هوش مصنوعی از یادگیری ساده شروع شد و اکنون یادگیری عمیق و پیشرفت با سرعت بالا آن را به جایی رسانده که کشورهای جهان برای استفاده بهینه و کنترل آن به تکاپو افتاده‌اند.

هوش مصنوعی که زمانی برای دهه‌ها طرح اصلی فیلم‌های علمی تخیلی بود، دیگر یک اثر تخیلی نیست، بلکه در زندگی روزمره مردم رسوخ پیدا کرده است. این فناوری به توانایی یک کامپیوتر یا ماشین برای تقلید از ذهن انسان اشاره دارد که اغلب از تجربیات قبلی برای درک و تصمیم گیری استفاده می کند.

چت‌جی‌پی‌تی و جعل عمیق(دیپ فیک) اخیرا بسیار خبرساز شده‌اند و نگرانی‌های بسیاری در مورد سوگیری و استفاده منفی از آن ها به وجود آمده است. اما فراتر از این همهمه، مزایای واقعی در هوش مصنوعی برای پیشبرد اولویت های توسعه ای وجود دارد، چیزی که بسیار قبل‌تر از همه هیاهوهای اخیر توسط رهبر انقلاب طی دیدار با نخبگان کشور مطرح شد.

ایشان در سال ۱۴۰۰ طی دیدار با نخبگان و استعدادهای برتر علمی از هوش مصنوعی به‌عنوان یک مسئله مهم و آینده‌ساز نام بردند و تأکید کردند: این مسئله در اداره آینده دنیا نقش دارد و باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که ایران جزو ۱۰ کشور برتر هوش مصنوعی در دنیا قرار بگیرد.

اکنون و با غوغایی که هوش مصنوعی مولد به پا کرده است بسیاری از دولت‌ها نگاه ویژه‌تری به آن پیدا کرده اند.

هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که به طرق مختلف برای جامعه مفید باشد. از استفاده از تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده برای کاهش خطر بلایا تا استفاده از نرم‌افزار ترجمه برای از بین بردن موانع زبان. این فناوری خواه ناخواه بر زندگی روزمره ما تأثیر گذاشته است. با این حال، پیامدهای منفی نیز وجود دارد، به ویژه اگر اقدامات پیشگیرانه برای اطمینان از توسعه و استفاده مسئولانه و اخلاقی آن انجام نشود.

سرمایه گذاری روی هوش مصنوعی و استارت آپ‌ها

بازار جهانی هوش مصنوعی که انتظار می رفت تا سال ۲۰۲۳ به اندازه۱۴۲٫۳ میلیارد دلار ارزش داشته باشد، به دلیل هجوم سرمایه گذاری ها به رشد خود ادامه می دهد. از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲، کل سرمایه‌گذاری سالانه جهانی شرکت‌ها روی استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی به میزان ۵میلیارد دلار افزایش یافت که تقریباً دو برابر سرمایه‌گذاری قبلی آن بود. جدیدترین کسب‌وکارهای به دنبال سرمایه‌گذاری روی هوش مصنوعی و بخش های یادگیری ماشین و ربات‌های گفت وگو هستند. انتظار می رود تقاضا برای استعدادها و مهارت های هوش مصنوعی در سال های آینده به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

 داستان های هوش مصنوعی از سراسر جهان

یک خبرگزاری در کویت یک خبرخوان با هوش مصنوعی را به بینندگان آنلاین معرفی کرده که ممکن است به چهره بولتن های خبری آن تبدیل شود. گاردین گزارش داد که اولین کلمات این مجری مجازی که به زبان عربی گفته شد این بود: «من فضه هستم، اولین مجری در کویت که با هوش مصنوعی در کویت نیوز کار می کند. چه نوع اخباری را ترجیح می دهید؟ نظرات شما را بشنویم.» کویت نیوز اولین حضور این مجری را در توئیتر منتشر کرد. اما استفاده از هوش مصنوعی در رسانه‌های خبری احتمالاً بحث برانگیز است زیرا موارد مستندی از هوش مصنوعی در ارائه اطلاعات نادرست وجود دارد. همچنین نگرانی هایی در مورد استفاده از آن برای انتشار اطلاعات نادرست وجود دارد.