بیش از ۸ هزار هکتار مجتمع باغی در کردستان احداث می شود مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان از احداث بیش از هشت هزار هکتار مجتمع باغی در سه شهرستان سنندج، کامیاران و سروآباد خبرداد و گفت: تاکنون ۱۹.۵ درصد این پروژه در استان اجرایی شده است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از […]

بیش از ۸ هزار هکتار مجتمع باغی در کردستان احداث می شود

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان از احداث بیش از هشت هزار هکتار مجتمع باغی در سه شهرستان سنندج، کامیاران و سروآباد خبرداد و گفت: تاکنون ۱۹.۵ درصد این پروژه در استان اجرایی شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ زاهد حاجی میرزایی با اشاره به اینکه پروژه توسعه باغات یکی از برنامه‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی کردستان است، اظهار داشت: پروژه توسعه باغات ۵۰ هزار هکتاری استان یکی از سه طرح پیشران استان است که در سطح ملی مصوب شده است.

وی ادامه داد: در همین راستا طرح مصوب در فاز اجرایی تهیه و مقرر شده باغات در سطح ۵۰ هزار هکتار در انواع گونه های باغی و گیاهان دارویی به صورت دیم و آبی ایجاد شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اشتغالزایی را از اهداف طرح توسعه باغات خواند و گفت: توسعه باغداری مدرن و مکانیزه، استفاده بهینه از منابع آبی استان، جلوگیری از فرسایش خاک و افزایش تولید محصولات باغی از جمله مزایای این طرح است.

حاجی میرزایی با اشاره به مجتمع های باغی در حال احداث استان هم اظهار داشت: در سه شهرستان سنندج، کامیاران و سروآباد، ۸ هزار و ۲۵۹ هکتار برای احداث مجتمع های باغی در نظر گرفته شده که از میزان تاکنون یک هزار و ۶۱۱ هکتار معادل ۱۹.۵ درصد آن اجرا شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هشت نهالستان در شهرستان های سنندج، مریوان، سقز و سروآباد مشغول فعالیت هستند، یادآور شد: سالانه ۲ میلیون و ۵۳۰ هزار انواع نهال درختان هسته دار، دانه دار، قلمه انگور و نشاء توت فرنگی در نهالستان های استان تولید و به بازار عرضه می شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار داشت: از جمله برنامه های این سازمان در زیر بخش باغبانی توسعه محصولاتی از قبیل زعفران است که تغییرات اقلیمی حادث شده و همچنین ظرفیت مناسب این محصولات و توجیهات مالی کشت و کار از جمله عوامل توسعه این محصولات است.

کردستان یک میلیون و ۲۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان سالانه ۷۸۳ هزار هکتار آن به زیرکشت محصولات زراعی می رود، ۳۸۱ هزار هکتار آن هم آیش بوده و ۵۳ هزار هکتار را هم باغات تشکیل داده است؛ از ۸۳۶ هزار هکتار اراضی زیرکشت محصولات کشاورزی کردستان ۷۰۵ هزار هکتار آن دیم و ۱۳۱ هزار هکتار آن هم آبی است.

جمعیت بهره‌بردار کشاورزی استان کردستان ۱۲۲ هزار نفر است که (در شرایط جوی مناسب) سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی (زراعی و باغی) تولید می کنند که بیش از ۴۴۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی استان کردستان گندم و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۶۲ هزار تن در سال است که ۵۹۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در سال زراعی جاری به زیر کشت گندم اختصاص دارد و از این میزان ۳۲ هزار هکتار آن گندم آبی و مابقی دیم است.

کویستان عبدالحکیمی/کردستان