دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم در ۵۰۰ روز گذشته اقداماتی را صورت داد  به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، بیش از یک سال و ۴ ماه (حدودا ۵۰۰ روز) از زمانی که حسین امیرعبداللهیان سکان دستگاه دیپلماسی را بر عهده گرفت، می‌گذرد. سوم شهریور ماه ۱۴۰۰ بود که حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور […]

دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم در ۵۰۰ روز گذشته اقداماتی را صورت داد 

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، بیش از یک سال و ۴ ماه (حدودا ۵۰۰ روز) از زمانی که حسین امیرعبداللهیان سکان دستگاه دیپلماسی را بر عهده گرفت، می‌گذرد. سوم شهریور ماه ۱۴۰۰ بود که حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل و معاون پیشین وزارت امور خارجه و گزینه پیشنهادی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور توانست با کسب ۲۷۰ رای موافق، ۱۰ رای مخالف و ۶ رای ممتنع  از ۲۸۶ رای اخذ شده به عنوان وزیر خارجه دولت سیزدهم عهده دار این سمت شود.

وزیر خارجه دولت سیزدهم عصر ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه پیشنهادی خود برای تصدی این وزارتخانه قرن ۲۱ را متعلق به آسیا خواند و گفت: سیاست خارجی متوازن، یعنی سیاست خارجی ما در یک منطقه متوقف نخواهد ماند. تقویت رابطه با کشورهای اسلامی و دیپلماسی اقتصادی و تجارت بین‌الملل از دیگر مسائل است. حدود ۴۰ درصد برنامه سیاست خارجی دولت سیزدهم را دیپلماسی اقتصاد تشکیل می‌دهد. وی سوم شهریور ۱۴۰۰ و پس از تصدی این سمت در توئیتی با بیان این‌که مصمم به پیگیری سیاست خارجی متوازن، پویا و هوشمند هستم، در اینستاگرام هم نوشت: با برنامه‌ای عملیاتی، روابط خارجی متوازن، فعال، پویا و هوشمند، مبتنی بر احترام متقابل، اولویت‌بخشی به روابط با همسایگان و آسیا، توسعه روابط متوازن با همه بخش‌های جهان و تقویت جایگاه دیپلماسی اقتصادی و تجارت بین‌الملل پیگیری خواهد شد.

حال با گذشت این مدت، در این نوشتار سعی شده به بخشی از اقدامات دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم پرداخته شود. 

همانگونه که امیرعبداللهیان در برنامه پیشنهادی خود به مجلس به سیاست خارجی متوازن اشاره کرده بود، در این مدت وزارت امور خارجه تلاش کرد تا رویکرد تعاملی را با کشورهای مختلف جهان بر مبنای این نگاه متوازن در پیش بگیرد و در همین خصوص تقویت همکاری و ایجاد تعامل سازنده با کشورهای همسایه، افزایش و تقویت همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و سیاسی با همسایگان مرزی و منطقه‌ای از جمله مواردی بود که در این راستا صورت گرفت.

در همین خصوص نیز سعید خطیب‌زاده سخنگوی سابق وزارت امور خارجه ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۱ در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره دستاوردهای وزارت خارجه دولت سیزدهم بیان کرد: وزارت خارجه در تمام شئون زندگی مردم تلاش خود را به صورت انجام داده است.اگر روابط تجاری ما با برخی کشورها بیش از دو و نیم برابر شده، اتفاق نمی‌افتاده مگر با تمرکزی که بر دیپلماسی اقتصادی شده است. امروز روابط ما با ترکیه، عمان، عراق و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین حوزه آسیای مرکزی و قفقاز از نظر آمار کمی رشدهای بسیار زیادی داشته است. در سال گذشته (۱۴۰۰) بیش از یک و سه دهم میلیارد یورو حجم تجارت ما با عمان بوده است. روابط تجاری ما با ترکیه نزدیک به دو و نیم برابر شده است و با عراق و دیگر کشورها نیز همین طور.

افغانستان و قفقاز

علاوه بر این، مدیریت چالش افغانستان، تنظیم روابط با هیأت حاکمه موقت افغانستان، تنظیم روابط و تقویت همکاری‌های دو و چندجانبه با کشورهای همسایه افغانستان و کنشگران این پرونده که می‌توان به میزبانی نشست همسایگان افغانستان در تهران و حضور موثر در نشست‌های دیگر اشاره کرد و همچنین مدیریت بحران در قفقا جنوبی و جلوگیری از تغییر ژئوپلتیک در این منطقه به ضرر ایران از دیگر مواردی بود که دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم به آن اهتمام ورزید.

از سوی دیگر و همانگونه که امیرعبداللهیان در برنامه پیشنهادی خود به مجلس عنوان کرد که «ما با قدرت از متحدان خود و جبهه مقاومت برای ایجاد امنیت حداکثری با همکاری منطقه استفاده خواهیم کرد»، تداوم و تقویت پشتیبانی از محور مقاومت و کشورهای همسو در جبهه‌های مختلف در این مدت در دستورکار دستگاه سیاست خارجی دولت آیت‌الله رئیسی بود.

وزارت امور خارجه همچنین در این مدت از ظرفیت نهادها و سازوکارهای چندجانبه برای تامین منافع ملی از جمله سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه اقتصادی اورآسیا و … استفاده کرد و تنظیم و امضای برنامه‌ها و اسناد همکاری‌های بلندمدت دوجانبه با کشورهای مهم منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نیز از دیگر مواردی بود که در این مدت محقق شد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه همچنین ششم دی ماه ۱۴۰۰ اعلام کرد که «دولت سیزدهم بر همکاری با حوزه همسایگان و پیشبرد دیپلماسی اقتصادی تمرکز دارد و مصمم است باب همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه و به ویژه درون منطقه‌ای را بیش از پیش بگشاید.»، بر همین اساس، دستگاه دیپلماسی در راستای تقویت چندجانبه‌گرایی و مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا با استفاده از ظرفیت‌های دو و چند