نقش فردی و اجتماعی استاد پرورش رنگ و بوی خدا را داشت وزیر اسبق امور خارجه ایران گفت: انسان‌های بزرگ در زمان خود آنگونه که باید شناخته نمی‌شوند هرچند زندگی، سخن‌ گفتن، مبارزات، مجالسات، کار جمعی، نقش فردی و… استاد پرورش بخاطر رنگ خدایی داشتن در دوران حیاتشان نیز برای همه نزدیکان جلوه‌های خاص خود […]

وزیر اسبق امور خارجه ایران گفت: انسان‌های بزرگ در زمان خود آنگونه که باید شناخته نمی‌شوند هرچند زندگی، سخن‌ گفتن، مبارزات، مجالسات، کار جمعی، نقش فردی و… استاد پرورش بخاطر رنگ خدایی داشتن در دوران حیاتشان نیز برای همه نزدیکان جلوه‌های خاص خود را داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، منوچهر متکی شامگاه پنجشنبه هفتم دی در مراسم دهمین سالگرد ارتحال استاد سید علی‌اکبر پرورش اظهار کرد: انسان‌های بزرگ در زمان خود آنگونه که باید شناخته نمی‌شوند هرچند زندگی، سخن گفتن، مبارزات، مجالسات، کار جمعی، نقش فردی و… استاد پرورش بخاطر رنگ خدایی داشتن برای همه نزدیکان در دوران حیاتش نیز جلوه‌های خاص خود را داشت.

وی افزود: در سال ۱۳۴۸، زمانی که نوجوانی ۱۶ ساله بودم در جلسه‌ای در مشهد که با نگاه دینی برگزار شده بود برای اولین بار با استاد پرورش ملاقات کردم و نوع رفتار، متانت و وقار او در ذهنم هنوز نقش بسته است.

وزیر اسبق امور خارجه ایران عنوان کرد: در سال ۱۳۵۷ که حکومت نظامی در اصفهان برقرار شده بود، به این شهر و منزل آیت‌الله خادمی آمدیم و آنجا بود که آوازه حضور و نقش استاد پرورش آشکار و هویدا بود.

متکی بیان کرد: در سال ۱۳۵۹ و در مجلس اول با استاد پرورش همنشین بودم و او در نتیجه بیان مباحث، تعامل بسیار زود در دل نمایندگان جای گرفت و بر بسیاری از مفاهیم تبدیل به مصداق شد.

وی خاطرنشان کرد: خداوند به‌دلیل صداقت و اخلاص استاد پرورش نفوذ در کلام او قرار داد و در جلساتی که با شهید رجایی داشتیم، یکی از مصادیق جدیت، تعهد به صداقت و… وجود شخص استاد پرورش بود.

وزیر اسبق امور خارجه ایران با اشاره به خاطراتی از ارتباط میان شهید رجایی و استاد پرورش گفت: در یکی از جلسات شهید رجایی پیشنهاد نخست‌وزیری را به استاد پرورش داد اما استاد پرورش این مسئولیت را نپذیرفت و شهید باهنر این مسئولیت را برعهده گرفت.

متکی اظهار کرد: استاد پرورش مصداق بارز «کونُوا دُعَاهً لِلنَّاسِ بِغَیرِ أَلْسِنَتِکمْ» بود و ضمن اینکه خداوند در کلام او نفوذی ویژه ایجاد کرده بود، در اماکنی که سکوت می‌کرد نیز رفتار و تعامل بر مخاطبان تأثیر می‌گذاشت.

وی با تاکید بر اینکه کلام استاد پرورش مجسم خود او بود، گفت: استاد پرورش در مذاکرات ۵۹۸ یکی از اعضای همراه هیئت بودند و در آنجا از استاد پرسیدم نفوذ کلامی که امام (ره) داشتند از کجا نشأت می‌گرفت و ایشان با ذکر مثالی پاسخ دادند امام (ره) در بانک خدا حسابی باز کردند که تمام اعتقادات و باورهای خود را در آن گذاشتند و خداوند کاری می‌کند که هر چکی از سوی ایشان پاس شود.

وزیر اسبق امور خارجه ایران مطرح کرد: از دیگر ویژگی‌های استاد این بود که در دل دریایی‌شان ذره‌ای کینه وجود نداشت و در این راستا گذشت بی‌حساب او در کنش‌ها و واکنش‌ها سازنده بود.

متکی با تاکید بر اینکه امروز و پس از ۱٠ سال روح بلند استاد شاهد آن است که نهضت اسلامی امام (ره) مرزها را در نوردیده، معادلات را به‌هم زده و معادلات جدید با نقشه سیاسی مقاومت در حال شکل گرفتن است، ادامه داد: تعبیر سید حسن نصرالله از جنگ غزه با رژیم غاصب جنگ خدایی، خالص و اسلامی است و شاهدیم که برکات آن نیز در حال بارش است.

وی با بیان اینکه جنایت سه روز پیش اسرائیل در دمشق نشان‌دهنده قوت او نبود بلکه تلاش کرد با عملیات‌های پراکنده شکست خود را ابراز کند، خاطرنشان کرد: شهید سید رضی موسوی نیروی بزرگ و پشتیبان مقاومت در طی سال‌های خدمت خود به همراه دیگر رزمندگان این راه را زنده نگاه داشتند.

متکی با اشاره به عملیات طوفان‌الاقصی عنوان کرد: بی‌سابقه‌ترین، مؤثرترین و غافل‌گیرکننده‌ترین عملیات در طول موجودیت غاصبانه اسرائیل توسط حماس و جهاد اسلامی در طوفان‌الاقصی رقم خورد؛ در این عملیات هزار و ۶٠٠ نفر از رژیم غاصب صهیونیستی به درک واصل شدند که امری بی‌سابقه بود اما رژیم غاصب در پاسخ با ساختمان‌ها و شهرها جنگید تا تعداد شهدا را از رقم کشته‌های خود بیشتر و ادعای پیروزی کند اما هرچه شهید شدند، تحول و صحنه جدیدی در منطقه و دنیا به‌وجود آمد.

وی اظهار کرد: اسرائیل دو هدف کوچ مردم غزه و نابودی غزه را هدف قرار داد و در این راستا تلاش کرد با ایجاد رعب به پیروزی برسد اما شاهد پدید آمدن ادبیات جدید در میان مردم غزه بودیم که در کمتر جنگی شاهد آن بودیم.

وزیر اسبق امور خارجه ایران عنوان کرد: در اتاق تصمیم‌گیری اسرائیل، تصمیم به جنگ زمینی گرفته صد و تانک‌ها سرازیر شدند و فکر می‌کردند بر تونل‌ها مسلط می‌شوند اما ۸٠٠ تانک از آن‌ها منهدم و در ادامه خطرناک‌ترین تیپ زرهی آن‌ها وارد غزه شد.

متکی بیان کرد: صهیونیست‌ها مستاصل شده و لحن آمریکایی‌ها نیز تغییر کرد و اگر آتش‌بس انجام شود، اسرائیلی‌ها شبی در بستر خود آرام نیستند و شب‌ها با کابوس حماس از خواب خواهند پرید.

وی خاطرنشان کرد: دعوای نهضت اسلامی و آمریکا، دعوای دو منطق منطق قدرت و قدرت منطق است و آمریکا در تمام این ۲٠ سال در نهایت دست خود را بالا برده است.

وزیر اسبق امور خارجه ایران در پایان اظهار کرد: غرب با حمایت و سکوت در برابر جنایات اسرائیل، آخرین میخ را بر تابوت تمدن غرب می‌کوبد.