معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان از اجرایی‌شدن طرح آمارگیری مطالعات جامع حمل‌ونقل اصفهان در آذرماه سال جاری خبر داد.به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، حسین حق‌شناس اظهار کرد: انجام مطالعات جامع حمل‌ونقل، نیاز به مصوبه وزارت کشور دارد که اصفهان این مصوبه را برای […]

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان از اجرایی‌شدن طرح آمارگیری مطالعات جامع حمل‌ونقل اصفهان در آذرماه سال جاری خبر داد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، حسین حق‌شناس اظهار کرد: انجام مطالعات جامع حمل‌ونقل، نیاز به مصوبه وزارت کشور دارد که اصفهان این مصوبه را برای آذرماه ۱۴۰۱ دریافت کرده است.
او با اشاره به اهمیت این مطالعات، افزود: دریافت بودجه دولتی برای پروژه‌های حمل‌ونقل همچون خطوط مترو، اتوبوس و پروژه‌های شبکه معابر مشروط به تصویب این مطالعات است.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه مطالعات جامع حمل‌ونقل در مشهد و تبریز به تصویب رسیده است، تصریح کرد: در اصفهان نیز این مطالعات سال‌های ۷۹ و ۹۱ انجام شده که با توجه به تغییر شرایط ترافیکی و دستورالعمل‌های جدید لازم است به‌روزرسانی و مصوب شود.
او خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی آینده حمل‌ونقل شهر اصفهان، توسعه و بازنگری خیابان‌های شهر و برنامه‌ریزی خطوط جدید مترو و اتوبوس از اهداف این آمارگیری است.
حق‌شناس در خصوص روند اجرای این طرح، گفت: از سال ۹۸ برای فرآیند انتخاب مشاور اقدام و در شهریور ۹۹ قراردادی با یک شرکت مشاور منعقد شده است، اما به دلیل اینکه آماربرداری باید یک روز عادی در آبان، آذر یا دی‌ماه انجام شود، به دلیل شرایط کرونایی اجرای آن به بعد از این دوران و عادی شدن شرایط موکول شد.
او با بیان اینکه در حال حاضر این مجوز برای آذرماه ۱۴۰۱ از وزارت کشور دریافت شده است، افزود: در این طرح، اصفهان به ۳۶۰ ناحیه تقسیم شده است که بین ۴ درصد جمعیت هر ناحیه فرم برداشت تقاضای سفر پخش می‌شود؛ تعداد کل نمونه برای برداشت آمار ۴۴ هزار خانوار یا حدود ۱۵۰ هزار نفر در نظر گرفته شده است.
حق شناس با بیان اینکه در این آمارگیری از دو روش به‌منظور به دست آوردن اطلاعات کامل و صحیح استفاده می‌شود، ادامه داد: در روش اول، آماربردارهای تخصصی در ناحیه مشخص شده به صورت تصادفی خانه‌هایی را انتخاب می‌کنند و پس از اطمینان از تمایل اعضا برای شرکت در طرح، فرم‌ها تحویل خانواده می‌شود.
او اضافه کرد: در روش دوم از دانش‌آموزان دختر و پسر کلاس هفتم کمک گرفته می‌شود، به این صورت که فرم‌ها به آنها تحویل داده و از آنها خواسته می‌شود در روز مشخص شده، فرم‌ها توسط خانواده دانش‌آموز و همسایه سمت راست آن‌ها پر شود.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان اظهار کرد: در توضیحات فرم‌ها بیان شده است که روز دوشنبه چهاردهم آذرماه تمام اعضای خانواده سفرهای خود را ثبت کنند، همچنین در این فرم سوال‌هایی از مکان آغاز و پایان، هدف از سفرها و نوع وسیله مورد استفاده، سوالاتی پرسیده شده است.
حق‌شناس خاطرنشان کرد: هر آمارگیر دارای کارت شناسایی است، لذا از شهروندان درخواست می‌شود با آماربرداران برای ارائه اطلاعات سفرهای روزانه جهت برنامه‌ریزی بهتر حمل‌ونقل شهر همکاری لازم را داشته باشند.