صرفه جویی ۷ میلیارد دلار نیروگاه هسته ای در سوخت فسیلی محمد اسلامی گفت:نیروگاه شماره یک ۱.۷ میلیارد دلار با اعتبار سازمان ساخته شده و با ۵۴ مگاوات ساعت برق تولیدی آن که به شبکه منتقل شده که محاسبه ارزش نفت ۷ میلیارد دلار صرفه جویی در سوخت فسیلی ایجاد کرده است. به گزارش خبرنگار […]

صرفه جویی ۷ میلیارد دلار نیروگاه هسته ای در سوخت فسیلی

محمد اسلامی گفت:نیروگاه شماره یک ۱.۷ میلیارد دلار با اعتبار سازمان ساخته شده و با ۵۴ مگاوات ساعت برق تولیدی آن که به شبکه منتقل شده که محاسبه ارزش نفت ۷ میلیارد دلار صرفه جویی در سوخت فسیلی ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، رییس سازمان انرژی هسته ای در مراسم افتتاح ۵۳مین نمایشگاه دستاوردهای حوزه صنعت هسته ای و رونمایی از آخرین دستاوردهای سازمان انرژی اتمی ایران در برج میلاد تهران گفت: سازمان انرژی اتمی ایران بر باور توانستن تولد دوباره پیدا کرده و در مقابل تهدیدها و تحریمی که برای کشور درست کرده اند با تکیه بر توانمندی نیروهای خود به کلیه نیازهای کشور در بخش هسته ای ورود کرده است.

محمد اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر که اتهام زنی به ایران در زمینه انرژی هسته ای زیاد است، این نمایشگاه دستاوردهای هسته ای ایران از نقطه صفر معدن تا فرآوری و تبدیل آن به سوخت و… نمایش گذاشته شده است، افزود: امروز در شرایطی هستیم که تمام این تجهیزات که در نمایشگاه وجود دارد هیچ مسیری برای واردات ندارد و تنها در بخش های تحقیقاتی همکاری های سازمان بین المللی با ایران داشته اند.

رییس سازمان انرژی هسته ای در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج درباره غنی سازی در نیروگاه های ایران، گفت: ۳۰۰ تن کیک زرد برای هزار مگاوات نیروگاه نیاز است که برای هر تن کیک زرد ۳۰۰ دلار کشورهای غربی پول می گیرند و از طرف دیگر این کشورها پولی که از ابتدای انقلاب برای صادرات کیک زرد به ایران گرفتند نه تنها محصولی به ایران تحویل ندادند بلکه پول را هم پس ندادند و امروز ایران توانسته کیک زرد مورد نیاز نیروگاه های خود را تولید کند.

او افزود: نیروگاه شماره یک ۱.۷ میلیارد دلار با اعتبار سازمان ساخته شده و با ۵۴ مگاوات ساعت برق تولیدی آن که به شبکه منتقل شده که محاسبه ارزش نفت ۷ میلیارد دلار صرفه جویی در سوخت فسیلی ایجاد کرده است و حدود ۶۰ سال نیروگاه هسته ای عمر می کند به همین دلیل بعد از هفت سال سرمایه برگشته و مابقی آن سود است و در حال حاضر با مذاکراتی که با بخش خصوصی انجام شده در مدل مالی برای ساخت ده هزار مگاوات نیروگاه جدید تعریف شده و سوددهی آن بالاست.

اسلامی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه اقتصاد هسته ای در ۱۲ رشته فعالیت برنامه ریزی شده است، اظهار کرد:رادیو دارو ها ۲۰۰ میلیون دلار دارو باید وارد می کردیم و از طرف دیگر این داروها را به ایران صادرات نمی کردند.

او با تاکید بر اینکه رسیدن تولید برق هسته ای تا ۲۰ درصد از سبد هسته ای از برنامه های کشور است، تصریح کرد: همچنین در بخش سلامت با رونمایی از تجهیزات لیزری و….از ظرفیت های هسته ای برای ارتقای سلامت جامعه کمک می کند.

او با تاکید بر اینکه امروز در صنایع غذایی از تجهیزاتی در نمایشگاه رونمایی شده که به ارتقای سلامت غذایی و بهره وری کمک می کند، گفت: امروز با افت زدایی و اصلاح ضایعات محصولات کشاورزی به بهره وری در تولید کمک می کند.

اسلامی با اشاره به اینکه موارد بازرسی تاسیسات هسته ای برای هیچ کشوری رسانه ای نمی کنند، گفت: آژانس از بازرسی های خود اشتباه برداشت کرده بود و بعد از نامه نگاری با آژانس دوباره نماینده آژانس به فردو اعزام شد و بعد اعلام کرد انطباق کاملی وجود دارد و اشتباه برداشت کرده است هم اکنون صوت آن موجود بوده در صورت لزوم منتشر می شود.