قانون جامع حمایت از معلولین به تصویب رسیده اما به آن عمل نمی کنند. نیکزاد با بیان اینکه در سال ۹۷ قانون جامع حمایت از معلولان به تصویب رسید گفت: متاسفانه بسیاری از موارد این قانون ازجمله مناسب‌سازی معابر، مناسب‌سازی ناوگان شهری و غیرشهری، تخفیف ریل برون‌شهری ویژه معلولان و برخورد با متخلفانی که این […]

قانون جامع حمایت از معلولین به تصویب رسیده اما به آن عمل نمی کنند.

نیکزاد با بیان اینکه در سال ۹۷ قانون جامع حمایت از معلولان به تصویب رسید گفت: متاسفانه بسیاری از موارد این قانون ازجمله مناسب‌سازی معابر، مناسب‌سازی ناوگان شهری و غیرشهری، تخفیف ریل برون‌شهری ویژه معلولان و برخورد با متخلفانی که این قانون را رعایت نمی‌کنند، انجام نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، سید محمد نیکزاد، در نشستی که امروز با خبرنگاران به مناسبت روز جهانی معلولان، برگزار شده بود اظهار کرد: سال ۷۵ اولین مرکز شبانه‌روزی جامعه نابینایان استان راه‌اندازی شد. در استان اصفهان قبل و بعد از انقلاب تنها ۳ مرکز نابینایان وجود داشت که ۲ مرکز متعلق به بهزیستی بود و یکی دیگر با کمک خیران تأسیس شد که حتی نابینایان استان‌ها و شهرهای محروم برای آموزش شبانه‌روزی به این مراکز می‌آمدند.
وی از تعطیلی مراکز آموزشی شبانه روزی نابینایان در استان خبر داد و افزود: حدود ۲۰ سال است که مراکز آموزشی شبانه‌روزی نابینایان در استان تعطیل شده‌اند و اکنون تنها یک مرکز نابینایان در استان داریم که به‌صورت روزانه فعالیت می‌کند، اما مرکز شبانه‌ نداریم.
نیکزاد در ادامه به وضعیت تحصیلی نابینایان اشاره کرد و خاطر نشان کرد: در گذشته نابینایان در مقطع ابتدایی جداگانه آموزش می‌دیدند و از مقطع راهنمایی با افراد دیگر تلفیق می‌شدند، اما اکنون از مقطع ابتدایی همه دانش آموزان، به‌جز در شهر اصفهان، با هم درس می‌خوانند. برای بزرگ‌سالان هم کلاس آموزشی نداریم و فقط برای کلاس‌های اول تا پنجم فعال است.

مدیرعامل جامعه اسلامی نابینایان استان اصفهان از تصویب قانون جامع حمایت از معلولین در سال ۹۷ به همت برخی افراد دغدغه مند اشاره کرد و تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از موارد این قانون ازجمله مناسب‌سازی معابر، مناسب‌سازی ناوگان شهری و غیرشهری، تخفیف ریل برون‌شهری ویژه معلولان و برخورد با متخلفانی که این قانون را رعایت نمی‌کنند، انجام نمی‌شود.
نیکزاد از حقوق ۴۰۰هزار تومانی معلولین مجرد یاد کرد و افزود : این حقوق اندک با متاهل شدن آنان به ۷۰۰هزار تومان می رسد.
وی جمعیت نابینایان استان را دو هزار نفر بیان کرد و افزود:
تخمین زده می‌شود یک درصد جمعیت هر شهر مشکل بینایی دارند، اما آمار دقیقی از جمعیت نابینایان در دسترس نیست. همچنین حدود یک‌چهارم از جمعیت کل نابینایان با مدارک تحصیلی بالا به علت اجرا نشدن موارد قانونی بیکار هستند و ۵۰۰ نفر زن و مرد نابینا در استان در صف انتظار مشاغل هستند، پس از اشتغال نابینایان، مسکن آن‌ها نیز با مشکل روبه‌رو است.
در ادامه این نشست عباس بابایی، دبیر هیئت‌مدیره جامعه اسلامی نابینایان استان اصفهان نیز به شناخت غلط مردم در مورد نابینایان اشاره کرد و گفت: بیشتر افراد جامعه، نابینایان را به شکل فقیر و محتاج می‌دانند، درصورتی‌که نابینایان انسان‌های فرهیخته و دارای هنرهای متفاوتی هستند.
وی علت این مسئله را کم کاری رسانه ها به ویژه صدا و سیما دراین زمینه بیان داشت و تاکید کرد: بر اساس قانون حمایت از معلولین صدا و سیما باید هفته ای پنج ساعت برنامه ویژه نابینایان پخش کند ولی چون به این قانون عمل نکرده اند مردم شناخت کافی در این زمینه ندارند و حتی در کمک کردن به ما در سطح جامعه برای تردد از خیابان هم نمی‌توانند درست اقدام کنند و گاها با اینکه قصد خیر دارند امامنجر به آسیب های به فرد نابینا می شوند.