زائران برای تشرف به حج تمتع باید به بعضی نکات توجه داشته باشند تا سفری به‌یادماندنی را تجربه کنند. در این گزارش هفت نکته مهم از نحوه آمادگی برای زیارت خانه خدا تا نکات مهم در طول سفر، مطرح شده است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران،امسال بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار […]

زائران برای تشرف به حج تمتع باید به بعضی نکات توجه داشته باشند تا سفری به‌یادماندنی را تجربه کنند. در این گزارش هفت نکته مهم از نحوه آمادگی برای زیارت خانه خدا تا نکات مهم در طول سفر، مطرح شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران،امسال بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار زائر از کشورهای مختلف به حج تمتع مشرف می‌شوند که هر کدام از این زائران ممکن است ناقل بیماری بومی کشور خود باشند.

بر همین اساس، در ایام حج تمتع در کنار سختی‌ها اعمال حج و فضای متفاوت این سفر معنوی، بروز برخی از بیماری‌ها شایع است و زائران برای جلوگیری از چنین بیماری‌هایی باید به بعضی نکات توجه کنند.

در ادامه به برخی از توصیه‌های مهم برای آمادگی زائران و تشرف به حج تمتع می‌پردازیم:

۱. برای تشرف به حج تمتع آمادگی لازم را کسب کنید: قبل از اعزام به سرزمین وحی، خود را برای زندگی جمعی آماده کنید همچنین با توجه به گرمای هوا و سختی‌های ممکن در اعمال حج، ورزش کنید و سیستم ایمنی خود را تقویت کنید.

۲. بیماری خود را صادقانه با پزشک در میان بگذارید: قبل از اعزام، بیماری خود را صادقانه به پزشک کاروان اطلاع دهید و داروهای مورد نیاز خود را با نسخه انگلیسی آن به همراه داشته باشید. همچنین سوابق پزشکی خود را در این سفر با خود ببرید. علاوه بر این، به تکمیل واکسیناسیون و تزریق واکسن مننژیت حداقل ۱۰ روز قبل از اعزام توجه داشته باشید.

۳. نکات بهداشتی را رعایت و در مکان‌های شلوغ از ماسک استفاده کنید: یکی از نکات مهم در سفر حج تمتع، رعایت نکات بهداشتی و شست‌وشوی مداوم دست‌ها است. علاوه بر این، توصیه می‌شود زائران در مکان‌های شلوغ از ماسک استفاده کنند.

۴: با راهکارهای مختلف، مانع بروز گرمازدگی شوید: گرمازدگی از دیگر مشکلاتی است که هم‌زمان با گرمای هوا در عربستان به‌ویژه در ایام حج تمتع سال جاری می‌تواند موجب بروز مشکلاتی برای زائران شود. بر همین اساس، توصیه می‌شود که زائران از قرارگیری در معرض آفتاب مستقیم تا حد امکان پرهیز کنند و به مصرف مایعات بدون کافئین و خنک کردن محیط و استراحت کافی اهتمام داشته باشند. استفاده از لباس‌های خنک و گشاد همچنین کلاه لبه‌دار، چتر و عینک آفتابی نیز می‌تواند از بروز گرمازدگی تا حدی جلوگیری کند. همچنین بهتر است مقداری تخم شربتی همراه داشته باشید و در صورت نیاز آن را با شربت آبلیمو میل کنید تا از عطش و گرمازدگی بکاهد.

۵. به تغذیه در طول سفر توجه کنید: از مصرف بی‌رویه مواد قندی، نوشابه‌های گازدار یا حتی موز کال بپرهیزید و در طول سفر به مصرف غذای سبک و میوه‌ای مناسب اهتمام داشته باشید. همچنین از خرید غذای بیرون از کاروان به ویژه دست‌فروشان خودداری کنید.

۶. اقدامات لازم در صورت بیماری در ایام حج را جدی بگیرید: هنگام بیماری در جمع ماسک بزنید و استراحت بیش‌تری داشته باشید. علاوه بر این، مرتب آب نمک قرقره کنید. از خوردن غذاهای چرب و ادویه‌دار پرهیز و سوپ، چای و مایعات گرم، میوه و سبزیجات تازه را جایگزین کنید.

۷. از حضور در تجمعات بپرهیزید: اگر در معرض تجمع و ازدحام جمعیت بودید، با موج جمعیت همراه شوید و سعی نکنید خلاف جهت حرکت کنید. آرامش خود را در طول سفر حفظ کنید. چرا که استرس موجب بالا رفتن فشار خون می‌شود. همچنین در مرکز تجمع و ازدحام جمعیت از هل دادن و وارد کردن آوردن فشار به سایر افراد به ویژه افراد سالمند خودداری کنید