مشارکت مردم ایران در برابر پلاستیک و نجات زمین» شعار امسال برای حفظ محیط زیست است مدیرکل محیط زیست کردستان گفت:مشارکت مردم ایران در برابر پلاستیک و نجات زمین» شعار امسال برای حفظ محیط زیست است که باید واحدهای تولیدی مواد پلاستیکی مواد خود را با مواد تجزیه پذیر تغییر دهند. به گزارش خبرنگار پایگاه […]

مدیرکل محیط زیست کردستان گفت:مشارکت مردم ایران در برابر پلاستیک و نجات زمین» شعار امسال برای حفظ محیط زیست است که باید واحدهای تولیدی مواد پلاستیکی مواد خود را با مواد تجزیه پذیر تغییر دهند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛اقبال حمیدی در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد:از سوم تا نهم اردیبهشت به نام زمین پاک نامگذاری شده و برنامه‌های مختلفی در این زمینه انجام می‌شود.

وی افزود: «مشارکت مردم ایران در برابر پلاستیک و نجات زمین» شعار امسال برای حفظ محیط زیست است که باید واحدهای تولیدی مواد پلاستیکی مواد خود را با مواد تجزیه پذیر تغییر دهند.

مدیرکل محیط زیست کردستان با اشاره به آئین نامه کاهش مصرف پلاستیک بیان کرد:سازمان صنعت، معدن و تجارت در استان‌ها مکلف هستند ظرف مدت پنج سال، ۲۰ درصد مواد مصرفی در واحدهای تولیدکننده انواع پلاستیک را با مواد تجزیه پذیر جایگزین کنند.

حمیدی با اشاره به اینکه سرانه مصرف پلاستیک روزی سه کیسه پلاستیکی با عمر استفاده ۱۰ تا ۱۲ دقیقه است، اضافه کرد: ایران بیستمین کشور تولیدکننده زباله پلاستیکی دنیا است و سالانه میزان مصرف کشور بیش از ۱۰ میلیون پلاستیک است.

مدیرکل محیط زیست کردستان سرانه هر نفر را سه کیسه پلاستیک دانست و گفت:کشور ماه بیست و یکمین کشور تولید زباله و پنجمین کشور مصرف کننده پلاستیک در جهان هستیم و باید به سمت استفاده ازمواد تجزبه‌پذیر پیش برویم.

وی حجم بالای زباله‌ها و پسماند روستاها را مشکل‌ساز دانست و گفت:۳۰ درصد زباله‌ها توسط خانوارها قابل بازیافت است و اگر فرهنگسازی شود کمک بزرگی به امنیت محیط زیست خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه آتش‌سوزی و حریق نیز یکی دیگر از عوامل نابودی تنوع زیستی است، افزود:
ورود فاضلاب روستاها به رودخانه‌ها و آبراهه‌ها، فضولات دامی و واژگونی تانکر های سوخت نیز از عوامل آلودگی خاک و محیط زیست در استان است.

مدیرکل محیط زیست کردستان یکی دیگر از علت آلودگی هوا در سنندج را خودروهای فرسوده عنوان کرد وافزود:کردستان یک استان صنعتی نیست که معضلی در محیط زیست ایجاد کند اما کانون‌های گرد و غبارخیز خارج از استان هوا را آلوده می‌کند.

وی ادامه داد:براساس آئین نامه مذکور وظایفی هم برای سازمان‌های جهاد کشاورزی در استان‌ها مبنی بر ترویج و آموزش نحوه استفاده از لوله‌های پلاستیکی در بخش کشاورزی به ویژه کشت‌های گلخانه‌ای تعریف شده است.

حمیدی به افزایش آمار سگهای ولگرد در سطح شهر سنندج،کم کاری شهرداری در قیوم سازی وجمع آوری آنها ابراز نگرانی کرد وافزود: تعداد سگهای ولگرد در حاشیه و معابر سنندج وشهرستانها روز به روز در حال افزایش است و در بسیاری از موارد امنیت شهروندان از جمله کودکان و زنان را مخاطره کرده اند که این وضعیت برازنده شهر خلاق موسیقی نیست.