تشکیلات خودگردان فلسطین از تشکیل تیمی برای پیگیری توافق با مصر و رژیم اسرائیل جهت سرقت گاز نوار غزه برای صادرات به اروپا خبر داد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، رسانه سعودی «عرب‌نیوز» در گزارشی از رام الله محل استقرار تشکیلات خودگردان فلسطین نوشت: فلسطین در حال آماده کردن توافق نهایی با یک شرکت […]

تشکیلات خودگردان فلسطین از تشکیل تیمی برای پیگیری توافق با مصر و رژیم اسرائیل جهت سرقت گاز نوار غزه برای صادرات به اروپا خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، رسانه سعودی «عرب‌نیوز» در گزارشی از رام الله محل استقرار تشکیلات خودگردان فلسطین نوشت: فلسطین در حال آماده کردن توافق نهایی با یک شرکت مصری، برای اکتشاف و استخراج گاز از یک میدان گازی در ساحل نوار غزه است.

این رسانه به نقل از «محمد اشتیه» نخست وزیر دولت تشکیلات خودگردان فلسطین نوشت: تیمی با حضور تعدادی از وزیران کابینه برای پیگیری مساله گاز فلسطین تشکیل خواهد شد.

نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین تصریح کرد: محمد مصطفی رئیس هیات مدیره صندوق سرمایه‌گذاری فلسطین به همراه هیاتی در حال مذاکره با مصر برای رسیدن به توافق گازی هستند.

یکی از اعضای ارشد تشکیلات خودگردان که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگو با عرب نیوز اعلام کرد که کابینه این تشکیلات آماده است تا مجوزهای لازم برای تسهیل توافق گازی با مصر را صادر کند.

وی، مذاکرات بین شرکت های فلسطینی و شرکت مصری، برای استخراج گاز در ساحل غزه را در حال پیشرفت ارزیابی کرد.

این مقام تشکیلات خودگردان فلسطین، رژیم صهیونیستی را بخشی از مذاکرات اعلام نکرد و افزود: براساس تصمیم تشکیلات خودگردان در سال ۲۰۱۸، سهم شرکت های فلسطینی از منافع استخراج گاز، ۵۵ درصد و شرکت های دیگر، ۴۵ درصد خواهد بود.

عرب نیوز در عین حال، اجازه رژیم صهیونیستی را پیش نیاز حضور شرکت های حفاری و استخراج گاز در ساحل غزه اعلام کرد.

اخیرا، یک پایگاه خبری آمریکایی جزئیات توافقی محرمانه را فاش کرد که بر اساس آن، تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاست “محمود عباس” با مصر و رژیم اشغالگر قدس برای استخراج و سرقت گاز ساحلی نوار غزه همدست شده است.

پایگاه خبری «المانیتور» در گزارشی بر اساس اطلاعات درز کرده از سوی یک مسئول دستگاه اطلاعاتی مصر فاش کرد: قاهره پس از چندین ماه گفت و گوهای محرمانه دوجانبه موفق شد که رژیم اشغالگر اسرائیل را متقاعد کند تا استخراج گاز طبیعی از سواحل نوار غزه را آغاز کند.

به نوشته این پایگاه، در حالی که کشورهای اروپایی قبل از فرا رسیدن زمستان به دنبال جایگزینی برای گاز روسیه هستند، این اقدام همزمان با افزایش قیمت جهانی انرژی به دلیل بحران اوکراین صورت می گیرد.

المانیتور همچنین اشاره کرد که این توافق پس از سال‌ها مخالفت رژیم اسرائیل با استخراج گاز طبیعی از سواحل غزه و جلوگیری از استفاده تشکیلات خودگردان فلسطین از منابع گازی غزه به بهانه مسائل امنیتی انجام شده است.

این میدان که در حدود ۳۰ کیلومتری (۱۹ مایلی) غرب سواحل غزه قرار دارد، در سال ۲۰۰۰ توسط شرکت بریتیش گاز (British Gas یا همان گروه BG فعلی) کشف شد و تخمین زده می شود حاوی بیش از یک تریلیون متر مکعب گاز طبیعی باشد.

