سفیر روسیه در آمریکا گفت: نشست جده درباره اوکراین بی نتیجه بود و دستاوردی نداشت چرا که بدون حضور روسیه برگزار شد.

سفیر روسیه در آمریکا گفت: نشست جده درباره اوکراین بی نتیجه بود و دستاوردی نداشت چرا که بدون حضور روسیه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، از رسانه‌های روسی، «آناتولی آنتونوف» در بیانیه‌ای افزود. شاهد تلاش ناکام دیگری از سوی واشنگتن برای ارائه خواسته‌های خود به عنوان واقعیت بودیم ولی آنها هیچ موفقیت دیپلماتیکی در جده عربستان نداشتند.

وی گفت: واشنگتن تلاش کرد تصویری زیبا را از حمایت کشورهای جهان جنوب از تلاش‌های آمریکا برای منزوی کردن روسیه به نمایش بگذارد.

حمایت قدرت های جهانی از مذاکرات صلح

آنتونوف افزود: هدف آنها جذب کشورهایی بود که از نظام کنونی حاکم برجهان حمایت نمی‌کنند. به همین خاطر نتیجه قابل پیش بینی نشست جده، نرسیدن به یک موضع واحد درباره بحران اوکراین بود. به همین خاطر هیچ حمایتی از طرح مووسم به «صلح اوکراین» نشد.

وی بیان کرد: باید بدانیم که چگونه باید مسائل مربوط به امنیت روسیه را بدون ملاحظه منافع ملی ما بررسی کرد. آیا همچنان دستیابی به یک نتیجه ملموس امکان پذیر نیست؟

سفیر روسیه تصریح کرد: آمریکا یک شیوه غیرمنطقی را دنبال می‌کند. بطوری که روسیه را از گفت وگوها کنار می‌زند و ادعا می‌کند. که مسکو مایل به شرکت در مذاکرات نیست، آنها هم ادعای میانجیگری می‌کنند و هم برای کی‌یف تانک ارسال می‌کنند.

دور نخست نشست بررسی بحران اوکراین ۱۵ مرداد ماه با حضور نماینده اوکراین و مشاوران امنیت ملی و نمایندگان تعدادی از کشورهای جهان، اما بدون حضور نماینده روسیه در جده عربستان برگزار شد. تا شاید بتواند راه حلی را برای این بحران پیدا کند.

سازمان دهندگان این نشست شاید امیدوار باشند. که با راه‌اندازی این نشست مشورتی و دعوت به همکارهای جدید، از چاله‌ای که خود کنده بودند و تبدیل به چاه می‌شود خارج شوند اما دولت روسیه را به عنوان طرف اصلی دعوا به این نشست دعوت نکردند.

نظر کارشناسان در خصوص مذاکرات صلح

این در حالی است که همه کارشناسان از قبل می دانستند. که بدون حضور روسیه، دستیابی به پیشرفت در مذاکرات صلح اوکراین بطور کلی غیرممکن است.

حاضران نشست جده در بیانیه پایانی در زمینه راه حل و زمینه مشترک برای پایان جنگ و دستیابی به صلح توافق کردند.

در این نشست همچنین طرح جدید از سوی تعدادی از کشورها و میزبان ارائه شد. که حفظ یکپارچگی اوکراین، آتش بس در همه جبهه‌ها، آغاز مذاکرات صلح تحت نظارت سازمان ملل و همچنین تبادل اسرا از جمله آن بوده است.

۴۰ کشور شرکت کننده در این نشست همچنین براهمیت بهره گیری از نظرات و پیشنهادات مثبت در نشست جده تاکید کردند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین هفته گذشته اظهار امیدواری کرد که این نشست بتواند به نتایج مطلوبی در رسیدن به صلح در پائیز امسال منجر شود.