باید راه‌های سوءاستفاده از معافیت‌های مالیاتی بسته شود مدیرکل امور مالیاتی استان با تاکید بر لزوم ساماندهی معافیت‌های مالیاتی گفت: متأسفانه معافیت‌های مالیاتی محلی در بسیاری از حوزه‌ها تبدیل به محلی برای فرار مالیاتی شده و باید راه‌های سوءاستفاده از معافیت‌های مالیاتی بسته شود. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، عباس مزیکی ظهر امروز […]

باید راه‌های سوءاستفاده از معافیت‌های مالیاتی بسته شود

مدیرکل امور مالیاتی استان با تاکید بر لزوم ساماندهی معافیت‌های مالیاتی گفت: متأسفانه معافیت‌های مالیاتی محلی در بسیاری از حوزه‌ها تبدیل به محلی برای فرار مالیاتی شده و باید راه‌های سوءاستفاده از معافیت‌های مالیاتی بسته شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، عباس مزیکی ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه، ضمن گرامیداشت ولادت امام حسن مجتبی(ع) اظهار کرد: در شرایط کنونی مالیات به عنوان یک درآمد پایدار برای دولت مطرح بوده و اهمیت ویژه‌ای برای نظام جمهوری اسلامی دارد با این حال هنوز نتوانسته‌ایم که  روش‌های مالیات‌گیری را اصلاح کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نحوه اخذ مالیات از مردم، تولیدکنندگان و صاحبان کسب و کار اهمیت بالایی دارد، افزود: در کشور ما وصول مالیات نسبت به گردش نقدینگی و GDP موجود کم است.
مزیکی با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی مالیاتی، گفت: اگر به مردم به صورت شفاف اطلاع‌رسانی شود که مالیات‌ها در چه زمینه‌هایی خرج شده است می‌تواند در فرهنگ‌سازی اخذ مالیات تأثیر بسزایی داشته باشد.

وی با اشاره به رشد ۴۸ درصدی مالیات وصول شده در اصفهان اذعان داشت: در سال ۱۴۰۱ در بخش مالیات‌های مستقیم ۳۱ هزار میلیارد تومان در استان وصول شد که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۴۸ درصدی داشته است. این افزایش از محل جلوگیری از فرارهای مالیاتی، رشد تولید و فعالیت‌های اقتصادی و تورم حاصل شده است. البته همچنان نیازمند ساماندهی در حوزه اخذ مالیات هستیم.
مدیرکل امور مالیاتی استان با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ در بخش مالیات بر ارزش افزوده ۸ هزار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان مالیات وصول شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۹۰ درصد داشته است، افزود: از میزان مالیات‌های وصول شده مبلغ ۷ هزار میلیارد و ۲۵۰میلیون تومان به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پرداخت شد.
مزیکی در ادامه به قانون استرداد ارزش افزوده محصولات صادرات‌محور اشاره کرد و گفت: در سال گذشته، ۲,۴۶۰ میلیارد تومان به فعالان اقتصادی استرداد شد. ۱۱ درصد وصولی ارزش افزوده سال ۱۴۰۱ استان اصفهان به صادرکنندگان بازگردانده شد که نشان‌دهنده حمایت دولت از صادرکنندگان و افزایش قدرت رقابت آنان در دنیاست.
مزیکی در ادامه با اشاره به اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، افزود: با اجرای این قانون می‌توان شفافیت کامل در اخذ ارزش افزوده را ایجاد کرد.

مزیکی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری همه اشخاص حقوقی مکلف به اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان شدند، گفت: براساس مصوبات فعلی مجلس سایر اشخاص نیز باید نهایتا تا ابتدای مهرماه این قانون را اجرایی کنند، افرادی که فاکتورهای خود را در بستر سامانه مودیان صادر نکنند ، به اندازه ۱۰ درصد فروش خود جریمه می‌شوند.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم که جرایم فعالان اقتصادی تا پایان اجرای کامل قانون بخشیده شود، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های به عمل آمده در قانون، شرکت‌های معتمد می‌توانند پس از کسب مجوزهای لازم، به افراد حقوقی کمک کنند تا به سامانه مودیان متصل شوند. علاوه بر این هزینه‌های صدور و ارسال صورتحساب‌ها در سامانه مودیان توسط این شرکت‌ها بر عهده سازمان امور مالیاتی است.

مدیرکل امور مالیاتی استان گفت: اجرایی شدن سامانه مودیان باعث افزایش درآمدهای مالیاتی می‌شود، علاوه بر این از طریق این سامانه بخش زیادی از اختلافات بین فعالان اقتصادی را حل کرد و این سامانه می‌تواند تبدیل به مرجعی برای ارائه اطلاعات صحیح از تبادلات اقتصادی شود
وی با تاکید بر اینکه نیازمند ساماندهی معافیت‌های مالیاتی هستیم، تصریح کرد: متأسفانه در بسیاری از بخش‌ها، معافیت‌های مالیاتی محلی برای فرار مالیاتی شده است، بنابراین راه‌های سوءاستفاده از معافیت‌های مالیاتی باید بسته شود.
خبرنگار:الهام خانی