هزینه توسعه این میدان یک میلیارد و ۲۰۰ هزار دلار تخمین زده می شود اما هنوز به بهره برداری نرسیده است زیرا صندوق سرمایه گذاری فلسطین وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین که نهاد فلسطینی مسئول توسعه میدان است در تمام این سال ها به دلیل مخالفت رژیم اسرائیل موفق به استخراج گاز از آن نشده است.

این مسئول دستگاه اطلاعاتی مصر که خواست نامش فاش نشود، به المانیتور گفت: یک هیات اقتصادی و امنیتی مصری طی چند ماه با طرف اسرائیلی موضوع اجازه استخراج گاز طبیعی در سواحل غزه را بررسی کردند.

به گفته وی، این هیات سرانجام موفق شد به مصالحه ای دست یابد که به نفع همه طرف های درگیر از جمله رژیم اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین است.

این مسئول دستگاه اطلاعاتی مصر افزود: در ۲۱ فوریه ۲۰۲۱ تشکیلات خودگردان فلسطین و مصر یادداشت تفاهمی برای توسعه میدان گازی غزه امضا کردند که بر اساس آن، شرکت هلدینگ گاز طبیعی مصر و تشکیلات خودگردان فلسطین برای توسعه میدان گازی و انتقال گاز به مناطق فلسطینی و احتمالاً فروش آن به مصر با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

این مقام مصری توضیح داد که رژیم اسرائیل برای تضمین امنیت خود، خواستار آغاز مراحل عملی استخراج گاز از میدان غزه در ابتدای سال ۲۰۲۴ شده است.

از سوی دیگر، یکی از اعضای کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) که خواست نامش فاش نشود، به المانیتور گفت: مصر موافقت رژیم اسرائیل برای آغاز استخراج گاز در سواحل غزه را به تشکیلات خودگردان فلسطین ابلاغ کرده است.

وی اظهار داشت: این اقدام پس از آن صورت گرفت که کشورهای اروپایی برای رفع نیازهای خود جهت یافتن انرژی به عنوان جایگزین گاز روسیه بر “اسرائیل” فشارهای سیاسی اعمال کردند.

این مسئول ساف گفت که بر اساس این توافق، مصر و رژیم اسرائیل بر روند استخراج نظارت خواهند داشت و جزئی از گاز به مصر صادر می‌شود و رژیم اسرائیل بخش عمده آن را از طریق یونان و قبرس به اروپا صادر خواهد کرد و درآمدهای مالی حاصل از فرآیند صادرات گاز نیز به خزانه تشکیلات خودگردان فلسطین ریخته خواهد شد تا به زعم وی، بخشی از این درآمدها برای حمایت از اقتصاد غزه اختصاص یابد.

این در حالی است که گروههای ملی و اسلامی فلسطین در غزه در گردهمایی در روز ۱۳ سپتامبر گذشته در ساحل غزه به رژیم اشغالگر قدس نسبت به سرقت گاز غزه هشدار داده و اعلام کردند: به هر وسیله اعم از آتش و باروت از حق خود دفاع خواهیم کرد.

در این گردهمایی ضمن رونمایی از نقاشی دیواری “گاز ما حق ماست” در بندر غزه، از سنگ بنایی در ساحل غزه به عنوان نمادی برای افتتاح آبراه غزه پرده برداری شد.

رژه دریایی کشتی های ساکنان بندر غزه، به پرواز درآمدن پهپاد “شهاب” گردانهای القسام شاخه نظامی جنبش حماس و به اهتزاز درآمدن پرچم فلسطین از دیگر برنامه های این گردهمایی برای ارسال پیام مقاومت به رژیم صهیونیستی بود.

سهیل الهندی یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس در این گردهمایی تاکید کرده بود: مردم ما از حق خود در بهره مندی از منابع طبیعی و گاز و حق تردد در آبراه غزه به سمت آبهای بین المللی کوتاه نخواهند آمد.