رئیس هیات تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه « وضعیت دریاچه ارومیه خوب نیست» گفت: امیدواریم کمتر از یک سال آینده به تراز هیدرولوژیک در دریاچه ارومیه برسیم. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از ایسنا، روح‌الله متفکرآزاد در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش […]

رئیس هیات تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه « وضعیت دریاچه ارومیه خوب نیست» گفت: امیدواریم کمتر از یک سال آینده به تراز هیدرولوژیک در دریاچه ارومیه برسیم.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از ایسنا، روح‌الله متفکرآزاد در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به انتشار خبری مبنی بر صفر شدن ورودی دریاچه ارومیه اظهار کرد: در این باره با نماینده‌ای که این موضوع را مطرح کرده، صحبتی داشتم تا مستندات را ارائه کند؛ او گفت که چنین چیزی نگفته و این خبر را تکذیب کرد.

وی با اشاره به آغاز سال آبی جدید ابراز امیدواری کرد که در سال آبی جدید دولت بتواند مشکلات پیش آمده برای دریاچه ارومیه را حل کند.
رئیس هیات تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه همچنین درباره اقدامات این هیات گفت: ما در حال جمع‌آوری داده‌ها در استان‌های مربوطه هستیم که بعد از آنالیز داده، جمع بندی صورت گیرد.
متفکرآزاد درباره آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفت: وضعیت دریاچه ارومیه خوب نیست. مساحت فعلی دریاچه با مساحت آن در سال ۱۳۹۴ یکی است و این یعنی دریاچه خشک نشده منتها وضعیت خوبی هم ندارد.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط موجود به عنوان رییس هیات تحقیق و تفحص پیگیری‌هایی از آقای مخبر معاون اول و مرتضوی معاون اجرایی رییس جمهوری و محرابیان وزیر نیرو برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام داشتم. طبق توضیحات آقای مرتضوی تاکنون نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان برای حل مشکلات مربوط به پروژه‌های دریاچه ارومیه تزریق شده است.
متفکرآزاد گفت که ما در حال پیگیری اجرای دو پروژه زاب و انتقال آب از سد کانی‌سیب هستیم که می‌تواند ۶۵۰ میلیون مترمکعب آب را تامین کند. همچنین پروژه تصفیه خانه‌های تبریز و ارومیه به شهرستان‌ها رو به اتمام است که با تمام شدن این پروژه‌های تصفیه خانه‌ها نزدیک به ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون مترمکعب انتقال آب صورت می‌گیرد. موضوع انتقال آب از حقابه زیستی دریاچه که باید از سدها آزادسازی شود را در سال آبی جدید پیگیری می‌کنیم.
وی با ابراز امیدواری از اینکه کمتر از یکسال آینده به تراز هیدرولوژیک در دریاچه ارومیه برسیم،‌ افزود: رسیدن به تراژ اکولوژیک دریاچه ارومیه به مدیریت کشاورزی و مدرن سازی آبیاری کشاورزی و داشتن برنامه میان مدت نیاز دارد لذا به زودی به تراز هیدرولوژیک می‌رسیم اما دستیبابی به تراز اکولوژیک در فاصله چند ساله میسر خواهد شد.
انتهای پیام