معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه مهم ترین عامل برای فائق آمدن بر مشکلات این قوه را کاهش پرونده ها و جمعیت کیفری عنوان کرد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، حجت الاسلام و المسلمین نورالله قدرتی روز سه شنبه در جلسه شورای قضایی استان ایلام اظهار داشت: برای موفقیت مجموعه مدیریتی نیاز به […]

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه مهم ترین عامل برای فائق آمدن بر مشکلات این قوه را کاهش پرونده ها و جمعیت کیفری عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، حجت الاسلام و المسلمین نورالله قدرتی روز سه شنبه در جلسه شورای قضایی استان ایلام اظهار داشت: برای موفقیت مجموعه مدیریتی نیاز به مدیران شایسته و کارآمد و برنامه‌ریزی در اجرای برنامه هاست که اقدامات دادگستری استان ایلام در این مدت امیدوار کننده است.

وی تشکیل شورای کارگروه آموزشی در استان به منظور مشورت و تبادل نظر در پرونده های کیفری را راهگشا خواند و افزود: تنها راه فائق شدن بر مشکلات قضایی و رضایتمندی مردم کاهش پرونده ها و کاهش جمعیت کیفری بوده که دادگستری استان در این زمینه موفق عمل کرده است.

معاون قوه قضاییه به قضات توصیه کرد در راستای اجرای سیاست‌های کلی قوه تلاش کنند تا حد امکان تکریم ارباب رجوع را نصب العین کار خود قرار دهند و حرمت متهم باید در تمام مراحل دادرسی به صورت کامل رعایت شود.

قدرتی توجه به اقتصاد مقاومتی را با توجه به شرایط خاص کشور از دیگر موضوعات با اهمیت دانست و گفت: قضات باید با دادستان در این زمینه همکاری داشته باشند چرا که حفظ حقوق بیت المال از اهمیت بسزایی برخوردار است و تضییع آن باعث تضییع حقوق عموم مردم است.

رئیس کل دادگستری ایلام نیز در این جلسه اظهار داشت: با تمرکز بر روی حل مسائل اولویت دار و با توجه به گزارش های جداگانه از سازمان زندان ها، اداره ثبت، سازمان تعزیرات، اداره بازرسی و سازمان های تابعه و بررسی گزارش ها به عنوان اولین اقدام، همه پرونده ها در دستگاه قضا به ثبت رسید که از تعداد ۲۱ هزار و ۵۰۰ پرونده موجودی در ابتدای ۶ ماه توانستیم تعداد پنج هزار و ۵۷۹ پرونده علاوه بر ۱۰۰ درصد پرونده های ورودی به دستگاه قضا را مختومه کنیم که برابر ۳۴ درصد از موجودی کل پرونده های جریانی در استان است.

عمران علی محمدی افزود: در زمینه اتقان آرا برای اولین بار در کل کشور طرح شورای رهنمون قضایی ارائه شد که در این طرح قضات مجرب و باسابقه استان موضوعات، سوالات و پرونده‌های مهم و کثیر الشاکی را با تلاش شبانه روزی بررسی و به نتیجه می رسانند.

وی از دیگر اقدامات انجام شده در سال جاری را از بین بردن شعب نامتعارف عنوان کرد و افزود: ابتدای امسال ۲۳ شعبه غیر متعارف در استان وجود داشت که با نظارت و بازرسی مستمر و تمرکز بر پرونده های معوق تعداد شعب غیر متعارف به ۶ شعبه رسید و برآورد این است که تا آخر سال شعب غیرمتعارف وجود نداشته باشد.

رئیس شورای قضایی استان ایلام تعداد جلسات برگزار شده در مدت ۶ ماه اخیر را ۱۲ جلسه شورای رهنمون، ۲۰ جلسه شورای معاونین با ۱۷۵ مصوبه، ۱۰ جلسه شورای قضایی و ۲ جلسه نشست های فصلی عنوان کرد و افزود: علاوه بر نظارت بر کار قضات بر عملکرد کارکنان اداری و آموزش آنان نیز نظارت شد به طوریکه امتیاز عملکرد در سیستم سی ام اس و مدیریت پرونده ها از میانگین ۷۰۰ هزار امتیاز در ابتدا به یک میلیون و ۱۰۰ هزار امتیاز رسیده است.

علی محمدی گفت: بیش از ۹۰ درصد از دادرسی ها در زندان به صورت الکترونیک برگزار می‌شود که از این نظر برترین استان در کشور در این زمینه هستیم.

وی دیگر اقدامات دادگستری استان در این مدت را به ترتیب افزایش آمار صلح و سازش از ۳۳ به ۴۸ درصد ، گزینش ۷۳۳ صلح یار و شروع به کار آنها در قالب ۱۲۳ هیات صلح در استان، تعداد ۶۱۲ بار بازدید از زندان با ۲۴ حضور شخصی در زندان با نتیجه آزادی بیش ۶۳۱ زندانی، برگزاری ۳ جلسه با مرکز وکلا و کارشناسان ، تشکیل ۱۱ جلسه عفو و بخشودگی و بررسی ۱۲۳ فقره پرونده، راه اندازی قرارگاه مبارزه با سرقت و فعال سازی گشت رضویون برای کاهش سرقت در استان برشمرد.

رییس کل دادگستری ایلام یکی از اقدامات مهم در استان را اجرای طرح ارجاع هوشمند برشمرد که در آن از ارجاع پرونده های مربوط به اصناف و بازاریان در دفاتر خدمات الکترونیک به دستگاه قضا جلوگیری شده و این پروندها برای رسیدگی به صنف مربوطه ارسال می شوند تا از حجم پروندهای ورودی به دادگستری کاسته شود.

وی بازدید از شهرک های صنعتی در جهت حفظ حقوق عامه و رفع موانع تولید که منجر به شروع به کار ۱۵ شرکت در استان شد، حل مشکل شهادت کذب از سوی شاهدان دروغین به وسیله پایش شهادت دهندگان، ایجاد قرارگاه مبارزه با ربا در استان را از دیگر اقدامات دادگستری استان ذکر کرد.