آنطور که رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور می‌گوید رایزنی با کشور عراق برای فراهم کردن امکان سفر به این کشور در ایام اربعین با خودرو شخصی در حال انجام است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، هرساله با نزدیک شدن به ایام اربعین، افزایش حجم سفرها به سمت مرزهای مشترک با […]

آنطور که رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور می‌گوید رایزنی با کشور عراق برای فراهم کردن امکان سفر به این کشور در ایام اربعین با خودرو شخصی در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، هرساله با نزدیک شدن به ایام اربعین، افزایش حجم سفرها به سمت مرزهای مشترک با کشور عراق مشکلاتی را برای مسافران ایجاد می‌کند. نبود ناوگان حمل و نقل عمومی، مناسب نبودن زیرساخت‌های جاده‌ای و همچنین پایانه‌های مرزی از این جمله است.

ستاد برگزاری مراسم اربعین به ریاست وزیر کشور رسیدگی و برنامه‌ریزی برای رفع این مشکلات را بر عهده دارد و آنطور که مسئولان مربوطه اعلام کرده‌اند از سال گذشته تاکنون اقدامات قابل توجهی برای رفع این مشکلات انجام شده است.

برنامه‌ریزی برای توسعه زیرساخت‌ها از سال گذشته انجام شده است

داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در یک گفت‌وگوی تلویزیونی به تشریح تمهیدات این سازمان برای اربعین پرداخت و اظهار کرد: از سال گذشته برنامه‌ریزی برای توسعه زیرساخت‌های سفر اربعین در حال انجام بوده است.

با توجه به گرمای هوا، همه تلاش ما بر این است که بتوانیم زائران را از نقطه صفر مرزی تا بیرون از پایانه در تونل‌های سرد و زیر سایه‌بان‌ها عبور دهیم.

وی افزود: هر ساله اقداماتی در نگهداشت زیرساخت‌های اربعینی شامل خط کشی، نصب نیوجرسی، رفع نقاط حادثه‌خیز، تعریض نقاط گلوگاهی ترافیکی، ایمن‌سازی مسیر، روکش آسفالت، لکه‌گیری و اقداماتی از این دست در جاده‌های منتهی به مرزهای کشور عراق انجام شده است.

تخصیص ۲,۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار به استان‌های مرزی

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: امسال از ابتدای سال موضوع تأمین اعتبار از محل اعتبارت سازمان راهداری در حال انجام است و تا کنون ۲,۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار به استان‌هایی که پایانه‌ها و مسیرهای مرزی دارند ابلاغ شده است.

امانی اضافه کرد: مدیریت و نگهداشت پایانه‌های مرزی نیز بر عهده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است. با توجه به گرمای هوا، همه تلاش ما بر این است که بتوانیم زائران را از نقطه صفر مرزی تا بیرون از پایانه در تونل‌های سرد و زیر سایه‌بان‌ها عبور دهیم.

همه تلاش ما این است که بلیط‌های اربعین را بتوانیم به صورت اینترنتی عرضه کنیم. در ستاد اربعین نیز تاکید شده که ۱۰ تا ۱۵ روز پیش از اربعین بلیط اتوبوس به صورت اینترنتی به فروش برسد.

بازگشت زائران به کشور در ۷۲ ساعت بحرانی انجام می‌شود

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا ۱۰ روز قبل از اربعین، کارگاه‌های عمرانی برچیده شده و به اهداف و وظایفی که ستاد اربعین برای ما مشخص کرده است برسیم. از سال گذشته با کمبود ناوگان به ویژه در ایام اربعین مواجه بوده‌ایم. سفر اربعین به طور میانگین در مدت ۲۰ روز انجام می‌شود اما بازگشت زائران به کشور فقط در ۷۲ ساعت است. بیشترین ورود و خروج از مرز مهران انجام می‌شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: البته تعداد مرزهای اربعینی سال گذشته افزایش یافت که تعداد مراجعان مرز مهران را کاهش داد. امسال پیش‌بینی می‌شود با توجه به شرایط خوب آب و هوایی مرز ترمچین باشماق، بسیاری از زائران از آن مسیر تردد کنند.

امانی اضافه کرد: نزدیک به ۳۰ درصد جمعیتی که به سفر اربعین می‌روند با ناوگان عمومی سفر می‌کنند. سال گذشته بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار مسافر توسط ناوگان حمل و نقل جاده‌ای در اربعین جا به جا شدند.

اختصاص ۵ هزار اتوبوس از دستگاه‌های اجرایی به جابه‌جایی زائران اربعین

وی با بیان اینکه همه ناوگان اتوبوسی کشور آماده شده تا در ایام اربعین به زائران خدمت‌رسانی کند، تصریح کرد: البته کمبودهایی نیز در این بخش وجود دارد که براساس مصوبات ستاد اربعین مقرر شد پنج هزار دستگاه اتوبوس توسط سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلفی که در قالب سرویس‌های کارکنان و مصرف شخصی اتوبوس در اختیار دارند، این اتوبوس‌ها را به جا به جایی زائران اربعین اختصاص دهند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: حدود ۱۲ هزار ناوگان برای ایام پیک اربعین در بازگشت مسافران نیاز است. با توجه به اینکه امسال اربعین چهارشنبه است امیدواریم بار بازگشت مسافر کمتر شود.

امانی اضافه کرد: با تلاش‌های انجام شده، هفت هزار ناوگان به صورت عملیاتی آماده خدمت‌رسانی به زائران است. مسئولیت دستگاه‌های مختلف برای تأمین این ناوگان ابلاغ شده است.

بلیط‌های اربعین از ۱۵ روز قبل به صورت اینترنتی به فروش می‌رسد

وی ادامه داد: همه تلاش ما این است که بلیط‌های اربعین را بتوانیم به صورت اینترنتی عرضه کنیم. در ستاد اربعین نیز تاکید شده که ۱۰ تا ۱۵ روز پیش از اربعین بلیط اتوبوس به صورت اینترنتی به فروش برسد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: همه تلاش ما این است که بلیط‌های اربعین را بتوانیم به صورت اینترنتی عرضه کنیم. در ستاد اربعین نیز تاکید شده که ۱۰ تا ۱۵ روز پیش از اربعین بلیط اتوبوس به صورت اینترنتی به فروش برسد.

رایزنی برای سفر به عراق با وسایل نقلیه شخصی

امانی اضافه کرد: اگر زیرساخت‌های کشور عراق آماده باشد ایران نیز از اینکه مردم بتوانند با وسایل نقلیه شخصی خود به عراق سفر کنند، استقبال می‌کند. رایزنی‌های لازم تاکنون انجام شده اما دولت عراق به طور رسمی هنوز تصمیمی در این باره اعلام نکرده است‌.

وی ادامه داد: همچنین در مهران، شلمچه و چذابه ظرفیت خوبی برای پارکینگ ایجاد شده تا آن دسته افرادی که با وسایل نقلیه شخصی خود به مرزها سفر می‌کنند بتوانند از این فضا استفاده کنند. البته توصیه می‌شود افراد با ظرفیت کامل به مرز سفر کنند تا بار ناوگان حمل و نقل عمومی نیز کاسته شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: توصیه می‌شود مردم حتماً سفر خود را با برنامه آغاز کرده و از سامانه ۱۴۱، آخرین وضعیت ترافیک و تردد را جویا شوند. اگر مردم بتوانند این سفر را در مدت زمان ۱۵ روز انجام دهند از ازدحام جمعیت در پایانه‌ها نیز کاسته خواهد شد.