسکناس‌های ۵۰۰۰ تومانی حذف شده است.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ، اسکناس ۱۰۰۰ تومانی (سومین سری از اسکناس های ۱۰۰۰ تومانی در جریان) و اسکناس‌ ۲۰۰۰ تومانی (چهارمین سری از اسکناس‌های ۲۰۰۰ تومانی رایج) از چند ماه قبل وارد بازار شده است.

طی سال‌های گذشته و در راستای پروژه بازآرایی اسکناس و مسکوک کشور، نسل جدید سه قطعه اسکناس شامل اسکناس‌های هزار تومانی، ۲ هزار تومانی و ۵ هزار تومانی در بانک مرکزی طراحی شد که فرآیند تولید انبوه و عرضه این اسکناس ها نیز انجام شده است. 

اسکناس ۵ هزار تومانی جدید تقریبا از ماه‌های پایانی سال قبل وارد بازار شده بود؛ اسکناس‌های ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ تومانی نیز از تابستان امسال وارد بازار شدند.

از مهمترین مشخصات اسکناس ۱۰۰۰ تومانی و ۲۰۰۰ تومانی جدید کمرنگ شدن صفرها در قسمت بالا و حذف صفرها در قسمت پایین اسکناس است. این اسکناس ها در زمان همتی چاپ شده‌اند. البته اسکناس‌های ۱۰۰۰ تومانی و ۲۰۰۰ تومانی هم با امضای صالح آبادی و هم با امضای همتی وارد بازار شده است.

پیش از این، صفرهای ایران‌چک‌های ۵۰ و ۱۰۰ هزار تومانی و اسکناس ۵۰۰۰ تومانی نیز در دوره همتی کمرنگ شده بود. این طرح به دلیل قصد بانک مرکزی برای حذف ۴ صفر از پول ملی در ایران‌چک‌ها و اسکناس‌ها اجرایی شده است. البته هنوز مصوبه قانونی درباره حذف صفرها نداریم.

بانک مرکزی قبلاً اعلام کرده بود:  همراستایی با لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی و ایجاد آمادگی برای آن از مزایای اسکناس های جدید چاپ شده به شمار می رود.

بر اساس سند اسکناس که حدودا دو سال پیش به تصویب رسید، تمام اسکناس‌ها و ایران‌ چک‌ها در قالب، اندازه و ساختارهای واحد توزیع خواهد شد و تکثر در اندازه و قالب در اسکناس‌های جدید حذف می‌شود، اما ضرایب امنیتی و عناصر به کار رفته در هر اسکناس متفاوت خواهد بود.

بانک مرکزی تأکید کرده که طراحی و عرضه اسکناس‌های جدید هزینه اضافی بر کشور تحمیل نمی‌کند، زیرا عمر مفید اسکناس در کشور ما ۵ سال است و چاپ و توزیع اسکناس همواره و طبق روال توسط بانک مرکزی انجام شده است.

تصویر پشت سومین سری از اسکناس‌های ۱۰۰۰ تومانی رایج در بازار مربوط به آرامگاه ابوعلی سینا-همدان است. اسکناس ۱۰۰۰ تومانی جدید در ابعاد ۷۱*۱۵۶ میلی‌متر چاپ شده‌اند. 

کاغد اسکناس بازتاب نور ماوراءبنفش را منعکس نمی کند و در سطح کاغذ از الیاف فلورسنتی نامرئی استفاده شده که زیر نور ماوراءبنفش در ۴ رنگ قابل مشاهده می باشند. امضا و شماره سریال‌ها با استفاده از مرکب فلورسنتی چاپ شده‌اند که در زیر نور ماوراءبنفش به رنگ زرد قابل مشاهده می باشند.

ویژگی‌های امنیتی اسکناس ۱۰۰۰ تومانی جدید عبارتند از: 

۱-نخ امنیتی پنجرهای هولوگرافیک
 این نخ دارای پوشش ویژه‌ای است که در مقابل نور و با تغییر زاویه دید، به صورت هفت‌رنگ دیده می‌شود. همچنین بر روی آن عبارت لاتین CBI درج شده است.

۲- تصویر مکمل
 قسمتی از عدد ۱ در رو و قسمتی دیگر از آن در پشت اسکناس چاپ شده که در مقابل نور یکدیگر را تکمیل کرده و عدد ۱ را به صورت کامل نمایان می‌سازد.

۳- چاپ برجسته
 این نوع چاپ با انگشتان دست به سهولت قابل لمس و شناسایی می‌باشد. تصویر پرتره حضرت امام (ره)، عبارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و ارزش اسمی اسکناس به این روش چاپ شده‌اند.

 4- واترمارک و الکتروتایپ
 تصویر سه‌بعدی پرتره حضرت امام (ره) همراه با عدد ۱ به صورت لاتین که به شکل مخفی در خمیره کاغذ قرار گرفته و در مقابل نور به راحتی قابل رؤیت می‌باشد.