عرفان منش با بیان اینکه در شهر اصفهان “درخت‌بانی” را جایگزین طرح درخت‌کاری کردیم تا از درختان شهر در قالب یک کمپین حفاظت کنیم،اظهار داشت: زمانی موضوع باغبانی مطرح بود، اما امروز به درختان‌بانی رسیده‌ایم و این آخرین مرحله‌ای است که باید برای حفظ درختان و سبزینگی شهر تلاش کنیم، زیرا تاکنون بانیان خوبی برای […]

عرفان منش با بیان اینکه در شهر اصفهان “درخت‌بانی” را جایگزین طرح درخت‌کاری کردیم تا از درختان شهر در قالب یک کمپین حفاظت کنیم،اظهار داشت: زمانی موضوع باغبانی مطرح بود، اما امروز به درختان‌بانی رسیده‌ایم و این آخرین مرحله‌ای است که باید برای حفظ درختان و سبزینگی شهر تلاش کنیم، زیرا تاکنون بانیان خوبی برای درختان نبوده‌ایم‌.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، مجید عرفان منش صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از مجموع شش هزار هکتار فضای سبز شهر اصفهان، چهار هزار هکتار در اختیار شهرداری است و دو هزار هکتار به سایر ارگان‌ها اختصاص دارد، اظهار داشت: پشتیبانی فنی از این میزان نیز برعهده شهرداری می باشد.

وی در ادامه از وجودتنش آبی طی ده سال اخیر یاد کرد و گفت:
این تنش آبی باعث شده درختان با مشکل مواجه شوند و مجبور به قطع برخی از درختان شده ایم که در زمان مناسب باز کاشت می شود.
عرفان منش از روش‌های متعدد برای آبیاری فضای سبز یادکرد و اذعان کرد: در اصفهان از تمام روش‌های علمی که ساده ترین آنها آبیاری غرقابی و تحت فشار است استفاده می شود و ۶۰ درصد  عرصه‌های  تحت آبیاری به شکل تحت فشار است و شهر کاملاً تحت پوشش انتقال آب است، اما در خیابان‌های قدیمی شهر اصفهان که دارای آثار زیستی و باستانی هستند به شیوه غرقابی آبیاری می‌شوند.
مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان،پیشنهاد احداث دو شبکه فاضلاب برای مجتمع های با جمعیت زیاد را مطرح کرد و گفت: در این مجتمع‌ها باید یک فاضلاب دستشویی و فاضلاب دیگری برای جمع‌آوری آب‌های خاکستری تخصیص یابد و از این آب برای آبیاری فضای سبز مجتمع استفاده شود.
وی افزود: آلودگی هوا، خشکسالی و بحران خاک سه عامل خشکی درختان است و درختانی مانند چنار و ناروند درختان بومی شهر اصفهان است که به دلیل آلودگی هوا در حال خشک شدن است.
عرفان منش صنعتی بودن اصفهان را یکی از دلایل آلودگی این شهر بیان کرد و گفت: بخش عمده محصولات زیربنایی که در کشور مصرف می‌شود در استان اصفهان تولید می‌شود،  70 درصد فولاد، ۷۰ درصد سوخت جت و بخش عمده‌ای از مصارف فراورده‌های نفتی و ۱۰۰ درصد مصالح آجری و گچی کشور در اصفهان تولید می‌شود که دود آن به چشم مردم و درختان اصفهان می‌شود.
وی ادامه داد:اگر بخواهیم حجم آلایندگی‌ها را با توسعه فضای سبز کاهش دهیم یا آن را خنثی کنیم، بر اساس معیارهای بین‌المللی باید ۲.۸ دهم هکتار فضای سبز ایجاد کنیم که این رقم برای اصفهان حدود پنج هکتار است، یعنی برای از بین بردن آلودگی از هر نفر در اصفهان نیاز به کاشت پنج هکتار فضای سبز است که با ضرب این عدد به جمعیت دو میلیون نفری شهر اصفهان، نیاز به کاشت حدود ۱۰۰ میلیون هکتار فضای سبز داریم.
۰
وی اصفهان را تنها شهری عنوان کرد که از حدود سال ۸۵ اولین تصفیه‌خانه‌های تکمیلی استفاده از پساب را انجام داد و پساب خریداری کرد و گفت: از ۳ منبع آبی از جمله آب‌های سطحی، زیر سطحی و آب‌های غیر متعارف پساب که در اختیار داریم ۶۰ میلیون متر مکعب را نمی‌توانیم تامین کنیم و فقط برای ۲۵ میلیون متر مکعب استفاده می‌کنیم که حدود  8 میلیون متر مکعب پساب داریم و در عرصه‌های جنگلی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در استان اصفهان حدود ۳۰ هزار حلقه چاه  دارد که شهرداری اصفهان کمتر از ۹۰ حلقه چاه فعال دارد که با کاهش شدید خروجی مواجه است.
وی در ادامه از اجرای پویش خانه سبز در این کلان‌شهر خبر داد و گفت: این پویش با هدف معرفی ویژگی‌ها و مشخصات گیاهان آپارتمانی به شهروندان اجرا شده است، زیرا نگهداری از گل‌های آپارتمانی باید جزو اصول زندگی شهری اصفهانی‌ها قرار بگیرد.

عرفان منش در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که از درختان مثمر فضای سبز شهری استفاده میشود یا خیر اظهار داشت:
مقام معظم رهبری فرمودند شهرداری به سمت کاشت درختان مثمر برود، سیاست ما هم این است اگر محیط اجازه بدهد درختان مثمر کاشت شود.
مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تخریب چمن در مکان‌های گردشگری از جمله میدان امام (ره) اصفهان را ناشی از فرهنگ نامناسب خواند و گفت: برگزاری مسابقاتی همچون چوگان در میدان امام (ره)، نشستن روی چمن و قراردادن قابلمه داغ روی چمن همه از عوامل تخریب آن است که باید در این زمینه فرهنگ سازی شود.
خبرنگار: الهام خانی