یک مقام روس درباره احتمال فزاینده تقابل نظامی مستقیم میان روسیه و آمریکا و خطر تشدید تنش هسته‌ای میان این دو قدرت اتمی هشدار داد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، ولادیمیر یرماکوف مدیر بخش عدم اشاعه هسته‌ای و کنترل تسلیحات در وزارت خارجه روسیه بامداد سه‌شنبه به تاس گفت: اگر آمریکا به مسیر فعلی […]

یک مقام روس درباره احتمال فزاینده تقابل نظامی مستقیم میان روسیه و آمریکا و خطر تشدید تنش هسته‌ای میان این دو قدرت اتمی هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، ولادیمیر یرماکوف مدیر بخش عدم اشاعه هسته‌ای و کنترل تسلیحات در وزارت خارجه روسیه بامداد سه‌شنبه به تاس گفت: اگر آمریکا به مسیر فعلی خود به سمت بن‌بست با روسیه ادامه داده و احتمال تقابل نظامی مستقیم را افزایش دهد، سرنوشت معاهده استارت جدید محکوم به فناست.

وی افزود: در بدترین سناریو، اگر واشنگتن اوضاع را به سمت درگیری نظامی میان این دو قدرت قوی هسته‌ای سوق دهد آنگاه نه تنها سرنوشت استارت جدید بلکه سرنوشت تمام دنیا نگران‌کننده می‌شود.

یرماکوف تاکید کرد: فوری‌ترین تهدیدی که امروز وجود دارد. به خطر تشدید تنش هسته‌ای در نتیجه تقابل نظامی مستقیم میان قدرت‌های اتمی مربوط می‌شود. متاسفانه این خطر همچنان در حال افزایش است.

این دیپلمات افزود: دقیقا به همین دلیل است که ما همواره به خطر ناشی از اقدامات آمریکا و ناتو اشاره می‌کنیم. به نظر می‌رسد آنها به توهم مصونیت اعتقاد دارند و در خیالاتی واهی همچون «کنترل تشدید تنش» بسر می‌برند. ما به ارسال پیام‌های بیدارباش به غرب درباره لزوم جلوگیری از فاجعه ادامه می‌دهیم.

یرماکوف با بیان اینکه غرب «در مقابل این درخواست‌ها گوش شنوا ندارد» تاکید کرد: آمریکا باید فورا گام‌های محکمی برای تنش‌زدایی برداشته و از اقدامات خصمانه برای تضعیف امنیت روسیه دست بردارد.

وی همچنین گفت که روسیه در زمینه توسعه تسلیحات پیشرفته مافوق صوت از آمریکا بسیار جلوتر است و ایالات متحده از این بابت آزرده‌خاطر است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه فوریه گذشته گفت که مسکو از معاهده استارت جدید یا پیمان کنترل تسلیحات هسته‌ای با آمریکا خارج نمی‌شود اما آن را به حالت تعلیق درآورد.

او به غرب هشدار داد که ممکن است روسیه آزمایش‌های هسته‌ای را دوباره شروع کند.

پوتین همچنین اعلام کرد که با صدور فرمانی سازمانه‌های راهبردی زمینی جدید را به حالت آماده‌باش رزمی درآورده است.