بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، اخذ سپرده به عنوان وثیقه از اسفند سال گذشته برای پرداخت تسهیلات ممنوع شده است و در صورتی که بانک، پرداخت وام را منوط به سپرده‌گذاری کند، باید در قبال آن سپرده سود بدهد؛ در غیراینصورت با بانک متخلف برخورد می‌شود. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از […]

بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، اخذ سپرده به عنوان وثیقه از اسفند سال گذشته برای پرداخت تسهیلات ممنوع شده است و در صورتی که بانک، پرداخت وام را منوط به سپرده‌گذاری کند، باید در قبال آن سپرده سود بدهد؛ در غیراینصورت با بانک متخلف برخورد می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از ایسنا، بانک مرکزی بخشنامه‌ای به بانک‌ها ابلاغ کرده که در آن اخذ سپرده به‌عنوان وثیقه را ممنوع کرده است. البته، لازم به ذکر است که این موضوع پیش از ۲۳ اسفند سال گذشته در نظام بانکی جریان داشته و بانک‌ها سپرده را به‌عنوان وثیقه نقدی برای پرداخت تسهیلات مبنا قرار می‌دادند

اکنون با ابلاغ بخشنامه جدید بانک مرکزی، بانک نمی‌تواند سپرده را به عنوان بخشی از وثیقه بلوکه کند و این سوال برای کسانی که پیش از این وام گرفته‌اند و بانک سپرده را به‌عنوان وثیقه بلوکه کرده است، ایجاد شده که این بخشنامه عطف ماسبق می شود و می‌توانند سپرده بلوکه شده را از بانک بگیرند یا خیر؟
توضیح بانک مرکزی به ایسنا در این زمینه حاکی از آن است که اگر بانکی اعطای تسهیلات را طبق قرارداد، منوط به سپرده‌گذاری متقاضی کرده باشد و تا زمان پرداخت کامل اقساط، این سپرده را بلوکه نگه دارد؛ تا پیش از بخشنامه بیست و سوم اسفند ماه سال ۱۴۰۰ این رویه در بانک‌ها مرسوم بود که بعد از صدور این بخشنامه بانک‌ها موظف شدند به این دسته از سپرده‌گذاری‌ها همچون سپرده‌های سرمایه‌گذاری، سود پرداخت کنند و بانک نمی‌تواند سپرده را به عنوان بخشی از وثیقه بلوکه کند.
بنابراین، اگر در فرایند دریافت وام از بانک‌ها، سپرده را بلوکه کنند، در صورتی که به این سپرده طبق توافق بانک و مشتری، سود پرداخت شود، موردی ندارد اما در شرایطی که بانک و مشتری بر اساس قرارداد به توافق نرسیده باشند و مشتری سودی نیز در قبال سپرده و پول بلوکه شده خود در بانک دریافت نکند، بانک مربوطه باید پول را برگرداند.
براین اساس طبق اعلام بانک مرکزی، با بانک‌هایی که بخشی از سپرده را بدون پرداخت سود، بلوکه می‌کنند و طبق آن وام می‌دهند، برخورد می‌شود.
از سوی دیگر، علیرضا قیطاسی – دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه‌دولتی – در گفت‌وگو با ایسنا، توضیحاتی در این رابطه ارائه کرد و گفت: اخذ سپرده نقدی به‌عنوان وثیقه از ۲۳ اسفند سال گذشته ممنوع شده و در بانک‌ها نیز این موضوع در حال اجراست.
به گفته وی، اگر فردی پیش از ۲۳ اسفند ماه سال گذشته سپرده خود را وثیقه نقدی کرده باشد، نمی‌تواند آن سپرده را آزاد کند بلکه تا زمانی که تمام اقساط آن وام پرداخت شود، مبلغ مربوطه در بانک وثیقه است و مشتری باید وثیقه دیگری بدهد و تعویض وثیقه کند تا بتواند آن پول را برداشت کند