ساخت خانه‌های گنبدی با تجهیزات کامل و مورد نیاز یک زندگی آرام و راحت توسط دانش‌بنیان‌های کشورمان، دستاوردی است که می‌توان از آن برای حل مشکل مسکن روستایی و همچنین اسکان افراد آسیب دیده بر اثر حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله از آنها استفاده کرد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از […]

ساخت خانه‌های گنبدی با تجهیزات کامل و مورد نیاز یک زندگی آرام و راحت توسط دانش‌بنیان‌های کشورمان، دستاوردی است که می‌توان از آن برای حل مشکل مسکن روستایی و همچنین اسکان افراد آسیب دیده بر اثر حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله از آنها استفاده کرد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، فرزاد روشندلی مدیرعامل شرکت دام ای او (Dome Ev) یکی از فعالان دانش بنیان حوزه ساخت خانه‌های گنبدی است که به گفته خودش از سال ۱۳۸۶ طرح ساخت خانه های گنبدی را ارائه کرده است.

وی می گوید: سال ها آرزو داشتم دستگاهی بسازم که بتواند خانه ای ارزان قیمت و سریع ساز تولید کند. پس از آن با کمک سایر دوستان توانستیم ابتدا خانه‌ای با بتن سبک سازه‌ای بسازیم و در نهایت با توجه به نیاز روستاییان، سیل زده ها و زلزله زده ها، بتوانیم آن را تبدیل به خانه گنبدی ارزان قیمت و مقاوم و سریع ساز کنیم.

روشندلی در مورد ویژگی های این خانه ها توضیح داد: خانه گنبدی دارای طراحی ویژه مسکونی و به شکل نیمکره است که جذابیت خاصی برای مصرف کننده دارد. در این نوع خانه ها همه اتاق ها، سرویس دستشویی و حمام و آشپزخانه کاملاً به صورت مجزا ساخته شده و در کنار هم قرار می گیرند و می توانند یک خانه یکپارچه را تشکیل دهند.

این مهندس عمران افزود: سقف و بدنه این خانه ها با قالب ریزی تولید می شود. تاسیسات برقی و مکانیکی داخل این قالب ها انجام و بعد بتن ریزی می شود. فوندانسیون هم نیاز ندارد و روی خود آن تعریف شده است. این کار باعث می شود که نماسازی و گچ کاری حذف شود. سرویس پله و فرم گذاری دور در و پنجره همچنین شیارزنی‌هایی که به دلیل برق‌کشی انجام می شود، حذف شد و در نهایت یک مسکن ارزان قیمت به دست آمد.

روشندلی یادآور شد: قیمت تمام شده این خانه ها در مناطق مختلف کشور از متری ۳.۵ تا ۷ میلیون تومان است که البته بستگی به تزیینات داخل آن هم دارد و آنهایی که کار بیشتری در داخلشان انجام شده است، قیمت بالاتری خواهند داشت. به طور کلی قیمت این خانه ها بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان حداکثر متغیر است.

وی ادامه داد: مقاوم بودن در برابر زلزله، سیل، کوتاه بودن زمان ساخت، بهینه سازی مصرف انرژی های مختلف و ارزان بودن هزینه‌های ساخت، عمر مفید بالا و زیباسازی از جمله ویژگی‌های سازه های گنبدی شکل است.

مصارف خانه‌های گنبدی

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با بیان این که خانه‌های گنبدی برای مصارف مختلف طراحی شده است، گفت: می توان برای فضاهای گردشگری و هتلینگ روستایی، شهرک هایی را به صورت گنبدی تعریف کرده یا می توان به عنوان اتاق هایی در پشت بام خانه‌ها یا در حیاط خانه‌های ویلایی از این سازه استفاده کرد. همچنین این خانه ها را می توان به عنوان نمازخانه، رستوان های بین راهی و هتل های فرودگاهی به کار برد.

روشندلی تصریح کرد: خانه های گنبدی را می توان جایگزین خانه‌های روستایی کرد. چیدمان خانه‌های روستایی و نحوه قرار گرفتن آنها در کنار یکدیگر بافت ویژه ای به روستا می دهد به طوری که باعث ایجاد محیط بسیار جذاب گردشگری می شود و کمک شایانی به رونق منطقه می کند.

