جشنواره حوا به دنبال نشان دادن نگاه والای انقلاب به زنان است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که درجنگ ترکیبی به کنش های متناسب با میدان‌های جدید فرهنگی نیازمندیم، گفت: هدف از طراحی و برگزاری جشنواره فیلم حوا این بود که نگاه والای انقلاب اسلامی به زنان را نشان دهیم. به گزارش خبرنگار […]

جشنواره حوا به دنبال نشان دادن نگاه والای انقلاب به زنان است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که درجنگ ترکیبی به کنش های متناسب با میدان‌های جدید فرهنگی نیازمندیم، گفت: هدف از طراحی و برگزاری جشنواره فیلم حوا این بود که نگاه والای انقلاب اسلامی به زنان را نشان دهیم.

جشنواره حوا به دنبال نشان دادن نگاه والای انقلاب به زنان است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران؛ محمدمهدی اسماعیلی در جلسه تقدیر از دست اندرکاران برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا با بیان این مطلب افزود: برای برگزاری جشنواره حوا از ایده تا طراحی و مراسم نهایی فرصت محدودی داشتیم و در عین حال تلاش شد در این فرصت اندک فضای جدیدی برای معرفی جایگاه زنان ایرانی در عرصه هنر نشان داده شود.

وی ادامه داد: هدف ما در درجه نخست این بود که چنین جشنواره‌ای پایه‌گذاری شود و با یک بازه زمانی بیشتری برای پذیرش آثار، این حرکت آغاز شود. می‌خواستیم نوع نگاهی والایی که انقلاب اسلامی به حوزه زنان دارد را نشان دهیم و این رویکرد و باور درست که جمهوری اسلامی نسبت به زنان و حضور اجتماعی آنها نگاه متوازن دارد. همچنین یکی از اهداف مهم این بود که برای تولیدات سینمای زنان توجه ویژه قائل شویم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: حدود یک سال است که درگیر جنگ گسترده ترکیبی با ماهیت فرهنگی شدیم اما هیچ حوزه‌ای هم به اندازه حوزه فرهنگ و هنر قابلیت از بین بردن دو قطبی‌سازی‌ها و جهاد تبین برای جامعه را ندارد.

اسماعیلی گفت: نگاهم در این دوره ۲ ساله مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این بوده که بتوانیم حداکثر همراه‌سازی را در حوزه مخاطبان عام داشته باشیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور تاکید کرد: سازمان سینمایی در کنار مجموعه‌های دیگر مثل موسیقی و تئاتر در تعامل با بخش‌های هنری جامعه جایگاه حساسی دارد چرا که هنرمندان ضمن حضور در فضای هنری در شبکه‌های اجتماعی هم مخاطب دارند و حرف‌های‌شان در اختیار جامعه قرار می‌گیرد و در سریال‌ها و فیلم‌ها مخاطبان زیادی دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: کار ما این است که بتوانیم همگرایی ایجاد کنیم و در عین حال نیز هر جا که این همگراسازی به خط قرمزها برسد محکم بایستیم. ما یک دولت انقلابی هستیم که هویتی انقلابی داریم و باید از آن مراقبت کنیم.

همگرایی و هدایت به سمت خطوط سبز

اسماعیلی با اشاره به پوستر جشنواره ایسفا و توقف برگزاری جشنواره به دلیل طرح روی پوستر این رویداد نیز گفت: یکی از مواردی که باید در عین تلاش برای همگراسازی پای خط قرمزهای‌مان بایستیم همین موضوع پوستر جشنواره ایسفا بود. ما نمی‌توانیم تصویر یک خانم سربرهنه را در پوستر جشنواره‌ قرار دهیم. حجاب خط قرمز ماست. قرار نیست ما همرنگ آنها شویم. البته ما هیچ جشنواره‌ای را تعطیل نکردیم؛ فقط جشنواره بین‌الملل با تصمیم سازمان سینمایی ادغام شد.

