اصفهان رُتبه نخست کشور را در تولید شیر خام دارد مدیرعامل اتحادیه دامداران استان اصفهان با بیان اینکه اصفهان رُتبه نخست کشور را در تولید شیر خام دارد اظهار کرد: تولید شیر خام در این خطه معادل ۱۷ استان کشور است و نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، […]

اصفهان رُتبه نخست کشور را در تولید شیر خام دارد

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان اصفهان با بیان اینکه اصفهان رُتبه نخست کشور را در تولید شیر خام دارد اظهار کرد: تولید شیر خام در این خطه معادل ۱۷ استان کشور است و نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، حسن جعفری صبح امروز در جمع خبرنگاران در نشستی که از سوی دبیرخانه شیر ایستگاه سلامت تحت عنوان پویش موسوم به«روزی یک لیوان شیر» در سالن اجتماعات مجتمع مطبوعاتی اصفهان برگزار شده بود با بیان اینکه اصفهان رُتبه نخست کشور را در تولید شیر خام دارد اظهار کرد: تولید شیر خام در این خطه معادل ۱۷ استان کشور است و نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی از ارسال بخشی از شیر تولیدی اصفهان به ۱۰ استان کشور از جمله تهران، مازندران، مرکزی، قم، خوزستان، فارس، البرز، خراسان رضوی و چهارمحال و بختیاری خبر داد و گفت: تولید شیر در استان اصفهان نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.
جعفری در ادامه از افزایش ۲۰تا۳۰درصدی هزینه های تولید شیر و فرآورده های لبنیاتی یاد کرد و از دولت و مسئولین خواست تا به بررسی مجدد هزینه های تولید بپردازند.
وی از قیمت شیر خام و تاثیر تورم بر آن یاد کرد و اذعان داشت:
قیمت شیر خام تابع مقررات تنظیم بازار دولت است و از ابتدای سال هر کیلوگرم شیر خام بر مبنای چربی ۳.۲ دهم ۱۵ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.
در ادامه دبیر علمی دبیرخانه شیر ایستگاه سلامت و معاون ویروس شناسی دانشگاه اصفهان نیز گفت: آلودگی هوا، یکی از چالش‌های دنیای معاصر محسوب می‌شود و ۸۰ درصد جمعیت کُره زمین متاثر از آلودگی هوا هستند.

دکتر حسن نیلی با بیان‌اینکه همه موجوداتی که اکسیژن مصرف می‌کنند در معرض آلودگی هوا قرار دارند، اضافه کرد: بدلیل استفاده از سیستم‌های صنعتی و سوخت‌های فسیلی و عوارض آنها هرچه که جلوتر می رویم، امکان افزایش از این آلودگی وجود دارد.

وی بیان کرد: راهکارهایی برای کاهش این عوارض وجود دارد که آگاهی بخشی رسانه‌ای به آحاد جامعه یکی از آنهاست.

نیلی خاطرنشان کرد: بازنگری در سبک زندگی و مدل حکمرانی و تعامل با طبیعت ضروریست و آگاهی بخشی به جامعه در این زمینه باید سنین کودکی انجام شود تا همه به مسوولیت اجتماعی خود واقف شوند.

وی افزود: دبیرخانه شیر ایستگاه سلامت از حدود ۱۰ سال گذشته در استان اصفهان تشکیل شد و در کشور هم مشابهی ندارد و رسالت آن این است که با اصلاح الگوی تغذیه بویژه افزایش سهم مصرف شیر و لبنیات، بخشی از چالش‌ها را در این زمینه کاهش دهد.

دبیر علمی دبیرخانه شیر ایستگاه سلامت و معاون ویروس شناسی دانشگاه اصفهان بیان کرد: یکسری از بیماری‌ها از جمله کبد چرب، دیابت، چاقی، انواع سرطان، اختلالات متابولیک و بیماری های قلبی و عروقی با آلودگی هوا و سبک زندگی و الگوی تغذیه ارتباط دارد که آمار اینگونه بیماری ها در کشور ما بطور چشمگیری در حال افزایش است.

وی اضافه کرد: بسیاری از این بیماری‌ها با اصلاح الگوی تغذیه در کشور قابل کنترل و کاهش است و درصد قابل توجهی از بیماری ها با نوع ترکیبات غذایی دریافتی ما ارتباط مستقیم دارد.

نیلی تصریح کرد: بر اساس برنامه توسعه چهارم قرار بوده که سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور به متوسط جهانی و ۱۶۵ کیلوگرم به ازای هر نفر در سال برسد اما هنوز این رقم محقق نشده است.

وی با بیان اینکه مصرف شیر و لبنیات در اقشار برخوردار جامعه هم پایین است، اظهار داشت: سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشورهای توسعه یافته ۳۵۰ کیلوگرم و در کشورهای متوسط دنیا حدود ۲۰۰ کیلو گرم است.

معاون ویروس شناسی دانشگاه اصفهان گفت: پیشگیری از پوسیدگی دندان، پوکی استخوان، اختلالات حرکتی و اسکلتی و بیماری‌های قلبی و عروقی با اصلاح الگوی تغذیه امکانپذیر است اما آلودگی هوا، این مشکلات را در جامعه بطور مضاعف افزایش می دهد.

وی گفت: چالش فرهنگی در زمینه مصرف کم شیر و لبنیات در جامعه وجود دارد و اقشار برخوردار هم شیر کمی مصرف می‌کنند.
مدیر گروه علوم صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: مصرف سه تا پنج واحد شیر و لبنیات در هرم غذایی روزانه افراد جامعه ضروریست که شامل شیر، ماست، پنیر، کشک و دوغ می‌شود.

وی اضافه کرد: البته اصفهان از نظر مصرف شیر و لبنیات در کشور جایگاه خوب و مطلوبی برخوردار دارد اما کار علمی خاصی در این زمینه انجام نشده است.

سامی با تاکید بر اینکه کشور ما اکنون با چالش جدی در کاهش سرانه مصرف شیر و لبنیات روبه‌روست، اظهار داشت: یک سوم میزان مورد نیاز شیر و لبنیات در کشور ما مصرف می‌شود البته این میزان تا قبل از قطع یارانه شیر و افزایش قیمت شیر و لبنیات بود و در زمان حاضر مصرف شیر و لبنیات از برنامه غذایی قشری از جامعه حذف شده و مابه ازای آن مصرف کربوهیدات‌ها افزایش پیدا کرده است.