وی افزود: با توجه به ساخت سریع و نصب سریع، این خانه ها برای ستاد بحران کشور هم مناسب است. ساخت این خانه ها بین پنج تا یک هفته طول می کشید تا از قالب درآید، در نهایت در مدت یک ماه آماده بهره برداری می شود لذا می توان به عنوان اسکان موقت و حتی اسکان دائم از آنها استفاده کرد.

این مهندس عمران ادامه داد: خانه های گنبدی گواهی ثبت اختراع دریافت کرده اند، کارهای لازم برای اخذ گواهینامه ثبت علامت هم انجام شده و در نظام مهندسی مجوزهای آن گرفته شده است.

روشندلی خانه های گنبدی را یکی از مقاوم ترین ساختمان هایی ذکر کرد که در ایران می توان از آنها نام برد و افزود: این خانه ها برای مدرسه و بیمارستان هم طراحی شده است و در هر جای کشور که بخواهید می توان از آنها استفاده کرد.

وی یادآور شد: با توجه به هزینه پایین ساخت این خانه ها پیشنهاد می کنیم جایگزین نهضت ملی مسکن شود؛ این خانه ها متری بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان ساخت هر ساختمان ارزان تر تمام می شود. می توانند شهرک های ویلایی درست کنند که با اقلیم و سنت ایرانی و اسلامی همخوانی داشته باشد به این ترتیب افراد می توانند برای خود یک خانه ویلایی مستقل هرچند کوچک داشته باشند.

این فناور همچنین گفت: این ساختمان های گنبدی قابلیت دو تا سه طبقه شدن هم دارند، البته الزاماتی دارد که به آنها هم ورود کرده ایم اما ساخت خانه های یک طبقه با توجه به حوادث غیرمترقبه مانند زلزله و سیل امن‌تر و قابل اعتمادتر است.

وثیقه‌های بانکی؛ مهم‌ترین مشکل دانش‌بنیان‌ها

فعال حوزه دانش بنیان کشورمان همچنین از مشکلات دانش بنیان ها گفت و افزود: مشکلات مالی و عدم توان شرکت ها برای پرداخت وثیقه های بانکی جهت دریافت تسهیلات از جمله مهمترین این مشکلات هستند.

وی افزود: این شرکت ها در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری تا مرحله ای رشد می کنند و زمانی که با مشکلات مالی روبرو می شوند به بن بست می رسند. تنها کاری که مراکز حمایتی انجام می دهند، معرفی شرکت‌های دانش بنیان به بانک ها و صندوق های مختلف برای دریافت وام و تسهیلات بانکی است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان خاطرنشان کرد: برای دریافت وام و تسهیلات بزرگ ترین مشکل گذاشتن وثیقه‌های ملکی است اما شرکت‌های دانش بنیان که کارهای تحقیقاتی انجام می دهند، چگونه می توانند وثیقه ملکی ارایه کنند. باید بانک ها وام‌های بلندمدت با بهره کم در نظر بگیرند تا این شرکت ها بتوانند توسعه پیدا کنند.

روشندلی ادامه داد: زمان بازپرداخت وام ها هم بسیار کوتاه است. نخبگان خود را درگیر وام می کنند و نمی توانند اقساط آن را پرداخت کنند و طرح های آنها با شکست مواجه می شود.

وی یکی دیگر از مشکلات پیش روی شرکت های دانش بنیان را نبود سرمایه گذاری لازم عنوان کرد و گفت: بیشتر سرمایه گذارهای این حوزه برای خود سهم بالایی می خواهند و معمولا موارد حقوقی را به نفع خودشان تمام می کنند و در نهایت بعد از دو سال شرکت را از دست صاحب اصلی آن درمی‌آورند و دنبال تجارت خود می روند.

این فناور همچنین گفت: یکی از شرایط دانش بنیان شدن ارایه نمونه واقعی طرح است. اگر شرکتی هزینه تولید نمونه طرح تولید شده خود را نداشته باشد و نتواند آن را ارایه دهد، نمی تواند دانش بنیان شود و در عمل طرح با شکست مواجه می شود. در حالی که باید یک تیم تخصصی تشکیل شود و اولویت بندی و غربالگری کنند و طرح هایی را که نیاز کشور است، حمایت کنند. با شعار که کاری درست نمی شود.