وی افزود: سعی می‌کنیم حداکثر همگرایی را اجرا کنیم، ولی قانون و شرع باید عمل شود.

وزیر فرهنگ ادامه داد: جشنواره فیلم حوا را با قوت برای سال آینده برنامه ریزی می کنیم و در حوزه سینما باید این تغییر ریل اتفاق بیفتد و در جشنواره حوا دنبال این تغییر هستیم. از سازمان سینمایی خواستم که دبیرخانه این جشنواره دائمی شود تا جشنواره‌ای با ماهیت و هویت متفاوت اتفاق بیفتد.

اسماعیلی گفت: برگزاری این جشنواره نشان داد که می‌شود کار متفاوتی انجام داد. دوره نخست جشنواره به عنوان یک رویداد خوب بود، ولی کار و هدف جدی آن این است که دست‌کم ۳۰ اثر با کیفیت برای هر دوره از جشنواره تولید شود.

وی با تاکید بر لزوم فعال شدن بخش بین‌الملل جشنواره فیلم حوا ادامه داد: دوستان باید با روحیه جسارت و خطرپذیری بیشتری وارد شوند. بخش بین‌الملل باید فعال شود. شعار «ما پای خانواده ایستاده‌ایم» شعار راهبردی و استراتژیک است. با این جمله پیروان همه ادیان الهی مخاطب این جشنواره هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: بعضی از کشورها در حال از دست دادن معنای نهاد خانواده هستند؛ در حالی که زن و مرد در نهاد خانواده نگاه متعالی را پیدا می‌کنند. این فکر متعالی را باید به واسطه جشنواره‌هایی مانند حوا در سایر کشورها نیز ترویج دهیم که این همان صدور فرهنگی انقلاب است.

حوا؛ تجربه جدید در برگزاری جشنواره‌ها

مدیرعامل انجمن سینمای جوان نیز در این نشست با ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره حوا گفت: با تدبیر رئیس سازمان سینمایی، جشنواره حوا یک ویژگی مهم پیدا کرد و آن هم این بود که تمام موسسات و زیرمجموعه‌های سازمان سینمایی درگیر آن شدند که از این جهت تجربه جدیدی بود.

مهدی آذرپندار افزود: این جشنواره دستاوردهایمهمی داشت که یکی از مهمترین آن، کار جمعی بود. روز اول به این فکر می کردیم که در تهران هم اکران نداشته باشد. ولی در روزهای بعد با بازخوردهایی که رسیده بود روال کار پیشرفت کرد. استقبال گسترده‌ای از سوی داورها انجام شد. داوری‌های جشنواره در سطح جشنواره های بزرگ دنیا بودند.

دبیر نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا نیز در این جلسه گفت: خلاء جشنواره حوا روایت جامع و کامل از حوزه زنان و خانواده خودمان است. در واقع ما به نوعی با تولیدات این طور برخورد کردیم که هر کدام بهتر بود انتخاب شد. همه بر اساس روایت‌های شخصی خودشان درباره خانواده انتخاب شده بودند.

مهدیه‌سادات محور افزود: پیشنهاد می‌کنم فهرستی از ایده‌آل‌ها در حوزه زنان تهیه شود و گزاره‌های موضوع زنان و خانواده و الگوی سوم مقام معظم رهبری در موضوع زن و خانواده در حوزه سینما وارد شود. باید مطالبه داشته باشیم و از فیلم‌ها حمایت کنیم.

رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این جلسه گفت: این رویداد از ابتکارات وزیر محترم بود که در فروردین ماه از سازمان سینمایی خواستند حرکتی در حوزه خانواده پایه‌گذاری شود.

محمد خزاعی افزود: جشنواره حوا نقاط قوت و ضعفی داشت که بررسی شد و برنامه‌ریزی کردیم تا در دوره‌های بعد این نقاط ضعف برطرف شود.